کد خبر: 326390
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از تاثیر قیمت‌گذاری سلیقه‌ای در بازار مسکن از نگاه کارشناسان:

اخبار قیمت مسکن به فضای دلالی دامن می‌زند/ قیمت‌گذاری ملک بر اساس تمایل صاحب‌خانه‌هاست/ دلالان از آب گل‌آلود مسکن ماهی می‌گیرند

قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار مسکن، زندگی جویندگان خانه را به دست گرفته است. هر اتفاقی ممکن است قیمت‌ها را با نوسان مواجه کند؛ یک بار فضای انتخاباتی بر قیمت‌ها در این بازار تاثیرگذار است، بار دیگر تکانه‌های سیاسی یا اقتصادی شاخص قیمت‌های مسکن را تغییر می‌دهد.

اخبار قیمت مسکن به فضای دلالی دامن می‌زند/ قیمت‌گذاری ملک بر اساس تمایل صاحب‌خانه‌هاست/ دلالان از آب گل‌آلود مسکن ماهی می‌گیرند
کد خبر: 326390
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک- «مسکن 10 درصد گران شد»، «اجاره‌بها 30 درصد بالا رفت»، «خانه گران می‌شود»، «قیمت‌ها پایین می‌آید!» نمونه این تیترها طی روزهای هفته بارها در رسانه‌های مختلف مشاهده شده است. این مطالب بارها از سوی بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اعلام می‌شود، در حالی که بسیاری از پیش‌بینی‌ها هیچ‌گاه محقق نشده و جامعه را دچار التهاب می‌کند.

قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار مسکن، زندگی جویندگان خانه را به دست گرفته است. هر اتفاقی قیمت‌ها را با نوسان مواجه می‌کند، اتفاق‌ها متفاوت است؛ یک بار فضای انتخاباتی بر قیمت‌ها در این بازار تاثیرگذار است، بار دیگر تکانه‌های سیاسی یا اقتصادی شاخص قیمت‌های مسکن را تغییر می‌دهد. هرچه هست، به خوبی می‌توان درک کرد که هیچ مکانیسم مشخصی در اقتصاد ایران برای قیمت‌گذاری ملک (خرید، فروش و اجاره)، در بازار پرحاشیه مسکن در کشور وجود ندارد.

این در حالی است که هر چند روز یک‌ بار ارقام و قیمت‌های متفاوتی در خصوص کاهش یا افزایش قیمت مسکن، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد که تنها نتیجه آن ایجاد التهاب و دمیدن ناخواسته بر جو روانی تورم و دلالی در این بازار پرحاشیه است.

حالا دیگر حتی مردم کوچه و بازار هم می‌دانند که تعیین قیمت مسکن در کشور سلیقه‌ای و بر اساس نیاز مالی مالک است؛ درست یا اشتباه، این روندی است که سال‌ها جویندگان مسکن را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه املاک کشور، در این‌باره به اعتمادآنلاین گفت: با توجه به برخی پارامترها، از جمله نزدیکی به فصل نقل و انتقالات مسکن که تابستان است و روند عرضه، می‌توان چشم‌اندازی برای این بازار در نظر گرفت، اینکه برخی درصدهای مشخصی را اعلام می‌کنند، قطعاً ارقام‌شان غیرواقعی است.

عقبایی این نکته را تایید کرد که دلالان از نبود نظارت و مکانیسم قیمت‌گذاری در بازار مسکن سوءاستفاده می‌کنند و دست به سوداگری می‌زنند.

تاخت‌وتاز سوداگران در بازار مسکن

مصداق اظهارنظر حسام عقبایی، یک تریلیون تومان گردش سالانه مالی در بازار معاملات مسکن در کشور است که این مساله به گواه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، بالا گرفتن دلالی و سوداگری در بازار مسکن را نشان می‌دهد.

آمارهای اقتصادی می‌گویند زمان انتظار برای خانه‌دار شدن به بیش از 16 سال رسیده، در حالی که در برنامه ششم توسعه تاکید شده بود این زمان باید پنج سال باشد. چنان‌که به گفته حسام عقبایی، طی یک دهه گذشته به دلیل بحران مسکن در کلانشهرها، حاشیه‌نشینی رو به افزایش است و از همین رو، از روند معاملات واقعی در این بازار کاسته شده است.

در این میان انگشت اتهام، بیش از هر کس، به سوی دلالان در بازار مسکن نشانه می‌رود. قصه سوداگری در بازار مسکن به جایی رسیده که همین چند روز پیش محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، گفته بود مردم فعلاً خانه نخرند تا با دلالان مسکن برخورد شود. فارغ از تحلیل راهکار عجیب و پرحاشیه وزیر راه و شهرسازی، یک نکته بسیار مشهود است و آن اینکه دلالان امان مسئولان اقتصادی و سیاست‌گذاران بازار مسکن را هم بریده‌اند.

اگر حالا نخرید یک ماه دیگر نمی‌توانید...

«اگر امروز نخرید، تا یک ماه دیگر خانه با این قیمت هم گیرتان نمی‌آید.» جویندگان مسکن که کفش‌های آهنین به‌پا محله به محله دنبال پیدا کردن یک سرپناه مناسب با بودجه خود می‌گردند، بارها این جمله را از زبان مشاوران املاک شنیده‌اند. کارشناسان می‌گویند همین یک جمله می‌تواند مسیر دلالی را در بازار مسکن هموار کند.

با استناد به همین یک جمله ظاهراً ساده است که مالکان واحدهای مسکونی خود را با امید گران‌تر شدن نگه می‌دارند و متقاضیان هم برای تامین سرپناه مدام دستپاچه می‌شوند.

آیدین یزدانی، تحلیلگر بازار مسکن، در این‌باره به اعتمادآنلاین گفت: «متاسفانه در شرایط کنونی هیچ نظارتی در این بخش وجود ندارد و قیمت‌ها طبق سلیقه مالکان و به صورت ساعتی در حال بالا رفتن است. در این میان هیچ دستگاهی خود را مسئول کنترل و نظارت بر قیمت مسکن نمی‌داند.»

به گفته یزدانی: «برخی کارشناسان از عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی در عدم کنترل قیمت بازار مسکن انتقاد دارند، اما مسئولان این سازمان اعلام می‌کنند برای کنترل بازار باید قیمت منطقه‌ای تعریف شود تا تعزیرات بر این مبنا با متخلفان برخورد کند.»

یزدانی در پایان گفت: «گوشه‌ای از مشکلات به مقدس بودن مالکیت در قوانین اسلامی بازمی‌گردد که دست سیاست‌گذار را برای تصمیم‌گیری در این باره بسته است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها