کد خبر: 333676
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۱۲:۰۷:۴۲
| |

محمدجواد صالحی‌نژاد، مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر خبر داد:

فاینانس 1.7 میلیارد دلاری چین برای طرح 550 هزار هکتاری خوزستان

طرح 550 هزار هکتاری منطقه خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان و ایلام اجرایی می‌شود. این طرح در سفر سال 76 مقام معظم رهبری به خوزستان تصویب شده است، فاز یک این طرح اجرایی شده و اجرای فاز 2 در انتظار تامین اعتبار است.

فاینانس 1.7 میلیارد دلاری چین برای طرح 550 هزار هکتاری خوزستان
کد خبر: 333676
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۱۲:۰۷:۴۲

اعتمادآنلاین| ‌ مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با بیان اینکه اجرای فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری خوزستان 300 هزار شغل جدید ایجاد کرده و 2.5 میلیون تن محصول را افزایش می‌دهد، گفت: از فاینانس چین 1.7 میلیارد دلار اعتبار این طرح تامین می‌شود.


طرح 550 هزار هکتاری منطقه خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان و ایلام اجرایی می‌شود. این طرح در سفر سال 76 مقام معظم رهبری به خوزستان تصویب شده است، فاز یک این طرح اجرایی شده و اجرای فاز 2 در انتظار تامین اعتبار است.

محمدجواد صالحی‌نژاد مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه مساحتی از این زمین‌ها در فاز یک اجرایی شده و چه مساحتی قرار است در فاز دو اجرایی شود؟ و اعتبار مورد نیاز چقدر است؟ گفت: در فاز یک 295 هزار هکتار در استان‌های خوزستان و ایلام اجرایی شده و قرار است فاز 2 هم در سطح 255 هزار هکتار انجام شود.

وی در خصوص اجرای فاز 2، گفت: طبق مصوبه دولت مدت اجرای این فاز 4 ساله است و اگر تأمین اعتبار به موقع انجام شود اجرای آن آغاز خواهد شد.

به گفته صالحی‌نژاد، کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز 2 به میزان 12 هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه‌های فرعی است و قرار است این اعتبار از طریق فاینانس و همچنین منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود.

*تامین 1.7 میلیارد دلار اعتبار طرح 550 هزار هکتاری از طریق فاینانس چین

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر، گفت: مقدمات قرارداد فاینانس با کشور چین انجام شده و قرار است 1.7 میلیارد دلار توسط چین به عنوان فاینانس در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر مسؤولان کشور به چین این مذاکرات انجام شده و از سوی چینی‌ها استقبال شده است، گفت: توافقات اولیه امضا شده و در حال پیگیری مجوز شورای اقتصاد هستیم. نامه‌ای هم به معاون اول رئیس جمهور برای تسریع در انجام کار ارسال شده است.

صالحی‌نژاد تأکید کرد: انجام فاز یک، 3 میلیون تن به افزایش تولید محصولات کشاورزی در منطقه خوزستان و ایلام کمک کرده و در صورت اتمام کل این طرح 9.5 میلیون تن به محصولات کشاورزی کشور اضافه خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با بیان اهمیت آغاز هر چه سریع‌تر اجرای فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری، گفت: اجرای این طرح 300 هزار اشتغال جدید ایجاد خواهد کرد و 16 هزار میلیارد تومان هم درآمد بیشتر نصیب کشاورزان می‌شود و همچنین محصولات آنها را 2.5 میلیون تن افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به منافع اجرای فاز یک طرح 550 هزار هکتاری، گفت: این طرح در مساحت 255 هزار هکتار انجام شده و پایان یافته است. شبکه‌های فرعی آبیاری در سطح 255 هزار هکتار و زهکشی زیرزمینی در سطح 197 هزار هکتار انجام شده است.

صالحی‌نژاد با بیان اینکه سیل‌های اخیر منطقه جنوب کشور تنها به 10 درصد یعنی معادل 20 هزار هکتار از زمین‌های آماده شده این طرح خسارت وارد کرده است، گفت: در صورتی که این طرح انجام نمی‌شد زمین‌های بیشتری در این منطقه از بین می‌رفتند و اجرای این طرح 3 میلیون تن به افزایش تولید این منطقه کمک کرده است و میزان خرید تضمینی گندم را در این کشور افزایش داده است.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در ادامه به اهمیت اجرای فاز 2 پرداخت و گفت: وزیر جهاد کشاورزی برای درخواست تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی مکاتباتی داشته و معاون اول رئیس جمهور هم تمدید مجوز از محل فاینانس داخلی را داده است و امیدوار هستیم هر چه زودتر اعتبارات لازم برای اجرای این طرح تأمین شود.

وی گفت: در شرایط فعلی شاید تأمین اعتبار به دلیل اولویت‌های دیگری که در اقتصاد کشور وجود دارد سخت شده است اما مسؤولان در صورت تأمین اعتبار در آینده نزدیک شاهد درآمدزایی و بازدهی این طرح خواهند بود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در ادامه با بیان نتیجه اقداماتی که برای مهار ریزگردها در منطقه خوزستان انجام شده است،‌گفت: با اقداماتی که در این منطقه انجام شد، اثربخشی ریزگردها تا 56 درصد کاهش یافته و مشکل تا حدودی برطرف شده است.

وی با بیان اینکه 70 درصد منشا ریزگردها در این منطقه داخلی و 30 درصد خارجی است، گفت: امسال هم 92 میلیارد تومان برای اجرای باقیمانده کانالهای این منطقه تصویب شده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها