کد خبر: 337834
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت:

دلار ارزان شد/ مالیات‌های جدید در راه است/ بازار سرمایه سبزپوش شد

روز یکشنبه، 10 شهریور، بود که دلار 150 و یورو نیز 100 تومان گران شد. در این روز دلار از 11 هزار و 450 تومان به 12 هزار و 600 تومان رسید. بعد از آن بود که نوسان قیمت ارز در بازار آزاد رو به کاهش گذاشت.

دلار ارزان شد/ مالیات‌های جدید در راه است/ بازار سرمایه سبزپوش شد
کد خبر: 337834
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ هفته‌ای که گذشت برای اهالی اقتصاد پرخبر بود. نوسانات نرخ ارز، ارزان نشدن کالاها با وجود آرام شدن چهارراه استانبول، افت‌‌وخیز شاخص‌ها در بازار سرمایه و همچنین برنامه‌های جدید مالیاتی مهم‌ترین سرتیترهای اقتصادی طی هفت روز گذشته بود. به نظر می‌رسد اقتصاد ایران همچنان روزهای پرهیجانی را سپری می‌کند، هرچند مسئولان اقتصادی نیز برای فروکش کردن این هیجان تلاش خود را به کار بسته‌اند.

در بازار ارز و طلا چه گذشت؟

روز یکشنبه، 10 شهریور، بود که دلار 150 و یورو نیز 100 تومان گران شد. در این روز دلار از 11 هزار و 450 تومان به 12 هزار و 600 تومان رسید. پس از آن نوسان قیمت ارز در بازار آزاد رو به کاهش گذاشت. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد با وجود افت‌وخیز قیمت، ترمز افزایش قیمت دلار کشید شده و بازار روندی منطقی طی می‌کند. این روند در هفته گذشته کاهشی بود.

نوسان قیمت ارز واکنش تحلیلگران اقتصادی را نیز در پی داشت. ابوالحسن خلیلی، تحلیلگر اقتصادی، در این‌باره معتقد است طولانی شدن نوسانات سینوسی نرخ ارز ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

او به ایسنا گفته است: «در کشور ما نوسانات اقتصادی از جمله نرخ ارز ارتباط تنگاتنگی با مسائل سیاسی دارد که عواقب آن بخش خصوصی را به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

در هفته‌ای که گذشت طلا در بازارهای جهانی 6.44 دلار گران و هر اونس 1535.73 دلار فروخته شد. بلاتکلیفی در مورد روابط تجاری آمریکا و چین و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، فشار ناشی از تقویت دلار را جبران کرد و قیمت طلا افزایش یافت. در این مدت هر اونس طلا با 6.44 دلار افزایش 1535.73 دلار فروخته شد که با بالاترین رقم 6 سال گذشته چندان فاصله ندارد.

دلار ارزان شد، کاسبان کوتاه نیامدند

اگرچه یکی 2 ماهی است دلار افزایش قیمت چشمگیری نداشته، اما هنوز قیمت کالاهایی که به بهانه بالا رفتن نرخ دلار گران شده بودند، ارزان نشده است . در هفته‌ای که گذشت اخباری از بازارهای موبایل و مواد غذایی به گوش رسید که هنوز به قیمت منطقی نزدیک نشده‌اند. ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل، با انتقاد از مقاومت واردکنندگان موبایل برای کاهش قیمت‌ها، گفته است در صورتی که این شرکت‌ها سود خود را عادلانه و منطقی نکنند، چاره دیگری برای حل مشکل ارزان نشدن قیمت موبایل در بازار خواهیم اندیشید.

بازار سرمایه سبز شد

طی هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه رشد شاخص‌ها را تجربه کرد. رشد عرضه سهام شرکت‌های خودرویی و پتروشیمی چشمگیر بود . در این مدت چهار میلیارد و 470 میلیون سهم در بورس تهران دادوستد شد. شاخص بازار اول به کانال 207 هزار واحدی وارد شد و شاخص بازار دوم نیز عدد 569 هزار و 827 واحد را ثبت کرد. همچنین آیفکس به عدد سه هزار و 714 واحد رسید.

پزشکان و وکلا در لیست جدید مالیاتی

قوانین مالیاتی قرار است سخت‌گیرانه‌تر از گذشته اجرا شود. این را می‌توان از مجموعه اخبار منتشرشده از سوی سازمان امور مالیاتی فهمید. در هفته‌ای که سپری شد امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی، بارها اعلام کرد برای افزایش درآمدهای مالیاتی ساختار نظام مالیاتی در کشور اصلاح خواهد شد. او همچنین از اجرایی شدن مالیات بر درآمد خبر داده است. همچنین اخبار مربوط به نصب کارتخوان در مطب پزشکان نیز حاشیه‌ساز شد. پارسا اعلام کرده است بعد از پزشکان به سراغ وکلا خواهد رفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها