کد خبر: 349710
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

غلامحسین دوانی، کارشناس بورس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رشد شاخص بورس، حباب است/ نقدینگی به صورت کور وارد بورس شده است/ رشد شاخص بورس باعث شده سهام شرکت‌های ورشکسته خرید و فروش شود/ در هیچ یک از بورس‌های دنیا کسی یک‌شبه میلیاردر نمی‌شود/ مسئولان باید مراقب ورود یک نقدینگی ویرانگر و مهارنشدنی به بازار بورس باشن

غلامحسین دوانی گفت: چون مجاری نقدینگی به واسطه تحریم‌ها بسته شده این نقدینگی به صورت کور وارد بورس شده و رشد بی‌سابقه شاخص بورس را در پی داشته است.

رشد شاخص بورس، حباب است/ نقدینگی به صورت کور وارد بورس شده است/ رشد شاخص بورس باعث شده سهام شرکت‌های ورشکسته خرید و فروش شود/ در هیچ یک از بورس‌های دنیا کسی یک‌شبه میلیاردر نمی‌شود/ مسئولان باید مراقب ورود یک نقدینگی ویرانگر و مهارنشدنی به بازار بورس باشن
کد خبر: 349710
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - غلامحسین دوانی، کارشناس بورس، در مورد وضعیت بازار بورس و نقش تحریم‌ها بر افزایش شاخص بورس به اعتمادآنلاین گفت: طبق گفته مسئولان تحریم‌ها به نفع بورس بود و این عامل باعث رشد شاخص تا میزان 300 هزار واحد شده است. به نظر من این رشد شاخص، حباب است و روزی خواهد ترکید. چون مجاری نقدینگی به واسطه تحریم‌ها بسته شده، این نقدینگی به صورت کور وارد بورس شده و رشد بی‌سابقه شاخص بورس را در پی داشته است. این اتفاق باعث شده سهام شرکت‌هایی که عملاً ورشکسته هستند در این بازار خرید و فروش شود.

این کارشناس بازار بورس افزود: به نظر می‌رسد رشد بی‌سابقه شاخص بورس، با اتفاق واقعی‌ای که در اقتصاد ایران افتاده و تولید در آن زمین‌گیر شده است، نمی‌خواند. از همین رو به مسئولان توصیه می‌کنم به این مقوله توجه کنند تا سهام دچار ریزش نشود.

دوانی در مورد تفاوت سرمایه‌گذاری در بورس ایران و دیگر بورس‌های دنیا گفت: در هیچ‌کدام از بازارهای بورس دنیا چنین نیست که یک نفر یک‌شبه بعد از سرمایه‌گذاری در بورس میلیاردر شود. بورس محل سرمایه‌گذاری بلندمدتی است که در واقع بیشتر در آن صندوق‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاران نهادی حضور دارند. در هیچ جای دنیا نمی‌توان بازار بورسی را پیدا کرد که طی 6 ماه شاخص بورس در آن به میزان 40 هزار واحد رشد کند.

او ادامه داد: اگر نقدینگی در جایی که هدفی نداشته باشد ورود پیدا کند، ویرانگر می‌شود. مدتی پیش نقدینگی وارد بازار سکه شد و این بازار را آشفته کرد و در حال حاضر هم بیم آن می‌رود تا نقدینگی جذب‌شده توسط بازار سرمایه بورس را به هم بریزد.

این کارشناس بازار بورس با تاکید بر مضر بودن جذب نقدینگی سرگردان توسط بازار سرمایه گفت: مسئولان باید به موضوع ورود یک نقدینگی ویرانگر و مهارنشدنی به بازار بورس توجه ویژه‌ای نشان دهند.

دوانی توضیح داد: اساساً برای مردم عادی امکان‌پذیر نیست که جایی جز بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. چراکه همچنان امکان ورود به بازار بورس با مبالغ پنج و 10 میلیون تومان وجود دارد و این در حالی است که در هیچ یک از بازارهای موازی امکان ورود و سرمایه‌گذاری با این مبالغ مهیا نیست.

غلامحسین دوانی افزود: چون فرهنگ بورس در ایران جا نیفتاده بعضی بر این تصور هستند که با ورود به بازار بورس سود و منفعت می‌برند. در حالی که لزوماً در بورس سود زیادی از بابت سرمایه‌گذاری نصیب کسی نمی‌‌شود. همچنین باید گفت این سودهای سرشاری که در بازار بورس جابه‌جا می‌شود کار سهام‌بازان و دلالان است، چرا که این دلالانِ آشنا به بازار بورس سهام را در موعد مقرر خوب می‌خرند و هر وقت لازم شد می‌فروشند.

این کارشناس بازار بورس در پایان گفت: اینکه می‌گویند بازار بورس در حال به‌روز کردن خود و نزدیک شدن به قیمت ذاتی است درست نیست. بازار سرمایه همیشه با ریسک مواجه است. در جامعه‌ای که اقتصادش با شایعه شکل گرفته، کوچک‌ترین اخبار منفی‌ای باعث ریزش سهام و کاهش رشد شاخص بورس می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها