کد خبر: 357775
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ۱۰:۵۲:۰۰
| |

نیروگاه برق آبی سردشت با حضور وزیر نیرو و رئیس مجلس افتتاح شد

نیروگاه برق آبی 150 مگاواتی سردشت با سرمایه 390 میلیارد تومان امروز با حضور وزیر نیرو و رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

نیروگاه برق آبی سردشت با حضور وزیر نیرو و رئیس مجلس افتتاح شد
کد خبر: 357775
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ۱۰:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در این مراسم با بیان این‌که پروژه نیروگاه آبی سردشت در فاصله 4.5 کیلومتر از محور سد مخزنی سردشت قرار دارد، گفت: تولید انرژی این نیروگاه متوسط سالیانه 420کیلووات ساعت است. آب مورد نیاز جهت چرخش توربین‌های نیروگاه از مخزن 387میلیون مترمکعبی سد و با آورد سالیانه 1.6میلیارد مترمکعب توسط یک رشته تونل آبرسان به طول 4.5کیلومتر تامین می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که هزینه اجرای نیروگاه 392میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: این میزان تماما از محل منابع داخلی وزارت نیرو و اوراق مشارکت تامین شده است. کوتاه بودن فاصله تا مرز کشور همسایه، ظرفیت مناسبی برای صادرات انرژی از طریق پست نیروگاه فراهم کرده است.


به گفته مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هر سه واحد نیروگاه از تیر تا مهرماه سال جاری به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

فرصت توسعه گردشگری در حاشیه سد سردشت

مرادی در ادامه با اشاره به ساحل دریاچه 26کیلومتری سد سردشت، عنوان کرد: این طبیعت فرصتی براب مجموعه وزارت نیرو ایجاد کرده تا علاوه بر توسعه صنعتی به توسعه گردشگری آبی بپردازیم.


وی ادامه داد: به همین منظور مجموعه ای از امکانات تفریحی را ذیل تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی طراحی و امکان سنجی کرده ایم تا جاذبه های موجود گردشگری این شهر را گسترش دهیم.

تشریح افتتاح پروژه های آبی و برقی در آذربایجان غربی

در ادامه مراسم، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - با اشاره به پویش هر هفته الف ب ایران، اظهار کرد: بر اساس این پویش تا پایان سال 227پروژه تامین و توزیع آب و برق با سرمایه گذاری بالغ بر 33هزار میلیارد تومان در 31استان کشور افتتاح می‌شود.

وی درمورد پروژه‌هایی که در استان آذربایجان غربی افتتاح شد، توضیح داد: در این استان 141پروژه آب و برق و آب و فاضلاب به ارزش 16هزار و 100میلیارد تومان در دست بهره‌برداری است که به طور متوسط 54 درصد پیشرفت داشته است.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز نیروگاه 50 مگاواتی سردشت،تصفیه خانه آب مهاباد که جمعیت 246هزار نفری را در افق طرح پوشش می‌دهد، تصفیه خانه آب پلدشت و تصفیه خانه فاضلاب گلمان افتتاح شده یا خواهند شد.

دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه گردشگری حاشیه سدها

اردکانیان با اشاره به تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی در زمینه توسعه گردشگری در حاشیه سدها اظهار کرد: امروز اولین فراخوان این طرح در محل دریاچه سردشت اجرا شد. از همه سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنم در جریان فرصت‌های این بخش برای مشارکت قرار بگیرند.

طراحی برنامه 099

وی در پایان با بیان این‌که وزارت نیرو در نظر دارد تابستان پیش رو مانند تابستان گذشته بی‌خاموشی سپری شود، گفت: در این راستا برنامه 099 در وزارت نیرو کلید خورده است تا ضمن افزایش تولید و صادرات برق، در تابستان سال 1399خاموشی برنامه ریزی شده نداشته باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها