کد خبر: 364744
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۳:۳۵:۲۲
| |

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

واحدهای تولیدی بزرگ کشور از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اقدامات انجام شده برای واحدهای بزرگ تولیدی کشور گفت: این واحدها علاوه بر بانک‌ها باید از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند.

واحدهای تولیدی بزرگ کشور از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند
کد خبر: 364744
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۳:۳۵:۲۲

اعتمادآنلاین| سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، چهارشنبه شب در حاشیه افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت بازار سرمایه موضوع جدی است و در شرایط فعلی که بانک‌ها شرایط مساعدی برای پرداخت هزینه‌ها ندارند باید از کمک بازار سرمایه برای واحدهای بزرگ بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: تعدادی از واحدهای بزرگ بر روی بازار سرمایه کار کرده و رونق گرفتند همچنین از ابتدای سال بر فرهنگ‌سازی و آموزش این موضوع کار کردیم اما این اقدام در حوزه بازار سرمایه رافع مسئولیت بانک‌ها نیست و بانک‌ها هم باید امکانات و نیاز منابع مالی کشور را به جای سوق دادن به موضوعات غیر تولیدی به سمت حوزه رونق تولید سوق دهند زیرا موضوع اصلی کشور تولید و اشتغال است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: خوشبختانه با همت صنعت‌گران و تولیدکنندگان با وجود تمامی مشکلات داخلی و بین‌المللی توفیقات خوبی نصیب صنعت کشور شده است.

وی با بیان اینکه حوزه تولید با افزایش تولید و بازگشت به شرایط عادی روبه رو هستیم، ادامه داد: سال 97 سال پر تنشی برای اقتصاد کشور بود اما از آغاز سال جاری در حوزه صنعت شاخص‌ها به سمت بهبود حرکت کردند و تولیدات در بیش از 60 درصد محصولات افزایش داشته است که بیانگر حرکت به سمت شرایط مساعد و مطلوب است.

زرندی تصریح کرد: اقداماتی که در حوزه تولید انجام می‌شود را می‌توان در 2 بخش انجام داد که بخشی از این اقدامات در داخل وزارتخانه صورت می‌گیرد از این رو سعی کردیم فرآیندها را تسهیل و به سمت اصلاح آن گام برداریم.

وی با بیان اینکه به سمت کاهش صدور بخش نامه‌ها در داخل وزارتخانه حرکت کردیم، گفت: تفویض اختیارات استان‌ها و تشکل‌ها را افزایش دادیم، اما در بعد تکمیلی این حوزه نیاز بود که از ظرفیت دیگر بخش‌ها بهره‌مند شویم.

زرندی خاطرنشان کرد: در سال رونق تولید این توقع را داریم که سیاست‌ها به سمت تولید متمایل شود، رهبری در دیدار اخیری که با تولیدکنندگان داشتند بر این موضوع تاکید کردند که همه دستگاه‌ها باید به سمت حرکت کنند.

وی گفت: سلسله جلساتی را در حوزه‌های مختلف از جمله نقدینگی، مالیات و بیمه تشکیل داده و مشکلات را احصا کردیم تا در این راستا به سمت بهبود فضای کسب و کار بیرونی حرکت کنیم همچنین ما به عنوان متولی تولید سعی کردیم با کمک فعالان بخش خصوصی به این سمت حرکت کرده و پیگیری‌هایی را در این راستا داشته باشیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی گفت: در گام اول بسیاری از اختیارات را به سازمان‌های استانی واگذار کردیم و این در حالیست که در سال گذشته باید از سراسر کشور به تهران مراجعه می‌کردند اما اکنون اندکی از محصولات نیاز به اخذ نظر وزارتخانه دارند.

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات در داخل استان‌ها انجام می‌شود، اظهارداشت: تعداد نارضایتی‌های مربوط به مواد اولیه به صورت جدی کاهش پیدا کرده است.

زرندی خاطرنشان کرد: براساس سیاست وزارتخانه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی را برای کالاهایی که برای اقتصاد کشور ضروری نبود، ایجاد کردیم از این رو در واردات نزدیک به هزار و 500 قلم کالا ممنوعیت ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه در بیشتر موارد تولیدکنندگان داخلی از ظرفیت اضافه ایجاد شده بهره‌مند شده‌اند، افزود: بسیاری از تولیدکنندگان عنوان می‌کنند نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارند که دلیل آن ثبات اقتصادی نرخ ارز و همچنین بازار مناسبی است که برای آن‌ها رفاهم کردیم و در این راستا از ورود محصولات مشابه خارجی جلوگیری کردیم و به سمت جایگزینی محصولات ایرانی حرکت کردیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در موضوع نقدینگی هم جلساتی با بانک مرکزی داشتیم و اقداماتی در دست اجرا است از این رو بانک‌ها هم به کمک ما آمدند اما نه آن گونه که نیاز سال رونق تولید بوده است.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از 9 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه 221 هزار میلیارد ریال و اشتغال 263 هزار نفر، حدود 840 معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال و حدود 180 هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می‌آید.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت از ششم تا نهم آذرماه با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برپاست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها