کد خبر: 379166
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی چگونه بر بخش بانکی تاثیر می‌گذارد؟/ صرفه‌جویی 447 میلیارد دلاری بانک‌ها تا سال 2030 با استفاده از هوش مصنوعی

پیشرفت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه هوش مصنوعی به سرعت در حال افزایش است. نتیجه تحقیقات «بیزینس اینسایدر» نشان می‌دهد بانک‌ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی تا سال 2030 حدود 447 میلیارد دلار صرفه‌جویی کنند. با این حال، هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در بخش اقتصاد و بانکداری تاثیرگذار باشد و این تکنولوژی در سال 2020 چگونه استفاده خواهد شد؟

هوش مصنوعی چگونه بر بخش بانکی تاثیر می‌گذارد؟/ صرفه‌جویی 447 میلیارد دلاری بانک‌ها تا سال 2030 با استفاده از هوش مصنوعی
کد خبر: 379166
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مانند بسیاری از مباحث دنیای تکنولوژی، رساله‌ها، مقالات و گزارش‌های زیادی درباره فرصتی که هوش مصنوعی برای بخش صنعت خدمات مالی فراهم می‌کند منتشر می‌شود. یک دلیل منطقی برای این موضوع وجود دارد: هزینه بالقوه‌ای که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی صرفه‌جویی کنند تا سال 2030 بالغ بر 447 میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «بیزینس اینسایدر»، بر اساس پیمایش متخصصان خدمات مالی OpenText، بسیاری از بانک‌ها (80 درصد) از پتانسیل‌های بالقوه هوش مصنوعی مطلع هستند. در واقع بسیاری از بانک‌ها به پیاده‌سازی راه‌حل‌های پیشنهادی هوش مصنوعی تمایل نشان داده‌اند: 75 درصد پاسخ‌دهندگان در بانک‌ها که بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه دارند در حال حاضر از استراتژی‌های هوش‌ مصنوعی استفاده می‌کنند، این مقدار بین افرادی که سرمایه‌‌شان از 100 میلیارد کمتر است به 46 درصد می‌رسد. امروزه از هوش مصنوعی در عملیات‌ بین‌بانکی استفاده می‌‌شود که از جمله می‌توان به کاربرد چت‌بات‌های موجود در «فرانت آفیس»‌ و محافظ ضدکلاهبرداری پرداخت از «میدل آفیس» اشاره کرد که جزو کامل‌ترین کاربردهای این تکنولوژی در بانکداری محسوب می‌شود.

بانک‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای تحول در رابطه با مشتری، خدمات تعاملی 24ساعته ارائه کنند؛ اما کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری صرفاً به خدمات تراکنشی خُرد محدود نمی‌شود، «بک‌‌آفیس‌»ها و «میدل‌آفیس»‌ها در بانکداریِ سرمایه‌گذاری و دیگر خدمات مالی هم می‌توانند از هوش مصنوعی بهره ببرند.

کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری

سه کانال وجود دارد که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی در هزینه‌های خود صرفه‌‌جویی کنند: فرانت‌آفیس (بانکداری تعاملی)، میدل‌آفیس (ضدکلاهبرداری) و بک‌آفیس (پذیره‌نویسی).

با توجه به این گزارش می‌توان مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در فرانت‌آفیس‌ و میدل‌آفیس‌‌ بانک‌ها را این‌گونه برشمرد:

- بعضی از کاربردهای هوش مصنوعی در میدل‌آفیس‌ها و فرانت‌آفیس‌ها بهترین فرصت‌‌ها را برای کاهش هزینه‌ فراهم می‌کنند.

- بانک‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا احراز هویت مشتری تسهیل شود، کارمندان زنده از طریق چت‌بات‌ها و دستیاران صوتی شبیه‌سازی شوند، روابط با مشتری تقویت شود و ایده‌ها و توصیه‌های لازم برای افراد خاص به کمک هوش مصنوعی ارائه شود.

- بانک‌ها همچنین از هوش مصنوعی درون توابع «میدل‌آفیس» استفاده می‌کنند تا هرگونه پرداخت غیرقانونی را تشخیص دهد و از بروز آن جلوگیری کند و فرایندهای ضدپولشویی و بررسی سوابق مشتری را به انجام برساند.

- استراتژی‌های موفق بانک‌ها برای تحول با کمک هوش مصنوعی نشان می‌دهد چگونه باید از چنین فرصتی استفاده کرد. مجموع این استراتژی‌ها نیاز به یک استراتژی جامع هوش مصنوعی را ضروری می‌کند. این استراتژی باید شامل خطوط بیزینسی بانک‌ها، داده‌های قابل استفاده، همکاری با شرکای خارجی و کارمندان دارای صلاحیت حرفه‌ای کافی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها