کد خبر: 392117
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۱۱:۲۵:۱۴
| |

فعالیت مرزهای خسروی و سومار به مدت یک هفته متوقف شد

فعالیت مرزهای خسروی و سومار در استان کرمانشاه از امروز (یکشنبه هیجدهم اسفندماه) به مدت یک هفته بنا به ابلاغ دولت عراق و به منظور مقابله با سرایت ویروس کرونا متوقف شد.

فعالیت مرزهای خسروی و سومار به مدت یک هفته متوقف شد
کد خبر: 392117
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۱۱:۲۵:۱۴

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ فرماندار قصرشیرین روز یکشنبه افزود: براساس این تصمیم کلیه فعالیت‌های تجاری و مبادلات مرزی در مرز خسروی در این شهرستان تا سه شنبه هفته آینده از سوی کشور عراق برای مقابله با ویروس کرونا متوقف شده است.

مرادعلی تاتار افزود: فعالیت های تجاری در مرز رسمی پرویزخان ادامه دارد و در 2 طرف مرز تمامی اقدام های پیشگیرانه به منظور مقابله با ویروس کرونا لحاظ شده و تیم های پزشکی با استقرار در مرز کار تب سنجی و بررسی و کنترل را برای مقابله با بیماری های ویروسی انجام می دهند.


وی اظهار داشت: روزانه 500 دستگاه کامیون محموله صادراتی از مرز خسروی و 800 تا یک هزار و 500 کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود.

تعطیلی مرز سومار به مدت یک هفته


فرماندار گیلانغرب نیز از تعطیلی بازارچه مرزی سومار از امروز به مدت یک هفته و بنا به تصمیم دولت مرکزی کشور عراق خبرداد.

کوروش محمودیان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام شده است و از امروز تا هفته آینده مرز سومار تعطیل خواهد بود و هیچ گونه فعالیتی در این مرز انجام نمی شود.


مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.


اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.


نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.


پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.


مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.


شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها