کد خبر: 399950
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ۱۴:۴۵:۰۰
| |

ابراهیم عنایت، تحلیلگر بورس، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

عرضه اولیه شستا با استقبال سرمایه‌گذاران در بورس مواجه می‌شود/ عرضه سهام شستا به تنهایی حدود 4 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور را نمایندگی می‌کند/ عرضه سهام «شستا» الگویی برای خصوصی‌سازی موفق در ایران است/ در صورت اقبال به سهام شستا روزانه 1000 واحد به کل

ابراهیم عنایت، تحلیلگر بازار سرمایه، گفت: در دهه 1380 خورشیدی، بین 20 تا 30 درصد معاملات در بازار بورس تهران مربوط به نمادهایی بود که مستقیم و غیرمستقیم تحت مدیریت شستا قرار داشتند و بسیار هم مورد اقبال معامله‌گران بودند. حالا هم این اطمینان وجود دارد که عرضه اولیه «شستا» و عرضه اولیه دیگر شرکت‌های وابسته به سازمان اجتماعی در ماه‌های آینده، با استقبال سرمایه‌گذاران در بورس مواجه شود.

عرضه اولیه شستا با استقبال سرمایه‌گذاران در بورس مواجه می‌شود/ عرضه سهام شستا به تنهایی حدود 4 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور را نمایندگی می‌کند/ عرضه سهام «شستا» الگویی برای خصوصی‌سازی موفق در ایران است/ در صورت اقبال به سهام شستا روزانه 1000 واحد به کل
کد خبر: 399950
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ۱۴:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عرضه اولیه «شستا» (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، به عنوان بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس در ایران، عمق تازه‌ای به بازار سرمایه کشور بخشیده است.

ابراهیم عنایت، تحلیلگر بازار سرمایه، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، با اشاره به قابلیت تنوع‌بخشیِ عرضه اولیه «شستا» به پرتفوی معامله‌گران، از اهمیت این اتفاق برای روند خصوصی‌سازی در کشور دفاع کرد.


بر اساس قیمت و حجم سهام عرضه‌شده نماد «شستا» از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور، برآورد می‌شود که این سهم به تنهایی حدود چهار درصد از ارزش بازار سرمایه کشور را نمایندگی کند و این در حالی است که در صورت اقبال به این نماد، بورسی در روزهای آتی، روزانه حداقل 900 تا 1000 واحد، به اندازه شاخص کل بورس کشور اضافه می‌شود ( بیشتر بخوانیم ).


سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، که اکنون حدود 6900 میلیارد تومان از سهام آن در بازار عرضه شده، خود سبدی از چندین و چند سهم مختلف در رشته‌های گوناگون صنعتی است و به همین دلیل، نه فقط تنوع رشته‌های حاضر در بورس کشور را افزایش داده که به تنوع‌بخشی در پرتفوی سرمایه‌گذاران خرد و کلان و حقیقی و حقوقی هم ختم خواهد شد.


ابراهیم عنایت، تحلیلگر بازار بورس، با استقبال از عرضه اولیه نماد «شستا» گفت: این اتفاق را می‌توان برای بازار سرمایه ایران به فال نیک گرفت، چراکه «شستا» صنایع مختلفی را نمایندگی می‌کند که در بسیاری از موارد به تنهایی در بورس حضور نداشته‌اند و حالا همگی در قالب یک نماد به بازار عرضه شده‌اند.


عنایت ادامه داد: اقبال بازار به شرکت‌های تحت مدیریت سازمان تامین اجتماعی بسیار خوب است و این را می‌توان از بررسی تاریخچه حضور این سازمان در بازار سرمایه ایران هم دریافت.


او توضیح داد: در دهه 1380 خورشیدی، بین 20 تا 30 درصد معاملات در بازار بورس تهران مربوط به نمادهایی بود که مستقیم و غیرمستقیم تحت مدیریت شستا قرار داشتند و بسیار هم مورد اقبال معامله‌گران بودند. حالا هم این اطمینان وجود دارد که عرضه اولیه «شستا» و عرضه اولیه دیگر شرکت‌های وابسته به سازمان اجتماعی در ماه‌های آینده، با استقبال سرمایه‌گذاران در بورس مواجه شود ( بیشتر بخوانیم ).


این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: اهمیت دیگر عرضه اولیه نماد «شستا» در تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاران است و باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری آنها کاهش پیدا کند. علاوه بر این، با افزایش عمق بازار سرمایه، احتمال حبابی شدن بازار هم کاهش پیدا می‌کند.


عنایت در ادامه گفت: برخی از منتقدان هم می‌گویند که دولت با عرضه اولیه اخیر قصد تامین کسری بودجه را داشته، اما به نظر من این انتقاد وارد نیست، چراکه حتی با فرض صحت این ادعا، اساساً مشکلی ایجاد نمی‌شود.


او در پایان توضیح داد: اگر حدود 7000 میلیارد تومان سهام عرضه‌شده «شستا» برای تامین مالی طرح‌های آتی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی استفاده شود و نه برای پوشش کسری بودجه این سازمان یا دولت، اتفاقاً دولت تصمیم بسیار درستی گرفته است. این همان اتفاقی است که در دهه 1980 میلادی و در انگلستان هم رخ داده و در آنجا، دولت با عرضه سهام شرکت‌های دولتی، روند خصوصی‌سازی در این کشور را تسریع کرده بود. به این ترتیب، عرضه اولیه «شستا» می‌تواند الگوی مناسبی برای روند خصوصی‌سازی در کشور هم باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها