کد خبر: 486399
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

NFT چیست؟/ یک دارایی منحصربه‌فرد

اگر هنوز اطراف ارز رمزنگاری‌شده‌ای مثل بیت‌کوین می‌چرخید، مراقب باشید شاید ریزش این ارز دیجیتالی و دیگر رمزارزها بیشتر از قبل شود. ما در این گزارش سعی داریم نوع جدیدی از پول را به شما معرفی کنیم. نام آن را به خاطر بسپارید: NFT.

NFT چیست؟/ یک دارایی منحصربه‌فرد
کد خبر: 486399
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اگر هنوز اطراف ارز رمزنگاری‌شده‌ای مثل بیت‌کوین می‌چرخید، مراقب باشید شاید ریزش این ارز دیجیتالی و دیگر رمزارزها بیشتر از قبل شود. ما در این گزارش سعی داریم نوع جدیدی از پول را به شما معرفی کنیم. نام آن را به خاطر بسپارید: NFT.

1

متاسفانه NFTها اصلاً درک نشده‌اند به این دلیل که جدید هستند و در گروه خانوادگی ارزهای دیجیتالی نمی‌گنجند و به سختی در حاشیه جریان اصلی این بازار قرار می‌گیرند. با این حال افراد سرشناسی مانند مارک کوبان با سرمایه‌گذاری روی NFTها خبرساز شدند.

کالاهایی مثل طلا، نفت، ارز، سهام و اوراق قرضه قابل معامله هستند. اگر 2 نفر یک بشکه نفت را با یک انس مشخص طلا معامله کنند، هیچ کدام از طرفین این معامله ضرر نمی‌کنند و یک معامله یکنواخت شکل گرفته است. اما اگر همین 2 نفر قصد داشته باشند یک اتومبیل را با الماس معامله کنند، باید گفت که این یک معامله یکنواخت نیست و یک طرف ماجرا حتماً ضرر خواهد کرد. زیرا ارزش یک اتومبیل و یک الماس منحصربه‌فرد است. هر 2 این کالاها بر اساس کیفیت‌شان ارزش‌گذاری می‌شوند. به طور خلاصه می‌‌توان گفت: اقلام قابل تعویض مستقیماً و بدون ضرر و زیان معامله می‌شوند در صورتی که اقلام غیرقابل تعویض این امکان را ندارند. همین مفهوم پایه و اساس شکل‌گیری NFT است.

1

NFT چیست؟

رمزارزهایی مانند بیت‌کوین یک ابزار مبادله‌ای هستند، درست مثل پول عادی؛ اما برخلاف پول عادی، ارزهای دیجیتالی از طریق بلاک‌چین و بدون دخالت و حمایت دولت‌ها تولید و توزیع شده‌اند. با این حال همچنان چه در فضای مجازی و چه خارج از فضای مجازی قابل معامله هستند، درست مانند پول.

هرچند NFTها مثل ارزهای دیجیتالی نیازی به بانک مرکزی یا یک مرجع قدرتمند مثل دولت‌ها ندارند، اما همین NFTها برخلاف رمزارزها غیرقابل معامله هستند و همین غیرقابل معامله بودن، آنها را منحصربه‌فرد کرده است. به صورت خلاصه می‌شود گفت: هر فرد NFT منحصربه‌فرد خودش را دارد و هیچ 2 نفری نمی‌توانند NFT خود را در یک معامله پایاپای مبادله کنند.

1

هدف NFTها چیست؟

درست است که NFTها مانند بیت‌کوین یک دارایی دیجیتالی هستند، اما همان‌طور که گفته شد، برخلاف بیت‌کوین یک دارایی منحصربه‌فرد هستند. آنها متمایز ساخته شده‌اند زیرا نمایشی دیجیتالی از دارایی‌های منحصربه‌فرد افراد هستند. آثار هنری ما از جمله فیلم‌ها، تصاویر، آلبوم‌های موسیقی، هدایا و خیلی چیزهای دیگر می‌توانند در قالب NFT در بازار عرضه شوند.

هدف NFTها نشان دادن ارزش چیزها در عین محافظت از اصالت و حق کپی‌رایت آنهاست. رسیدن به این هدف با پول یا رمزارز امکان‌پذیر نیست.

برای درک بهتر NFTها بهتر است مثالی بزنیم: یک هنرمند اثر هنری‌اش را در فضای مجازی منتشر می‌کند. بعد از انتشار آن 10 هزار نفر اثر را دانلود می‌کنند. حالا می‌شود گفت 10 هزار و یک نفر این اثر هنری را دارند اما هیچ کسی مالک آن نیست. اما اگر همان هنرمند نقاشی را روی بستر بلاک‌چین «ضرب» و آن اثر را تبدیل به NFT کند، ماجرا کمی متفاوت می‌شود. اکنون آن اثر هنری یک مالک دارد و دیگر مهم نیست چند بار آن اثر هنری در فضای مجازی دانلود شده باشد. حالا آن اثر با مالکیت مشخص بر بستر بلاک‌چین قابل دسترس عموم است و می‌شود اصالت آن را تایید کرد و در صورت فروش هم هنرمند می‌تواند پول به‌دست‌آمده از آن را در کیف پول دیجیتالی خود ذخیره کند. ضمن اینکه تعداد دانلود بیشتر آن اثر می‌تواند تبلیغ مناسبی برای صاحب اثر نیز باشد.

توضیح بالا یک مفهوم کلی دارد و آن این است که NFTها یک سیستم جهانی تایید و ارزیابی ایجاد کرده‌اند. این سیستم به افرادی مانند مارک کوبان اجازه می‌دهد تا با خیال راحت و ایمن خرید، فروش، حراج، تجارت و سرمایه‌گذاری کنند.

به طور خلاصه باید گفت: NFT یک نشان دیجیتالی است که مشخص‌کننده ارزش و منحصربه‌فرد بودن انواع چیزهاست. به عبارتی، NFTها می‌توانند بسیاری از چیزهای ملموس و غیرملموس را ارزش‌گذاری کنند و اصالت آنها را بسنجند. اما بیت‌کوین و دلار تنها می‌توانند چیزهایی بخرند و چیزهایی بفروشند.

1

گران‌ترین NFTها

آنچه در ادامه برمی‌شریم گران‌ترین NFTها بازار هستند. این NFTها بر بستر اتریوم ارزش‌گذاری شده‌اند:

Hashmask (یک اثر هنری مجازی): این اثر هنری در 3 فوریه 2021 به قیمت 420 ETH به ارزش 844،216 دلار فروخته شد.

کریپتوپانک 6487 (تصویری 24 پیکسلی): یک تصویر کریپتوپانک در 21 فوریه 2021 به قیمت 550 ETH به ارزش یک میلیون و 1055 هزار دلار فروخته شد.

کریپتوپانک 2890: در 24 ژانویه 2021 به قیمت 605 ETH به ارزش 1،216،074 دلار فروخته شد.

کریپتوپانک 4156: در 18 فوریه 2021 به قیمت 650 ETH به ارزش 1،306،526 دلار فروخته شد.

کریپتوپانک 6965: در 21 فوریه 2021 به قیمت 800 ETH به ارزش 1،608،032 دلار فروخته شد.

اولین توییت جک دورسی: در 22 مارس 2021 اولین توییت مالک توییتر به قیمت 1،630.58 اتر به یک تاجر ایرانی فروخته شد. این مبلغ معادل حدود 2.9 میلیون دلار بر اساس قیمت اتر در زمان فروش بود.

پنج هزار روز اول/ Beeple, Everydays-The First 5000 Days (یک اثر هنری دیجیتالی): در مارس 2021 از طریق حراج کریستی به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد.

*ذکر این نکته ضروری است که قیمت پایه اتریوم در زمان فروش اکثر این NFTها 2010 دلار بوده است.

1

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها