کد خبر: 491062
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۰:۲۲:۵۷
| |

چشم‌انداز بازار مسکن در ۱۴۰۰ چیست؟

تورم قیمت مسکن صفر می‌شود

قدیری، کارشناس بازار مسکن: احتمال اینکه جهش سال گذشته در بازار مسکن ادامه پیدا کند بسیار ضعیف است

تورم قیمت مسکن صفر می‌شود
کد خبر: 491062
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۰:۲۲:۵۷

اعتمادآنلاین| 99، سال رکوردشکنی قیمت مسکن بود و افزایش قیمت‌ها تاحدی بود که در ارزان‌ترین مناطق شهری تهران متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به بالای 10میلیون تومان رسید. قیمت مسکن در طول سال گذشته تقریبا دو برابر شد تا برای بسیاری از کسانی که سرمایه‌گذاری کرده بودند خوشایند باشد اما در مقابل برای مصرف‌کنندگانی که قدرت خرید نداشتند فشار بسیار زیادی را وارد کرد و موجب شد تا خرید ملک برایشان به یک آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شود.

به گزارش همشهری، افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در حوزه مسکن تا قبل از آبان سال گذشته بود اما از این ‌ماه به بعد کم‌کم ترمز آن کشیده و با نوسان‌هایی همراه شد. با کاهش قیمت ارز و سکه قیمت ملک نیز سیر نزولی پیدا کرد و همین مسئله موجب شد تا برخی سرمایه‌گذاران احساس خطر کرده و شروع به فروش املاک سرمایه‌ای خود کنند. روند ثبات قیمت‌ها و همچنین کاهش آنها در سال1400 نیز ادامه یافته و کسی نمی‌داند که خانه تا پایان سال ارزان خواهد شد یا باید در انتظار موجی از گرانی‌ها باشیم. با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم و بسیاری از سرمایه‌گذاران، خرید ملک و سرمایه‌گذاری روی آن را به بعد از برگزاری انتخابات موکول کرده‌اند چراکه متصورند بازار بعد از انتخابات دچار نوسان‌هایی خواهد شد.

انتظارات تورمی


بازار مسکن در سال 1400 با چند عامل جهت‌دهنده روبه‌روست. فرید قدیری، کارشناس حوزه مسکن، در گفت‌وگو با همشهری درخصوص چشم‌انداز مسکن تا پایان سال می‌گوید: «بازی‌سازها یا همان جهت‌دهندگان بازار مسکن عواملی هستند که سمت و سوی رفتار خریداران و فروشندگان و قیمت را تعیین می‌کنند. مهم‌ترین عاملی که به بازار مسکن1400 جهت می‌دهد انتظارات تورمی است همان عاملی که تا قبل از ابتدای امسال به سمتی بود که عامل تحریک خریداران سرمایه‌ای، سفته‌بازان و سوداگران ملکی و به‌عبارتی عامل رشد قیمت مسکن بود».

انتظارات تورمی به این معناست که عموم مردم، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در همه بازارها نسبت به آینده اقتصادی و آینده قیمت‌ها حس خوبی ندارند و انتظار دارند قیمت کالاها، خدمات و دارایی‌ها که یکی از مهم‌ترین آنها ملک است، افزایش پیدا کند. قدیری می‌افزاید: «از سال97 تا آبان سال گذشته، یعنی تا قبل از اینکه تکلیف ترامپ روشن شود، انتظارات تورمی پرقدرت عمل می‌کرد. همین موضوع باعث شده بود ما در بازار ارز تقاضای سرمایه‌ای داشته باشیم، همچنین جمعیت زیادی از بورس اولی‌ها را در سال98، به‌خصوص نیمه اول99 شاهد بودیم. همه افراد به هر میزان که پول نقد داشتند تلاش می‌کردند تا آن را در یکی از بازارها سرمایه‌گذاری کنند بلکه ارزش واقعی آن در برابر تورم عمومی حفظ شود. هجوم مردم به بازارهای مختلف باعث شد قیمت‌ها جهش کند، ازجمله در بازار مسکن.

اما مشاهده شد که جهت عامل انتظارات تورمی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عوض شد، به‌خصوص در ابتدای امسال که نشست وین و مذاکرات برجام شروع شد. تداوم نشست‌ها موجب شد تا افراد نسبت به آینده امیدوار و خوش‌بین شوند و موجب شد انتظارات تورمی فروکش کند. از همین روست که مشاهده می‌کنیم فروکش‌کردن انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر باعث کاهش خریدهای سرمایه‌ای در بازار ملک شده است. بنابراین عامل اصلی جهت‌دهنده به بازار مسکن موضوع انتظارات تورمی یا انتظارات گشایشی است. اگر مذاکرات برجام به سرانجام برسد انتظارات گشایشی شکل خواهد گرفت بنابراین دلیلی برای رشد قیمت مسکن وجود ندارد».

انتخابات ریاست‌جمهوری


عامل دوم یا بازی‌ساز دوم در بازار مسکن انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور است. کارشناس حوزه مسکن می‌گوید: «تجربه نشان داده بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری معمولا افراد به آینده اقتصاد خوش‌بین می‌شوند بنابراین احتمال اینکه همین اتفاق در تابستان امسال رخ دهد وجود دارد و به‌احتمال زیاد جا برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد». برخی تحلیلگران متصورند انتخابات از این جهت روی بازار مسکن تأثیرگذار خواهد بود که ممکن است شرایط بازار مسکن در دولت بعدی با تغییراتی روبه‌رو شود. به‌عنوان مثال باید دید سرنوشت طرح‌های مسکن مانند طرح ملی مسکن که در دولت فعلی آغاز شده است در دولت بعدی چه خواهد شد. قطعا به‌جریان‌افتادن این طرح و تامین مسکن عده‌ای از مردم بدون تأثیر در بازار مسکن نخواهد بود.

کاهش قدرت خرید مردم


فعلاً بازار مسکن در رکود قرار دارد؛ رکودی که هم می‌تواند باعث ارزانی و هم باعث توقف نسبی خرید و فروش شود. قدیری به عامل سومی که سمت و سوی بازار را تعیین می‌کند اشاره می‌کند و می‌گوید: «خریداران مصرفی در شرایط کنونی قدرت خرید ندارند. قدرت خرید وام مسکن 3مترمربع شده است که کمک چندانی به خرید نمی‌کند. بنابراین ما تقاضای مصرفی هم نخواهیم داشت». این کارشناس حوزه مسکن در مجموع چشم‌انداز مسکن تا پایان سال را رکود، تداوم رکود معاملات و به‌ احتمال زیاد کاهش قیمت مسکن می‌داند. او معتقد است در مورد کاهش قیمت مسکن هم دو دیدگاه وجود دارد: یک دیدگاه اینکه قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند، دوم اینکه تورم مسکن صفر می‌شود و در مقایسه با تورم عمومی قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا می‌کند. اما احتمال اینکه جهش سال گذشته ادامه پیدا کند را بسیار ضعیف می‌داند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها