کد خبر: 617897
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۳۰:۲۳
| |

هزینه ایجاد شغل در سال ۱۴۰۲ با نابودی هزاران کسب و کار زیر سایه قطعی اینترنت چقدر است؟

باتوجه به برنامه‌هایی که دولت برای قطعی اینترنت دارد، هزینه ایجاد شغل در 1402 چقدر است؟

هزینه ایجاد شغل در سال ۱۴۰۲ با نابودی هزاران کسب و کار زیر سایه قطعی اینترنت چقدر است؟
کد خبر: 617897
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۳۰:۲۳

در حالی که همگان انتظار داشتند بعد از مهار کرونا، مشاغل حیات دوباره‌ای بگیرند اینبار بلای دیگری به جان آنها افتاد؛ قطعی و تحدید اینترنت.

به گزارش خبرفوری، قربانیان آن هم کم نبودند، هرچند آمارهایی که سخن گفته‌اند متفاوند؛ از ۳۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار شغل. اما برخی نمایندگان مجلس هم آنگونه که تعدادی از رسانه‌ها می‌گویند لب به اعتراف زده‌ و از نابودی هفت میلیون شغل اینترنتی خبر داده‌اند. این خبر سال قبل از زبان جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد، شنیده شد.

با وجود اینکه قطعی اینترنت مرگ هزاران شغل را به دنبال داشته، دولت می‌گوید امسال هم قصد دارد یک میلیون شغل ایجاد کند. اما هزینه ایجاد شغل چقدر است و دولت رئیسی برای این کار چقدر بودجه کنار گذاشته است؟

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهند که حدود 30 تا 40 درصد کسب و کارهای کوچک وارد فضای مجازی شده‌اند، اما قطعی اینترنت آسیب 60 درصدی برای آنها به دنبال داشته است.

با شروع قطعی و فیلترینگ اینترنت هم، دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی پیش‌بینی کرده بود که اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، 300 هزار کسب و کار خرد و خانگی آسیب می‌بیند. اگر فرض کنیم به طور میانگین سه نفر هر کدام از این کسب وکار‌ها را می‌گردانند، با فیلترینگ گسترده تا ۹۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار می‌گوید: هزینه ایجاد شغل در بخش‌های مختلف اقتصادی متفاوت است. هزینه ایجاد مشاغل معمولی خانگی حداقل ۲۰ میلیون تومان است. برای مشاغل خدماتی ۱۰۰  میلیون تومان و برای بخش کشاورزی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان. هزینه ایجاد شغل در بخش صنعت را به مراتب بالاتر می‌داند و می‌گوید برای کارهای صنعتی به چند میلیارد تومان نیاز است. 

حالا باید منتظر ماند و دید بودجه‌ای که دولتمردان از آن دم می‌زنند، امسال برای ایجاد مشاغل جدید و احیای کسب و کارهای آسیب‌دیده خواهد شد یا تنها روی کاغذ چشم‌نوازی خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها