کد خبر: 630602
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ۲۰:۱۰:۰۰
| |

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

ماهانه 1 میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی به سامانه نیما تزریق می‌شود

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از تزریق ماهانه یک میلیارد دلار ارز به سامانه نیما خبر داد و گفت: سهم پتروشیمی در صادرات غیرنفتی به 45 تا 50 درصد می‌رسد.

ماهانه 1 میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی به سامانه نیما تزریق می‌شود
کد خبر: 630602
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ۲۰:۱۰:۰۰

به گزارش سایت طلا، احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: اگر در ایران، تولید به صورت واقعی مورد حمایت قرار گیرد و موانع بر سر راه تولید برداشته شود، قطعا رشد اقتصاد کشور و افزایش GDP را در پی دارد.

به گزرش ایسنا، وی افزود: باید در تولید به‌سراغ مزیت‌های کشور برویم و مزیت کشور در بخش انرژی است؛ در زمانی که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌ایم اگر به‌مزیت‌های کشور پرداخته شود، هدف رشد اقتصادی محقق می شود.

مهدوی ابهری گفت: سال گذشته 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که از این رقم، 16 میلیارد و 240 میلیون دلار سهم پتروشیمی‌ها بوده، درواقع 30.1 درصد از صادرات غیرنفتی کشور سهم پتروشیمی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: این مقدار صادرات، به‌جز میزانی است که به ارزش 6.5 میلیارد دلار در بورس کالا و بورس انرژی، برای صنایع داخلی و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، عرضه شده است.

وی افزود: اگر سهم زنجیره تبدیل مواد پتروشیمی و تبدیل به کالاهای نهایی را درنظر بگیریم، سهم پتروشیمی در صادرات غیرنفتی به 45 تا 50 درصد می‌رسد.

مهدوی ابهری با بیان اینکه "در 3 ماه اخیر تلاش بسیاری برای اصلاح مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها صورت گرفت"، گفت: در نهایت نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی که در رویکردی اشتباه، با نرخ ثابت در نظر گرفته شده بود، به فرمول بازگشت و این بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول، موجب بهبود شرایط کسب و کار در این صنعت می‌شود.

وی ادامه داد: درخصوص بدهی‌های دولت به واحدهای تولیدکننده اوره، موفق شدیم بدهی 45 هزار میلیارد تومانی به تولیدکنندگان اوره را در سامانه بدهی‌ها و تعهدات دولت ثبت کنیم و از این پس، تلاش می‌کنیم این مطالبات را وصول کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص ارزآوری صنعت پتروشیمی گفت: سال گذشته حدود 16 میلیارد دلار ارزآوری داشتیم که از این رقم، 13 میلیارد و 838 میلیون دلار به سامانه نیما ارائه شد و در 17 ماه گذشته که 12 ماه سال 1401 به‌علاوه 5 ماه نخست امسال است، در مجموع 17 میلیارد و 772 میلیون دلار ارز پتروشیمی به سامانه نیما ارائه شده، درواقع ماهانه بالغ بر یک میلیارد دلار ارز پتروشیمی به سامانه نیما داده‌ایم و این رقم نشان می‌دهد ادعاهایی که از سوی برخی کارشناس‌های بی‌مطالعه و بی‌اطلاع مبنی بر گروگانگیری ارزی از سوی پتروشیمی‌ها در رسانه‌ها بیان شده بود، کاملا بی‌ربط است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها