کد خبر: 641780
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ۲۱:۲۰:۰۰
| |

هشدار یک روزنامه نسبت به افت تولید در سال رشد تولید

روزنامه هم میهن نوشت: در سال «رشد تولید و مهار تورم» قرار بود دولت تورم را دست‌کم به ۲۰‌درصد برساند و زمینه‌های افزایش تولید را فراهم کند. تورم کنترل نشد و اعداد هنوز بالای ۴۵‌درصد است. تولید نیز اگرچه طی چند فصل گذشته ثبت رشد مثبتی داشته اما کارشناسان هشدار می‌دهند که افت رشد صنعت در راه است.

هشدار یک روزنامه نسبت به افت تولید در سال رشد تولید
کد خبر: 641780
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ۲۱:۲۰:۰۰

روزنامه هم میهن نسبت به افت تولید در کشور هشدار داده است.

به گزارش هم میهن، در سال «رشد تولید و مهار تورم» قرار بود دولت تورم را دست‌کم به ۲۰‌درصد برساند و زمینه‌های افزایش تولید را فراهم کند. تورم کنترل نشد و اعداد هنوز بالای ۴۵‌درصد است. تولید نیز اگرچه طی چند فصل گذشته ثبت رشد مثبتی داشته اما کارشناسان هشدار می‌دهند که افت رشد صنعت در راه است. این هشدار از بررسی شاخص تشکیل سرمایه و موجودی سرمایه در این بخش برآمده است. در واقع از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون روند سرمایه‌گذاری منفی بوده و نه‌تنها رشد سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده که سرمایه‌های وارده نتوانسته استهلاک سالانه را نیز جبران کند. به‌گونه‌ای که رشد موجودی سرمایه کل به 1/0- و رشد موجودی سرمایه بخش صنعت به 9/0- ‌درصد رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از بیرون آمدن اقتصاد ایران از شوک کرونا و تحریم‌ها که تاثیر زیادی بر اقتصاد داشت، صنایع و شرکت‌های تولیدی با تخلیه اثرات این شوک‌ها و با احیای ظرفیت‌های خالی‌شده در نتیجه این شوک‌ها دوباره مسیر رشد را آغاز کردند اما عواملی مانند کسری بودجه و رشد پایه پولی، باعث برون راندن اعتبار شرکت‌ها شده که باعث افت رشد تولید می‌شود. افت تقاضای کوتاه‌مدت نیز باعث شده بنگاه‌ها به تدریج از سرعت رشد تولید خود بکاهند که البته این افت تقاضا را می‌توان ناشی از افت مصرف خانوارها نیز دانست. به علاوه اینکه تورم نیز در بخش تولید هنوز افزایشی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها