کد خبر: 647574
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۸ ۱۴:۰۰:۰۹
| |

حقوق کارگران در تهران و کلان‌شهرها ۲۵ میلیون تومان می‌شود؟

یک کارشناسان حوزه کار و فعال کارگری با اشاره به اینکه دستمزد بر اساس خط فقر در کلان شهرها مانند تهران باید ۲۵میلیون تومان باشد گفت: حداقل دستمزد بر اساس خط فقر البته منظور خط فقر مطلق نیست که مختص به ارزاقی است که فقط برای مرگ‌ومیر تعریف می‌شود، اما در خط فقر نسبی حداقل دستمزد برای کلان شهرها باید ۲۵میلیون تومان و برای شهرستان‌ها نباید کمتر از ۲۰میلیون تومان باشد.‌

حقوق کارگران در تهران و کلان‌شهرها ۲۵ میلیون تومان می‌شود؟
کد خبر: 647574
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۸ ۱۴:۰۰:۰۹

حمید حاج اسماعیلی، کارشناسان حوزه کار و فعال کارگری با اشاره به اینکه دستمزد بر اساس خط فقر در کلان شهرها مانند تهران باید ۲۵میلیون تومان باشد گفت: حداقل دستمزد بر اساس خط فقر البته منظور خط فقر مطلق نیست که مختص به ارزاقی است که فقط برای مرگ‌ومیر تعریف می‌شود، اما در خط فقر نسبی حداقل دستمزد برای کلان شهرها باید ۲۵میلیون تومان و برای شهرستان‌ها نباید کمتر از ۲۰میلیون تومان باشد.‌

به گزارش تسنیم، وی بیان کرد:باید به نیروی انسانی به عنوان سرمایه این کشور توجه کنیم. بدانیم اگر دستمزد کافی به کارگران و نیروی کار خود پرداخت نکنیم روند توسعه در کشور دچار مشکل می‌شود و همچنین هزینه بیشتری در بزهکاری اجتماعی باید بپردازیم؛ ضمن اینکه اگر میزان دستمزد مطابق با نرخ تورم باشد دیگر نیاز به پرداخت یارانه نبوده و فقط اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید یارانه دریافت کنند.

حاج اسماعیلی در مقایسه میزان دریافتی کارگران در ایران و سایر کشورها، گفت: در کشورهای اروپایی و امریکایی متوسط دستمزد ساعتی بین ۲۳ تا ۲۶یورو است. در ایران این عدد به سختی در ماه بابت ۱۹۲ساعت کار کارگر، به ۱۶۰تا ۱۷۰دلار می‌رسد. اگر کسی ۱۰۰دلار دریافتی داشته باشد حدود ۵میلیون تومان می‌شود؛ بنابراین حداقل حقوق که در ایران حدود ۷میلیون و ۲۰۰است به ۱۵۰دلار هم نمی‌رسد. این عدد در ترکیه ماهانه حداقل حقوق ۳۰میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: میزان دستمزد در ایران نسبت به جهان در سطح پایینی قرار دارد و اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم در بین ۱۸۰کشور رتبه‌ای بهتر از ۱۵۰ نداریم. این موضوع برای کشوری که منابع خدادادی بسیار دارد، کشوری غنی با جمعیت پایین مطلوب نیست. چنین برخوردهایی در حرکت توسعه‌ای کشور تأثیرگذار است. منابع موجود باید صرف امور رفاهی جامعه شود.

حاج اسماعیلی معتقد است: مسئولان علاقه ای به افزایش دستمزد ندارند. در یکی دو سال اخیر که دستمزد دچار تنش و چالش جدی شده است هنگامی که اظهارنظر مسؤولان را می‌شنویم، می‌بینیم علاقه مند نیستند دستمزدها افزایش پیدا کند، این موضوع را با بهانه‌های مختلف مثل اینکه تورم ایجاد می‌کند و می‌تواند کسری بودجه را بیشتر کند، توجیه می‌کنند. وظایف اصلی دولت‌ها در تمام دنیا ایجاد رفاه برای مردم است. رفع نیازمندی مردم اولویت است. برنامه‌ریزی مدیران بالادست باید به گونه‌ای باشد که درآمد کافی برای نیرو کار ایجاد کند و نیرو کار با آرامش بتواند کار کرده و زندگی کنند؛ ضمن اینکه در چرخه محرکه توسعه کشور بتوانند نقش آفرین باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • سعید ارسالی در
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲

    دستمزدها باید این باشه ولی همش دروغ میگن که زیاد میکنن

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها