کد خبر: 658326
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۶ ۲۱:۲۰:۰۰
| |

چای نامرغوب سریلانکا، سوغات رئیسی برای مردم ایران!

با اجرای این توافق، بار دیگر سهم چای سیلان در بازار ایران افزایش یافت و موجب خرسندی تولیدکنندگان سریلانکایی شد.

چای نامرغوب سریلانکا، سوغات رئیسی برای مردم ایران!
کد خبر: 658326
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۶ ۲۱:۲۰:۰۰

یک فعال اقتصادی نوشت:

دولت رئیسی در سال‌های اخیر در تلاش بوده برای دور زدن تحریم‌ها، معاملات تهاتری یا همان مبادلهٔ کالا در برابر کالا را با کشورهایی که به‌ویژه خریدار نفت و انرژی هستند، افزایش دهد. یکی از این کشورها سریلانکا است با مجموع ۲۵۱ میلیون دلار بدهی نفتی به ایران.

 از آن‌جا که این کشور به دلیل تحریم‌های مالی علیه ایران و همچنین کمبود شدید ارز در سریلانکا نمی‌تواند این مبلغ را پرداخت کند، از صادرات چای به ایران در ازای این بدهی‌اش استقبال کرده است.

 محمد هاشم اشجع‌زاده، سفیر کشورمان در سریلانکا، در دفاع از دولت در برابر انتقادها به سیاست تهاتر نفت در برابر چای گفته است: «اگر ما این کار را نمی‌کردیم، یقین بدانید سریلانکا تا مدت‌ها تلاشی برای پرداخت این بدهی ۲۵۱ میلیون دلاری به ایران نداشت.»

 به‌گفتهٔ او، ایران دو محمولهٔ نفتی را سال‌ها پیش به سریلانکا ارسال کرد اما این کشور پول این دو محموله را حدود یک دهه پرداخت نکرد.

 قرارداد مبادلهٔ چای در برابر نفت میان ایران و سریلانکا در دسامبر ۲۰۲۱ منعقد شد، اما انتقال چای به ایران به دلیل بحران اقتصادی سریلانکا به تعویق افتاد. این بحران اقتصادی موجب شد که در ژوئیه ۲۰۲۲ گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور وقت سریلانکا، از مقام خود کناره‌گیری کند.

 سریلانکا در آوریل ۲۰۲۲ بدهی خارجی ۴۶ میلیارد دلاری خود را نپرداخت و سال گذشته ۲.۹ میلیارد دلار کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد. با اجرای این توافق، بار دیگر سهم چای سیلان در بازار ایران افزایش یافت و موجب خرسندی تولیدکنندگان سریلانکایی شد.

 قرار بود بر اساس این توافق، ماهانه پنج میلیون دلار چای سیلان به ایران صادر شود، اما به‌نوشتهٔ رسانه‌های سریلانکایی، عجلهٔ دولت رئیسی برای تسویهٔ بدهی نفتی موجب شده که این میزان به ماهانه ده میلیون دلار افزایش یابد.

 مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال آذرماه گذشته به خبرگزاری ایلنا گفت که در عرض چند ماه هزاران تن چای سیلان وارد ایران شد. او بار دیگر هشدار داد که واردات چای به جای بدهی نفتی به متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی چای انجامیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها