کد خبر: 665210
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۹ ۱۵:۰۰:۵۵
| |

برنامه‌های اقتصادی مسعود پزشکیان چیست؟

مسعود پزشکیان، پزشک و سیاستمدار ایرانی است که از دوره هشتم تا دوازدهم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود. پزشکیان در دولت محمد خاتمی وزیر بهداشت بود. او در مورد موضوعات اقتصادی دیدگاه‌هایی دارد که خلاصه‌ای از آن در ادامه می آید.

برنامه‌های اقتصادی مسعود پزشکیان چیست؟
کد خبر: 665210
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۹ ۱۵:۰۰:۵۵

مسعود پزشکیان، پزشک و سیاستمدار ایرانی است که از دوره هشتم تا دوازدهم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود. پزشکیان در دولت محمد خاتمی وزیر بهداشت بود. او در مورد موضوعات اقتصادی دیدگاه‌هایی دارد که خلاصه‌ای از آن در ادامه می آید.

به گزارش خبرآنلاین، مسعود پزشکیان در جزیان مناظره‌ها و دوره تبلیغات انتخابات دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری، دیدگاه خود را در حوزه اقتصاد اینگونه بیان کرد: من آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دست‌رنج روستاییان، کشاورزان، عشایر و قومیت‌های مختلف در معرض سوء استفاده دلالان و رانت‌خواران است و من آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم ضمن ارتقای سطح بهداشت و آموزش آنان، رابطه مستقیم این اقشار با بازار محصولات‌شان برقرار شود.

وی با تاکید بر این‌که کارگران و مهندسان پرتوان ایران که چرخه صنعت کشور را می‌چرخاند و کشور را به سوی تکنولوژی جدید رهنمون می‌سازند باید از حق و حقوقشان به طور مناسب برخوردار باشند، ادامه داد: آمده‌ام که در بهبود سطح زندگی این اقشار موثر باشم و در دست‌یابی به حقوق‌شان به آنان یاری رسانم.

وی متذکر شد: آمده‌ام تا بلکه امکانات زندگی و رفاه حداقلی بازنشستگان را فراهم کنم. همچنین مالکان، کارکنان و مدیران بنگاه‌ها تشنه ثبات فضای کسب و کار مناسب و فاصله‌گذاری با دخالت‌های دولت هستند و من آمده‌ام تا به شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی قدرتمند، مبتکر و دانش بنیان کمک کنم

پزشکیان اظهار کرد: جهان با سرعت به سوی دسترسی‌های کم هزینه و پرسرعت به اینترنت حرکت می‌کند و من آمده‌ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب و کار را به جدیدترین فناوری‌های عصر بردارم.

به گفته وی، برای حل مشکل اقتصادی، رفاه اجتماعی، بیکاری و بهبود روابط با کشورها دو مسئله وجود دارد که یکی داخلی و دیگری خارجی است. مشکل داخل تقریبا برای همه نامزدها مشخص است و مسائلی نظیر تورم، هدررفت انرژی و همچنین موضوع ارز است؛ امروز نزدیک به ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار در این حوزه هدر می‌رود و به دست اقشار مختلفی که باید، نمی‌رسد. امروز پیشنهادات مختلفی درباره جلوگیری از حیف و میل در حوزه سوخت مطرح می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه عامل اصلی تورم، دولت است، گفت: عامل اصلی دولت است اما گناه را بر گردن تولید کننده، کسبه و دیگران می‌اندازند؛ دولت همچنین از تورم نیز مالیات می‌گیرد یعنی یک بار با تورم، جیب کسبه را خالی می‌کند و بار دوم نیز از داشته او مالیات اضافه می‌گیرند؛ این‌ها از مباحثی است که دولت باید آنها را برطرف کند و در این زمینه راه حل‌های مختلفی وجود دارد.

پزشکیان یادآور شد: در موضوع ارز نیز راه حل بسیار روشن است؛ غیر از ارز دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه ارز با هر قیمتی، به هر کسی ارائه شود رانت است و این باعث می‌شود که در زمان ثبت سفارش قیمت جنس را گران اعلام می‌کنند و در زمان صادرات نیز ارزان اعلام می‌کنند تا در زمان صادرات و واردات دلار بیشتری دریافت کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم محل مشکلات کشور در حوزه بین الملل گفت: برای این‌که ۲۰۰ میلیارد دلاری را که سالانه برای رشد ۸ درصد لازم است، تامین کنیم، لاجرم باید ارتباطمان را با دنیا اصلاح کنیم؛ امکان ندارد هیچ کشوری در طول تاریخ با بستن مرزهایش و اینکه خودش می‌خواهد کاری بکند، به رونق و رشد برسد. ما اگر نتوانیم مشکل روابط خارجی خود را حل کنیم، از قافله علم و تمدن دور خواهیم ماند.

پزشکیان با اشاره به مزیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: الان نفت، گاز و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی از مزیت‌های امروز اقتصاد کشور است. در حالی که ما می‌توانستیم در منطقه ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان آوریم، اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ به این دلیل که هم با خودمان دعوا داریم هم با کسانی که در همسایگی ما هستند.

وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما و همچنین ارتباط ما با دنیا برطرف شود و بتوانیم رونق پیدا کنیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف موجود حل کنیم. ما باید یک روزی FATF را نهایی کنیم؛ چرا که در همین وضعیتی که قرار داریم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم.

پزشکیان با انتقاد از وضعیت قیمت‌ها گفت: مگر نمی‌گفتند که پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد و دلار این‌گونه نمی‌شود، پس چگونه شد که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت؟ این‌ها که به برجام ربطی نداشت، پس چرا این اتفاقات افتاد؟ در تئوری صحبت کردن از اقدامات بسیار راحت است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها