کد خبر: 666738
|
۱۴۰۳/۰۴/۲۰ ۱۰:۱۰:۰۷
| |

مسافرت با قطار خاطره می‌شود؟

روزنامه اعتماد نوشت: نزدیک به ۱۴ ماه قبل نرخ بلیت مسافری در شبکه حمل و نقل ریلی ایران مشخص شده و واضح است که دیگر این نرخ برای جابه‌جایی مسافر کافی نیست. البته صحبت از هر گونه افزایش قیمتی سبب مقاومت و بیان صحبت‌هایی مانند اینکه اقشار ضعیف باید بتوانند از خدمات ریلی با کمترین قیمت استفاده کنند، می‌شود اما اکنون مساله این است که آیا حمل مسافر در شبکه ریلی ادامه پیدا کند یا اینکه تعطیل شود؟

مسافرت با قطار خاطره می‌شود؟
کد خبر: 666738
|
۱۴۰۳/۰۴/۲۰ ۱۰:۱۰:۰۷

روزنامه اعتماد دو راهی پیش روی راه‌آهن؛ افزایش قیمت یا خداحافظی با مسافرت ریلی را بررسی کرده است. 

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش می‌خوانید:

 

حمل و نقل مسافر ریلی در حال کشیدن نفس‌های آخر است و دیگر چیزی به تعطیلی قطارهای مسافری نمانده است. قطارهایی که همین الان هم بلیت آنها با سختی یافت می‌شود و هر مسافری که جابه‌جا می‌کنند، به زیان انباشته و عملیاتی شرکت‌های خصوصی و دولتی حمل مسافر اضافه می‌شود. چیزی مثل ایران خودرو و سایپا که هر ساعت علاوه بر تولید خودرو، زیان نیز تولید می‌کنند. اما چرا این اتفاق افتاده است؟

مانند بیشتر بخش‌های اقتصاد ایران، قیمت‌گذاری دستوری کالا و خدمات، نفس بخش مسافری در صنعت ریلی را نیز گرفته است. قیمت بلیت قطار بر اساس پارامترهای گوناگون در مسیرها‌ اعلام می‌شود و عدم به‌روز شدن این قیمت در سال‌های مختلف، بنا بر سیاست‌هایی که دولت‌ها اعلام کرده‌اند، شرکت‌های مسافربری را با زیان‌ زیادی روبه‌رو کرده است. از سوی دیگر انحصار قیمت‌گذاری در خدماتی که توسط شرکت‌های دولتی عرضه می‌شود، زیان دیگری را سبب می‌شود.

 کشنده یا لکوموتیو یکی از خدماتی است که انحصارا توسط دولت قیمت‌گذاری می‌شود و شرکت‌های خصوصی نیز باید لکوموتیوهای خود را با قیمت اعلام شده از سوی راه آهن ارائه بدهند و تعرفه این خدمت از ابتدای سال ۱۴۰۲ از سوی شرکت راه‌آهن بیش از ۳ برابر شده است.

اما همگام با افزایش هزینه‌های شرکت‌های ریلی، درآمد‌های آنها افزایش نیافته است. آخرین افزایش قیمت اعلام شده بلیت قطار به فروردین سال ۱۴۰۱ باز می‌گردد که تعرفه حمل مسافر در شبکه ریلی نسبت به مبلغ آن زمان، ۲۵ درصد افزایش یافت.

ایران یکی از کشورهایی است که در آن مسافرت ریلی حتی از مسافرت جاده‌ای نیز ارزان‌تر تمام می‌شود. یک مقایسه ساده در یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای تردد مسافر ایران، قم – تهران، نشان می‌دهد که قیمت حمل و نقل ریلی در این مسیر با افزایش قیمتی که در سال ۱۴۰۱ داشته، نصف حمل و نقل جاده‌ای نیز نشده است.

نزدیک به ۱۴ ماه قبل نرخ بلیت مسافری در شبکه حمل و نقل ریلی ایران مشخص شده و واضح است که دیگر این نرخ برای جابه‌جایی مسافر کافی نیست. البته صحبت از هر گونه افزایش قیمتی سبب مقاومت و بیان صحبت‌هایی مانند اینکه اقشار ضعیف باید بتوانند از خدمات ریلی با کمترین قیمت استفاده کنند، می‌شود اما اکنون مساله این است که آیا حمل مسافر در شبکه ریلی ادامه پیدا کند یا اینکه تعطیل شود؟

در گذشته که شرکت رجا بخش اصلی حمل و نقل مسافر را به عهده داشت و دولتی بود، دولت با تزریق پول، این صنعت را سر پا نگه داشته بود اما اکنون دیگر چنین گزینه‌ای پیش روی دولت نیست.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی در روزهای اخیر به رسانه‌ها گفته بود که ۲ هزار میلیارد تومان زیان این شرکت‌ها است و تازه به این مبلغ باید تورم سال جدید و سایر افزایش قیمت‌ها نیز اضافه شود و اگر در این شرایط قیمت بلیت نیز افزایش نیابد، به زودی باید با مسافرت ریلی خداحافظی کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها