کد خبر: 677900
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۶ ۱۱:۴۸:۴۷
| |

«کروز» چه خدماتی به صنعت خودرو کرده است؟

شرکت کروز به عنوان بزرگ‌ترین و پیشروترین قطعه‌ساز صنعت خودرو طی سالیان اخیر رکوردهای زیادی را برای رشد و تحقق تولید به نام خود ثبت کرد.

«کروز» چه خدماتی به صنعت خودرو کرده است؟
کد خبر: 677900
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۶ ۱۱:۴۸:۴۷

طی دو دهه اخیر شاهد آن بودیم که تولید قطعات خودرو در کشورمان با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است به‌طوری که شاهد آن بودیم که با کوچک‌ترین نوسان قیمت در بازار ارز، بازار قطعات خودرو نیز با نوسانات زیادی همراه می‌شد. با این حال اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که طی یک دهه اخیر با افزایش تولید لوازم یدکی خودرو تولید خودرو نیز به تبع آن افزایش یافته و قطعات خودروی داخلی سهم بیشتری در بازار ایفا کرده‌اند.

به گزارش اعتماد، شرکت کروز به عنوان بزرگ‌ترین و پیشروترین قطعه‌ساز صنعت خودرو طی سالیان اخیر رکوردهای زیادی را برای رشد و تحقق تولید به نام خود ثبت کرد. یکی از دلایل این امر این است که این شرکت توانسته به مدد واحدهای تحقیق و نوآوری خطوط تولید قطعات پیچیده خودرویی را در کشور طراحی و به اجرا برساند.

اشتغالزایی در صنعت قطعه‌سازی

از موضوعات اصلی در اقتصاد کشور ایجاد شغل است، که آن هم نیازمند رونق تولید است و رونق تولید نیازمند سیاستگذاری به نفع تولید است تا گردش سرمایه ایجاد شود و کسب‌وکار میلیون‌ها نفر در صنعت خودرو مهیا شود. به‌طوری که آمارها گویای آن است که 800 هزار نفر در تولید قطعات خودرو در کشورمان مشغول به کار هستند و توانسته‌اند 75 درصد قطعات مورد نیاز خودروهای تولید داخل را تامین و روانه بازارها کنند. با این حال با وجود بیش از 4 دهه از تولید داخلی خودرو در کشورمان به نظر می‌رسد موانع زیادی بر سر راه خودکفایی در تولید و تامین قطعات خودرو وجود داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد حدود ۲۵ درصد از قطعات مورد نیاز ساخت خودرو در کشور، وارداتی است که عمدتا مربوط به تجهیزات الکترونیکی و قطعات های‌تک نظیر ایموبلایزر، ECU و سنسور اکسیژن است و در سال‌های گذشته این قطعات عمدتا از چین تامین شده‌اند. یکی از دلایل این رشد تولید قطعات داخلی و عدم وابستگی این است که پس از تحریم‌های شدید علیه صنعت خودرو، تولیدکنندگان داخلی تصمیم گرفتند تا حد زیادی در این صنعت به خودکفایی برسند تا علاوه بر کاهش ارزبری برای واردات قطعات خودرو از وابستگی به خارجی‌ها نیز بکاهند. البته تردیدی وجود ندارد که داخلی‌سازی تمام و کمال قطعات بی‌معناست و از طرفی، قیمت نقش محوری در تامین قطعات دارد و بالطبع ترجیح خودروسازان این است که قطعات را تا حد امکان ارزان‌تر تامین کنند و این ارزانی معمولا از ناحیه واردات به ‌خصوص از چین خود را بروز می‌دهد. کاهش وابستگی به واردات قطعات خودرو در حالی باید صورت گیرد که کشورمان هم‌اکنون با شدیدترین تحریم‌های پولی و مالی امریکا و متحدانش روبه‌رو است و درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت کاهش یافته است. از طرف دیگر، تنها راه نجات کشور و صنعت خودروسازی؛ اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از بخش خصوصی واقعی است. هر جا که بخش خصوصی حضور یابد، موفقیت‌های چشمگیری به دست می‌آید .

خدمات کروز به روایت آمار

شرکت کروز به عنوان بزرگ‌ترین و پیشروترین قطعه‌ساز صنعت خودرو طی سالیان اخیر رکوردهای زیادی را برای رشد و تحقق تولید به نام خود ثبت کرد.

یکی از دلایل این امر این است که این شرکت توانسته به مدد واحدهای تحقیق و نوآوری خطوط تولید قطعات پیچیده خودرویی را در کشور طراحی و به اجرا برساند. از طرف دیگر کروز با طراحی و ساخت بالغ بر 81 دستگاه تخصصی خطوط تولید، رکورد دیگری در ایجاد زیرساخت‌های تولیدی رقم زد. برنامه توسعه‌ای و داخلی‌سازی خطوط تولید در کروز طی دو سال اخیر در سه بخش عمده صورت گرفت. همچنین این شرکت با طراحی و ساخت خط تولید قطعات پلیمری خودرویی توانست افق‌های جدیدی را پیش‌ روی صنعت قطعه‌سازی ایران بگشاید. با طراحی این خطوط امکان داخلی‌سازی خط کامل کامپاند مواد پی‌وی‌سی و خط تولید مواد پی‌وی‌سی ممکن شد. کروز در سال 1401 خط کامل تولید ACU را ایجاد کرد که این حرکت از دانش فنی گامی بلند به حساب می‌آید. با اجرای سیاست‌های توسعه‌ای کروز، برخی خطوط نیز ارتقا پیدا کردند. خط تولید آیینه، مالتی مدیا و سنسور در دو سال اخیر توسعه چشمگیری داشته که این ارتقا منجر به افزایش میزان تولید، کاهش خروج ارز و اشتغالزایی شده است. همچنین در راستای توسعه ظرفیت خطوط تولید نیز می‌توان به ساخت دو سالن تولیدی هر یک به مساحت بالغ بر 20هزار مترمربع اشاره کرد. با ساخت این سالن‌های تولید، دومین خط اتوماتیک تولید رنگ قطعات خودرویی ایجاد شده و ظرفیت تولید داشبورد، رودری و خط رنگ انواع سپر با استانداردهای کیفی جهان ایجاد شد. کروز با طراحی و ساخت فیکسچر و تجهیز مکانی به تعداد 700 عدد و ایجاد زیرساخت لازم برای تولید 40 هزار قطعه یدکی و تعمیراتی، گام‌های اساسی برای توسعه و افزایش تولید مداوم و چشمگیر برداشته است. اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کروز علاوه بر جلوگیری از خروج ارز باعث کاهش نرخ وابستگی خودروسازی به خارج در شرایط تحریمی شد و اجرای این سیاست‌های توسعه‌ای سبب ایجاد فرصت شغلی برای 2 تا 3 هزار نفر در کشور می‌شود. از سوی دیگر طبیعتا توسعه برنامه‌های قطعه‌سازی کروز سبب شده که طی سالیان اخیر صنعت خودرو نیز به سمت توسعه تولید خود برود به‌طوری که آمارهای تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در مجموع یک میلیون و سیصد و سی و هشت هزار انواع خودرو در کشور تولید شده است. در این میان هر چند برنامه یک میلیون و پانصد هزار دستگاهی وزارت صمت محقق نشده، اما تولید خودرو در کشور نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۸ درصد رشد همراه شده است. اما بد نیست بدانیم ایران خودرو در شش ماهه امسال در مجموع ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه خودرو تولید کرده و دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در شش ماهه نخست سال جاری در مجموع ۴۹ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودرو تولید کرده است. علاوه بر افزایش تولید خودرو طی سالیان اخیر کروز توانسته قیمت تمام شده قطعات خودرو را به حداقل برساند به‌طوری که قطعات تولید داخل بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی است که این امر توانسته تا حدودی تحریم‌ها در این حوزه را بی‌اثر کند. یکی دیگر از خدمات کروز به صنعت قطعه‌سازی ایران این است که اگر کشورمان با کمبود شدید تولید قطعات خودرو روبه‌رو بود بلاشک با توجه به تحریم‌های گسترده علیه صنعت خودروسازی کشور شاهد آن بودیم که هزینه تولید شده واردات قطعات خودرو به ‌شدت بالا می‌رفت که این امر به زیان مردم یا همان مصرف‌کنندگان نهایی این قطعات بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها