کد خبر: 680121
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ۰۸:۴۸:۴۶
| |

روزنامه اعتماد خبر داد؛ احتکار ۵۰۰ درصد از نقدینگی خانوارها در خانه!

روزنامه اعتماد به تحقیق حسین راغفر، سمیرا آزاده‌رنجبر و کبری سنگری خبر داده که ۵۰۰ درصد از نقدینگی خانوارها در خانه احتکار شده است.

روزنامه اعتماد خبر داد؛ احتکار ۵۰۰ درصد از نقدینگی خانوارها در خانه!
کد خبر: 680121
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ۰۸:۴۸:۴۶

روزنامه اعتماد به تحقیق حسین راغفر، سمیرا آزاده‌رنجبر و کبری سنگری خبر داده که ۵۰۰ درصد از نقدینگی خانوارها در خانه احتکار شده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

 

در دو دهه اخیر سهم دستمزدها کاهش و سهم سود افزایش داشته است. توزیع درآمد به صورت ناعادلانه شده و روند کاهشی سهم دستمزد ادامه پیدا کرده و از سال 2020 به بعد، به کمتر از 25 درصد رسیده، این در حالی است که سهم سود روند افزایش و بیش از 75 درصد سهم تولید را به خود اختصاص داده است.

به همین ترتیب خانوارها با توجه به احساسات خود نسبت به وضعیت اقتصادی طی این دو دهه میزان احتکار پول یا نگهداری پول نقد حال به‌ صورت طلا یا ارز را در خانه افزایش داده‌اند و این روند سیر صعودی به خود گرفته و بیش از 500 درصد از نقدینگی خانوار احتکار شده و در جریان تولید قرار نگرفته است.

در نتیجه کاهش خودکفایی بنگاه‌ها، در دو دهه اخیر، بنگاه‌ها تنها توانسته‌اند تقریبا از 15 درصد ظرفیت اشتغال خود استفاده کنند. در مدل این تحقیق، 5000 خانوار تعریف شده است و هر خانوار یک نیروی کار عرضه می‌کند؛ نتایج تحقیق نشان داده که تقریبا 3000 نفر متقاضی کار و در جست‌وجوی شغل دیگری بوده‌اند.

این در حالی است که مدت زمان به‌کارگیری روند افزایشی به خود گرفته است و به‌طور میانگین افراد بیکار حدود 7 ماه بیکار بوده‌اند. در نتیجه آن خانوارها دستمزد دریافتی خود را رو به پایین تعدیل کرده‌اند و میزان احتکار نقدینگی خانوار بسیار بالاتر از میزان هدف خانوار در شرایط عادی هست و از سال 1384 روند افزایشی به خود گرفته است. در نتیجه این شرایط، در این سال‌ها، نوسانات کوچک به تدریج سبب کند شدن پویایی کل شده است، زیرا در نتیجه تعامل پیچیده بین احساسات بازار و بنگاه و خانوار و همچنین رفتار مالی آنها پویایی کل دچار تغییر شده و بیکاری و مدت زمان بیکاری افزایش یافته و موج بدبینی تقویت شده است، به‌طوری که عقاید بدبینانه اعتبار پیدا کرده و این کندی پویایی کل، بدبینی را افزایش داده است. این حلقه تقویت‌کننده تعاملات بین عامل‌ها، اقتصاد را به سمت رکود عمیق سوق داده است. این روند تا زمانی که ترازنامه‌های بخش خصوصی اصلاح یا بخش خصوصی برای پس‌انداز کردن بسیار فقیر شود و درآمدی برای پس‌انداز نداشته باشد، ادامه خواهد یافت و بعد از آن متوقف می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها