کد خبر: 219986
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۸:۴۰:۰۰
| |

آیا سناریوی اردن در عراق هم راهگشا خواهد بود؟

در زمان اعتراضات گسترده در اردن بسیاری از تحلیلگران از نقش عربستان و حتی اسرائیل در نرم کردن مواضع عبدالله دوم به نفع و در راستای اهداف ریاض که اتفاقا این روزها به‌شدت با خاستگاه‌های تل‌آویو همسویی و همخوانی دارد سخن به میان آوردند.

آیا سناریوی اردن در عراق هم راهگشا خواهد بود؟
کد خبر: 219986
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چندی پیش شاهد اعتراضات گسترده مردم اردن بودیم، امری که نه تنها نخست‌وزیر این کشور را سرنگون کرد بلکه باعث شد پادشاه این کشور نیز که چند صباحی سر ناسازگاری با عربستان داشت مجبور شود به ریاض سفر کند و در مقابل پادشاه عربستان بنشیند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، در زمان اعتراضات گسترده در اردن بسیاری از تحلیلگران از نقش عربستان و حتی اسرائیل در نرم کردن مواضع عبدالله دوم به نفع و در راستای اهداف ریاض که اتفاقا این روزها به‌شدت با خاستگاه‌های تل‌آویو همسویی و همخوانی دارد سخن به میان آوردند.

امروز هم بعد از بیش از 8 روز اغتشاش، تظاهرات، ناامنی و تخریب شاهد آماده‌باش کابینه عراق برای اعزام هیأتی بلندپایه به عربستان هستیم. بر اساس بیانیه‌ای که ساعتی پیش توسط وزارت برنامه عراق منتشر شد سلمان الجمیلی، وزیر برنامه و رئیس عراقی شورای همکاری عراقی ـ سعودی فردا چهارشنبه در راس یک هیأت بلندپایه متشکل از 4 وزیر به ریاض سفر می‌کند. الجمیلی در بیانیه وزارتخانه متبوعش تاکید کرد: این سفر بنا به دستور نخست‌وزیر انجام می‌شود و وزرای نفت، برق و ترابری هم به همراه شماری از مدیران‌کل‌ این وزارتخانه‌ها او را همراهی خواهند کرد.

این وزیر عراقی اعلام کرد پرونده انرژی، به‌ویژه تامین برق و سوخت یکی از مهم‌ترین دستورکارهای او در گفت‌وگو با مسئولین عربستانی خواهد بود. او همچنین خبر داد مسایل دیگری همچون ترابری هوایی، دریایی و زمینی بین دو کشور نیز مورد بحث‌وبررسی قرار خواهد گرفت.

در سوی دیگر از تلاش دولت عراق برای آرام کردن اوضاع، یک منبع امنیتی در وزارت کشور عراق به رسانه‌های این کشور خبر داد که حدود 600 نفر به دلیل اغتشاش و تخریب اموال عمومی توسط نیروهای نظامی و انتظامی در جنوب عراق دستگیر شده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی امور امنیتی در عراق هم اعلام کرد 262 نظامی و نیروی امنیتی عراقی تا به امروز در درگیری‌های صورت گرفته با تظاهرات‌کنندگان زخمی شده‌اند.

نگرانی از گسترش ناآرامی‌ها باعث شد تا بغداد مجددا به یک دژ نظامی تبدیل شده و نیروهای امنیتی و نظامی عراقی بار دیگر در خیابان‌ها و ورودی آن حاضر شوند. رسانه‌های عراقی هم به نقل از منابع اطلاعاتی اعلام کردند پرسنل اطلاعات نظامی عراق برای کنترل و نظارت بر تحرکات و به ویژه در صورت وقوع اغتشاشات در تمامی نقاط بغداد به شکل نامحسوسی مستقر شده‌اند.

در مقابل رسانه‌های عراقی از دست داشتن رغد، دختر صدام حسین در این اغتشاشات سخن به میان آورده و در این زمینه به توییت وی در این مورد استناد کردند، امری که رغد صدام حسین آن را رد و مدعی شد آن صفحه متعلق به وی نیست.

به هر شکل و به اعتقاد هواداران نظریه توطئه در این مورد خاص، عربستان که بیش از یک سال است پروژه تمرکز و جذب استان‌های شیعه عراق را کلید زده و از احداث استادیوم ورزشی گرفته تا حمایت مالی گسترده از برخی جریان‌های شیعه را در دستور کار خود دارد، به طور حتم برنامه‌های خاصی برای هیئت بلندپایه عراقی خواهد داشت. برنامه‌هایی که ترجیحا بی‌ارتباط با اعلام عراق مبنی بر خروج از بحران اقتصادی و مشکلات کسر بودجه و تحت کنترل قرار گرفتن مسائل مالی کشور نخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها