کد خبر: 224662
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

واکنش رسانه‌های عربی به اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران

اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های عربی داشت. تحلیلگران این روزنامه‌ها به بررسی دلایل و پیامدهای آن پرداختند.

واکنش رسانه‌های عربی به اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران
کد خبر: 224662
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بازتاب خاص به خود را در میان رسانه‌های عربی داشت به نحوی که اکثر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه به هر شکل خبر یا تیتری در این موضوع را در صفحه اول خود قرار داده و تحلیلگران این روزنامه‌ها نیز دلایل و پیامدهای آن را بررسی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، روزنامه اردنی الرأی در تحلیلی به قلم «محمد خروب» این اقدام را گاز گرفتن متقابل انگشتان (سنجش میزان مقاومت) دو طرف توصیف کرده و در بخشی از تحلیل خود آورده است: «ایران سلاح‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند به تحریم‌های آمریکا واکنش نشان دهد، یکی از ابزارهای مهم این کشور خروج از تکیه بر دلار در معاملات تجاری‌اش است، امری که در دادوستد با روسیه، چین و چند کشور دیگر عملا آغاز شده است.»

وی همچنین تاکید کرد برای برخی از کشورهای عربی و نیز اسرائیل بسیار زود است که برای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران به جشن و پایکوبی بپردازند زیرا تهران نشان داده که از شکیبایی طولانی و ذکاوت سیاسی قابل توجه برخوردار بوده و در بازی‌های سیاسی و دیپلماتیک در لبه پرتگاه تبحر بالایی دارد.

این نویسنده در پایان می‌نویسد: «تازه اول بازی است، منطقه بسیار پر تنش بوده و عرب‌ها هم از انجام هر اقدامی عاجز هستند، احتمالات بسیار و غافلگیری‌ها هم به همان اندازه زیاد است. همه باید منتظر بمانیم زیرا عرب‌ها طبق معمول کار دیگری نمی‌توانند بکنند.»

روزنامه النهار لبنان با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد ترامپ در را برای یک توافق جدید با ایران باز نگه داشته است.

روزنامه «الیوم السابع» مصر هم با اشاره به اعمال تحریم‌ها تاکید کرد هدف اولیه آن معاملات مالی، واردات مواد اولیه و بخش خودرو و هوایی است.

در این میان پایگاه اطلاع‌رسانی اسپوتنیک هم به نقل از «فیصل جلول» پژوهشگر موسسه تحقیقات ژئوپلوتیک پاریس نوشت: «تمایل آمریکا به انجام مذاکره به دلیل شکست راهبرد افزایش تنش و وعده و وعیدها علیه ایران صورت می‌پذیرد، وقتی تمامی تلاش‌ها نتوانست ایران را وحشت‌زده کند کاملا مشخص شد دورنمایی برای تقابل نظامی واشنگتن در خاورمیانه وجود ندارد.»

این کارشناس که در برنامه پانورامای این شبکه حضور داشت تاکید کرد: «طرف مجازات‌کننده (ایالات متحده) ضعیف است و از انزوا رنج می‌برد پس ایرانی‌ها دلیلی برای عقب‌نشینی از مسایلی که در گفت‌وگو با 1+5 از آن عقب ننشستند، نمی‌بینند.»

شبکه ماهواره‌ای عربستانی العربیه هم که نمی‌توانست خوشحالی خود را از اقدام ترامپ پنهان کند مجبور شد اعتراف کند واشنگتن تاکنون فقط موفق به همراه کردن 20 کشور برای اعمال تحریم علیه ایران شده است.

در مقابل روزنامه بحرینی الوطن در تحلیلی در این رابطه نتیجه بخش بودن اقدامات ترامپ علیه ایران را زیر سئوال برده و تاکید می‌کند: نشانه‌های این رخدادها این پرسش را مطرح می‌کند که آیا سیاست ترامپ در مقابل ایران کارایی دارد؟ آیا اصولا می‌توان به طور کلی آن را موفقیت‌آمیز دانست؟ ما آنچه که از سیاست‌ها و رفتارهای واشنگتن می‌بینیم در نظریه «مرد دیوانه» خلاصه می‌شود که نیکسون مبدع آن بود و مفادش آن است که «زمانی که رئیس قدرتمندترین کشور جهان همچون یک دیوانه عمل کند همه کشورها از او خواهند ترسید و محتاطانه عمل کرده و تلاش می‌کنند تا از شر آن در امان بمانند.»

روزنامه «الصباح الجدید» عراق هم با اشاره به اقدامات اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های ایران نوشت: اتحادیه اروپا ساختاری را برای حمایت از کشورهای اروپایی که پروژه‌هایی در ایران دارند از گزند تحریم‌های آمریکا ایجاد کرده است.

«عمادالدین ادیب» در روزنامه «الوطن نیوز» فلسطین هم تصمیم به گفت‌وگو یا عدم گفتگو با آمریکا را یک تصمیم صرفا داخلی ایران توصیف کرده و تاکید کرد پرسش بزرگ و اصلی موجود در این مسئله آن است که چه طرفی می‌تواند داخل ایران را در قبضه خود بگیرد آیا جریان مخالف فشار و خواهان تقابل منطقه‌ای بر جامعه ایران چیره می‌شود یا جریان واقع‌گرا که نمی‌خواهد برای برخی از اقدامات هزینه سنگین پرداخت شود؟ هر کسی که پیروز شود سمت‌وسوی گفت‌وگو را مشخص خواهد کرد.

این نویسنده راهبرد ترامپ علیه ایران را سیاست «فشار و جذب» همزمان توصیف کرده و آن را نشأت‌گرفته از سیاست‌های معاملات سنتی جهان املاک دانست که از آن در کتاب خود «فن معامله» هم یاد کرده است.

پایگاه مصری «مصراوی» هم با اشاره به پخش سخنان روحانی از تلویزیون نوشت: «آمریکا به دنبال تقسیم ایران است این پایگاه همچنین در خبری اقتصادی با اشاره به تحریم‌ها و نیز کاهش تولید عربستان از ثبات قیمت در این بازار خبر داد.

این پایگاه در تحلیلی به قلم «هدی الشیمی» در رابطه با دورنمای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران با استناد به گزارش رسانه‌های آمریکایی نوشت: «توافق هسته‌ای به ایران برای کاهش تنش با غرب کمک شایانی کرد، اما بزرگترین مشکل دولت در حال حاضر آن است که نتوانست به تعهد خود در رابطه با فراهم کردن زمینه ایستادن کشور روی پای خود عمل کند.»

روزنامه قطری «العربی الجدید» هم در نسخه اینترنتی خود به بسته بانک مرکزی برای مقابله با تحریم‌ها پرداخته و در گفتگو با تنی چند از کارشناسان ایرانی این بسته را در عین دیر رسیدن برای اقتصاد ایران مفید توصیف کرد.

روزنامه عربستانی «عکاظ» هم که نزدیکی ایران با غرب را به نفع ریاض نمی‌داند با اشاره به اینکه ثابت شده آمریکایی‌ها به دنبال (بخوانید قادر) به جنگ با ایران نیستند از رفتار پادشاهی عمان در میانجیگری میان واشنگتن و تهران ابراز ناخرسندی کرده و می‌نویسد: «نمی‌دانیم عمان چه هدفی را از این اقدام دنبال می‌کند و چرا با وجود جایگاه محترمی که در میان کشورهای عربی دارد همچنان به این کار خود ادامه می‌دهد و چرا این برادر عرب باید در بحران‌ها در کنار ایران بایستد و از عربستان حمایت نکند.»

روزنامه المدینه دیگر روزنامه عربستانی هم با تکرار ادعاهای آمریکا و اسرائیل علیه ایران در پایان اعتراف می‌کند: «در هر صورت بعید به نظر می‌رسد تحریم‌های اقتصادی به تنهایی بتواند باعث تغییر خط مشی ایران شود.» این روزنامه خواهان اقدام نظامی آمریکا علیه ایران برای جبران اقدامات تخریبی دولت اوباما در این رابطه شد.

روزنامه «البناء» لبنان هم در تحلیلی به قلم «امین حطیط» کارشناس امور راهبردی در این رابطه نوشت: «با وجود تمامی رفتارهای تهدیدآمیز آمریکا، ایران با این موضوع با اقتدار زایدالوصفی تعامل کرد و همین امر باعث شد تا ماموریت آمریکایی- اسرائیلی- عربستانی برای به زانو در آوردن تهران در گام‌های بعدی با شکست مواجه شود.

به گفته حطیط، ایران در سه خط موازی اما با همپوشانی کامل توانست در بعد سیاسی بهانه را از طرف مقابل بگیرد، در بعد نظامی توان بازدارندگی خود را به منصه ظهور برساند و در بخش تبلیغات و رسانه نیز به جنگ روانی متقابلی را سامان دهد که نماد آن سخنرانی سردار سلیمانی علیه ترامپ بود.

«نبیل العتوم» کارشناس امور ایران هم در گفت‌وگو با پایگاه عرب 21 خبر داد آنچه که ترامپ از اعمال تحریم‌ها به دنبال تحقق آن است، تغییر یک توافق کاملا فنی و خاص برای یک موضوع مشخص به یک توافق سیاسی- فنی و فراگیر در مسایل مختلف است که 12 بند اعلام شده توسط پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در آن لحاظ شده باشد.

این در حالی است که روزنامه «العرب» چاپ لندن به نقل از برخی از تحلیلگران اقتصادی مدعی شد آزاد کردن نرخ دلار برای کالاهای مختلف در آستانه اعمال تحریم‌ها می‌تواند اینگونه تفسیر شود که در حال حاضر بانک مرکزی قادر به دفاع از ارزش پول کشور نیست، گرچه با آزاد کردن نرخ دلار و باز کردن سقف ورود ارز و طلا به کشور و نیز فراهم کردن زمینه فروش دلار توسط صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی در بازار آزاد توانست کمی از احتقان موجود در این بازار بکاهد.

روزنامه «الحیات»، روزنامه فرامنطقه‌ای متعلق به سعودی‌ها هم گرچه تلاش کرد تا اظهارنظر دو طرف را منتشر کند، اما در تیتر خود به شکل موذیانه‌ای تفسیر «ترامپ ایران را بین انزوا و تغییر رفتار مخیر می‌کند»، برگزید و تلاش کرد با اضافه کردن جمله «روحانی ترامپ را به ایجاد اغتشاش متهم می‌کند» این تیتر را تلطیف کند.

همین امر در روزنامه «الدستور» اردن هم مشهود است که تلاش کرد تا به بیانیه وزارت دفاع آمریکا در رابطه با آمادگی برای مقابله با مسدود شدن تنگه هرمز در مقدمه اخبار خود بپردازد.

روزنامه «الغد» دیگر روزنامه اردنی هم در گزارشی از روند اعمال تحریم‌ها به نقل از کارشناسان می‌نویسد: «بعد از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هر آنچه را که داشت در حمایت از توافق هسته‌ای قرار داد امروز دشواری زیادی را برای دفاع از سیاست‌های خود در مقابل عقبگرد و افول تدریجی آن احساس می‌کند، گرچه هنوز هم او از حمایت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران برخوردار بوده و رهبری ایران اجازه شکست خوردن وی را نخواهد داد.»

پایگاه لبنانی «النشره» هم در گزارشی از تهران به نقل از سفیر نروژ در ایران خبر داد شرکت‌های نروژی فعال در بخش انرژی همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه خواهند داد.

به گفته لارس نوردوم، شرکت‌هایی که در ایران در زمینه انرژی فعالیت می‌کنند شرکت‌های کوچکی هستند که پروژه‌ای در آمریکا ندارند و بنابراین با آزادی عمل کاملی همچنان به همکاری خود در ایران ادامه خواهند داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها