کد خبر: 251960
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۰۹:۵۹:۰۰
| |

الجزیره:

عربستان، امارات و بحرین به دنبال اشغال قطر بودند

«پل بارل» رهبر گروه‌های مزدور فرانسوی روز یکشنبه از جزئیات سخنان خود مبنی بر «طرح سعودی، اماراتی و بحرینی برای اشغال قطر در سال 1996م» پرده برداشت.

عربستان، امارات و بحرین به دنبال اشغال قطر بودند
کد خبر: 251960
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۰۹:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| بارل که شب گذشته در یک مستند 52 دقیقه ای در شبکه الجزیره قطر سخن می‌گفت، از جزئیات این طرح پرده برداشت و گفت که پس از تلاش برای کودتا علیه نظام حکومتی در قطر در همین سال، با حمایت مستقیم امارات، عربستان و بحرین، مسئولیت نظارت بر رهبری این طرح را برعهده داشته است.

براساس گزارش الجزیره، بارل اظهار کرد: امارات برای اجرای این عملیات از وی حمایت زیادی کرد و میزبان وی و تیمش در یکی از هتل‌های ابوظبی بود؛ جایی که سلاح‌های زیادی در آن ذخیره شده بود.

الجزیره با اشاره به اینکه به بارل و تیمش جهت تسهیل رفت‌و‌آمدها پاسپورت‌های رسمی اماراتی داده شده بود، به نقل از بارل نوشت: محمد بن زاید ولیعهد کنونی ابوظبی که در آن زمان سمت رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور را برعهده داشت، این پاسپورت‌ها را به آنها اعطا کرده بود.

بارل فاش کرد که مقدمه‌چینی برای این حمله به طور کلی حدود 100 میلیون دلار هزینه برداشت و گفت: آنچه روی روند اجرای این عملیات تاثیر گذاشت، تماس تلفنی «ژاک شیراک» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه با شخص وی درباره لزوم توقف هرگونه حماقت بود.

بارل با اشاره به اینکه با 40 نفر از زبده ترین نیروهای خود که در زمینه های مختلف نظامی آموزش دیده بودند، به منظور آمادگی برای اجرای این حمله همراه شده بود، یادآور شد که پیش از این ماجرا روابط دیرینه ای با مسئولان سابق هر دو کشور امارات و عربستان داشته است.

این فرد درباره طرح حمله نیز فاش کرد: نیروهای حاضر در این عملیات که در بین آنها افسران و نظامیان قطری فراری به امارات نیز حضور داشتند، آموزش دیده شدند. عربستان ماموریت وهزینه‌های آماده‌سازی شبه نظامیان قبیله‌ای را برعهده گرفت. بارل و تیمش در بحرین اقامت کرده بودند تا ارتباطات و شنود تحولات دوحه را مدیریت کنند.

پل بارل تاکید کرد:اگر این طرح اجرا می شد، قطعا قتل عام رخ می‌داد.

اگرچه عربستان سعودی، امارات و بحرین تاکنون درباره این مستند هیچ گونه واکنشی نشان نداده‌اند اما با این حال مارس گذشته بحرین اتهامات مشابه در خصوص تلاش کشورهای تحریم کننده برای کودتا در قطر را رد و ادعا کرد که اتهامات قطر بی اساس است.

پخش چنین مستندی از سوی الجزیره در حالی صورت می‌گیرد که منطقه خلیج فارس در حال گذر از بدترین بحران در طول تاریخ خود است جایی که عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند و به بهانه حمایت این کشور از تروریسم، اقدام به تحریم آن کرده‌اند.

منبع: شفقنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها