کد خبر: 266532
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ۱۱:۳۳:۰۰
| |

 زنان کارگر علیه آزار جنسی متحد می‌شوند

زنان کارگر مدت‌هاست که در راستای مقابله با  آزار و اذیت  در محل کار در حال تلاش و تکاپو هستند و درسال‌های اخیر به پیروزی‌هایی نیز دست یافته‌اند.

 زنان کارگر علیه آزار جنسی متحد می‌شوند
کد خبر: 266532
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ۱۱:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سپتامبر سال 2018، آمریکا شاهد یک اعتصاب بزرگ سرتاسری در 10 ایالت کشور بود. کارکنان رستوران‌ زنجیره‌ای مک دونالد کار خود را در روز سه شنبه تعطیل کردند و با حمل پلاکاردهایی همچون «به من دست نزن» در اعتراض به آزار جنسی فراگیر در محل کار خود به جنبش جهانی Me Too پیوستند.

چندماه قبل از آن، در می 2018، 10 زن با تقدیم شکایت به «کمیسیون فرصت‌های استخدامی برابر» دادخواهی خود را عمومی کردند و کمپینی را علیه مک دونالد به راه انداختند. این زنان در جریان همایش سالانه سهام داران مک دونالد با یکدیگر اشنا شده بودند و بیان داستان‌های آزاردهنده آنها باعث شد تا بفهمند در این تجربیات تنها نیستند. آنها به این نتیجه رسیدند که این مسائل فردی نیست و کاملا سیستماتیک رخ می‌دهد. بنابراین دست به کار شدند و کمیته‌ای را در 10 ایالت تشکیل دادند که سرانجام این کمیته در روز سه شنبه اعتصاب بزرگ خود را رقم زد.

این کمیته از آزارهای جنسی و تماس‌های بدنی ناخواسته وسیعی که در محیط کار مک دونالد پرده برداشت. اعضای کمیته معترض بودند که هربار به مدیر مجموعه خود از این آزارها شکایت کردند، در عوض هر نوع حمایتی، با اقدامات تلافی‌جویانه مدیرانشان مواجه می‌شدند. یا مورد توهین قرلر می‌گرفتند، یا از ساعات کاری‌شان کم می‌شد و یا حتی به عمد برنامه زمانی نامناسبی در شیفت‌کاری‌شان به آنها تحمیل می‌شده است. یکی از کارمندان در گفت‌وگویی با کمیسیون فرصت‌های استخدامی برابر، افشا کرده بود که سرپرستش بارها سینه‌های او را لمس کرده و اندام تناسلی‌اش را به بدن این زن نزدیک کرده است. او تعریف می‌کرد که بعدها همین مرد به او پیشنهاد داده که در ازای 1000 دلار با او رابطه جنسی داشته باشد، و وقتی او این مسئله را با مدیرش در میان می‌گذارد، به قدری از ساعات کاری‌اش کم می‌شود که او در عمل مجبور به ترک کار خود می‌شود.

یکی دیگر از این زنان به نام فلینت اظهار کرده که هر روز از سوی سرپرست خود مورد آزار جنسی و کلامی قرار می‌گرفته است. او در انگیزه شکایتش از مک دونالد عنوان می‌کند: «مک دونالد تمام کارهای ما را زیر نظر دارد، از خدمات‌مان به ماشین‌های بیرون از رستوران تا بسته‌بندی غذاها! با این وجود زمانی که من به مدیر خود گفتم که سرپرستم عکس اندام تناسلی‌اش را نشانم داده، او کوچکترین واکنشی نشان نداد.» در نهایت این زن هم مجبور به استعفا می‌شود. فلینت می‌گوید که به این کار و پول آن خیلی نیاز داشته و تمام امیدش به این بوده که مک دونالد از او حمایت می‌کند و درست به همین خاطر سکوت کرده ولی بعدها فهمیده که در اشتباه بوده است.

این اعتصاب یک روزه با هدف فشار بیشتر بر مک دونالد صورت گرفت تا نه تنها در رستوران‌ها تغییراتی ایجاد شود. معترضان خواستار تقویت بیشتر سیاست‌های تنبیهی برای رفتارهای نادرست کارمندان و همینطور دوره‌های آموزشی اجباری برای مدیران و کارکنان بودند. آنها هم‌چنین خواهان یک سازوکار دقیق برای دریافت گزارش‌ها، پیگیری و برخورد با خاطیان بودند که هرگز یک آزاردیده را به جای حمایت، در معرض اقدامات تلافی‌جویانه قرار ندهد. و در نهایت اعتصاب‌کنندگان مطالبه تشکیل یک کمیته متشکل از کارکنان، مجریان، و نمایندگان امتیازداران رستوران‌های دیگر مک دونالد و رهبران گروه‌هایی که در حوزه حقوق زنان فعالیت می‌کنند، را داشتند که در آن بتوانند سیاست‌گذاری‌های جدیدی را برای امنیت محیط کار از آزارهای جنسی داشته باشند.

زنان کارگر مدت‌هاست که در راستای مقابله با آزار و اذیت در محل کار در حال تلاش و تکاپو هستند و درسال‌های اخیر به پیروزی‌هایی نیز دست یافته‌اند. سال گذشته نیز خدمه تمام هتل‌ها در شیکاگو دست به اعتراضی در حمایت از مستخدمین این هتل‌ها در مواجهه با رفتارهای آزاردهنده و یا مکالمات جنسی در محل کارشان زدند. تخمین زده شده بود که حدود 70 درصد از این کارکنان با این مشکلات دست به گریبانند و توانستند این اعتراضات را در ظرف یکسال به سوی تصویب قوانین حمایتگرانه‌ روانه کنند. این سبب شد که در کالیفرنیا نیز موج دیگری برای تدوین لایحه مشابه در شیکاگو ایجاد شود. در بنگلادش، کامبوج و دیگر کشورهایی که در صنعت پوشاک فعالند نیز درحال ایحاد فشارهایی مستمر به سازمان بین‌المللی کار برای ایجاد سیاست‌های تنبیهی در مواجهه با آزارگران جنسی در محل کار هستند. در منهتن نیز یک اعتصاب 5 روزه در اعتراض به تعلل فست‌فود Wendy's در تصویب مقررات ضد آزار جنسی، موثر واقع شد. و حالا هم که جنبش Me Too، مک دونالد، این پرچمدار صنعت غذا و دومین کافرمای بزرگ خصوصی جهان را نشانه گرفته است. صنعتی که 42 درصد از کارکنانش آزارهای جنسی را در محیط کار تجربه کرده‌اند.

اعتصاب مک‌دونالدی‌ها شروع ماجراست. آنها همچنان در حال طرح شکایات خود و راه‌هایی برای حمایت از زنانی که به دلیل ترس از اخراج شدن، آزارهایشان را افشا نکرده‌اند، هستند. معترضان همچنان با توزیع اعلامیه‌های آموزشی «حقوقت را بشناس» در مکان‌های عمومی نزدیک به رستوران‌ها نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مک دونالد نیز وعده داده است که با سازمان ملی مبارزه با خشونت‌های جنسی قراردادی در زمینه آموزشی منعقد خواهد کرد که البته هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.جنبش Me Too از هالیوود شروع نشد.

این جنبش از اعتراض رهبران «برای 15 دلار بجنگ» آغاز شد. از اعتراض خدمه هتل‌های شهر و کارگران صنعت پوشاک و ..آنها از سالها قبل از آغاز موج Me Too از آزارهای جنسی در محل کار حرف زده بودند و هنوز هم می‌زنند. حالا می‌فهمیم چرا نیاز به اتحاد داریم. اتحاد ما بسیار قدرتمند از موضع‌‌گیری‌های فردی می‌تواند منجر به وضع مقرارات حمایتی در راستای احقاق حقوقمان منجر شود.

منبع: دیده‌بان آزار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها