کد خبر: 269007
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۰ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ ۹ فوریه ۲۰۱۹، ۲۰ بهمن ۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

روزنامه‌های عربی امروز شنبه 9 فوریه 2019  (20 بهمن 1397) به چه اخبار و مطالبی در مورد ایران پرداخته و از چه منظر و نگاهی به تحلیل این مسایل پرداختند. این مسائل را در مطلب زیر بخوانید.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 269007
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۰ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه‌های عربی امروز شنبه 9 فوریه 2019 (20 بهمن 1397) هم در صفحات خود به اخبار و مطالبی در مورد ایران پرداختند.

روزنامه الرای کویت سخنان دیروز رهبر انقلاب را تیتر خود قرار داده و تاکید کرده است مرگ بر آمریکا، ترامپ را خطاب قرار می‌دهد نه ملت آمریکا.

این روزنامه کویتی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبری ایران می‌نویسد: من توصیه می‌کنم که به اروپایی‌ها هم همانند آمریکایی‌ها اعتماد نکنید، نمی‌گویم با آنها ارتباط نداشته باشید بلکه مسئله اعتماد است.

روزنامه الوطن دیگر روزنامه کویتی به خبر سفر عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان به آمریکا و دیدارش با مایک پمپئو پرداخته و در تیتر خود آورده است: واشنگتن به دنبال اعمال محدودیت‌های شدیدتری علیه ایران است.

این روزنامه به نقل از رابرت بالادینو سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم نوشت: ما مجددا از دولت ایران می‌خواهیم تا تمامی فعالیت‌های خود را که در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت است متوف کند.

روزنامه عربستانی عکاظ هم از واشنگتن خبر داد آمریکا برای تحریم‌های شدیدتر جهت تنگ‌تر کردن حلقه محاصره ایران برنامه‌ریزی می‌کند. این روزنامه سعودی به نقل از صدای آمریکا هم مدعی شد ایران بعد از مدت‌ها که حضور خود را در آمریکای لاتین کاهش داده بود مجددا وارد این صحنه شده و پرچم حمله به ایالات متحده را از طریق رسانه‌های اسپانیایی‌زبان بر افراشته است.

در این حال روزنامه الحیات دیگر روزنامه عربستانی از سفر فردا (یکشنبه) ظریف به بیروت سخن گفت و مدعی شد در کنار هدف اعلام‌شده این سفر که تبریک تشکیل کابینه لبنان است به‌طور حتم ظریف پیشنهادات دیگری نیز با خود به بیروت خواهد آورد که مهم‌ترین آن تقدیم کمک‌های نظامی به ارتش لبنان است، در حالی که همکاری در پژوهش‌های تامین برق که نصرالله نیز در سخنرانی روز چهارشنبه گذشته خود در مورد آن سخن گفته بود نیز جزو آنها قرار می‌گیرد.

این روزنامه نزدیک به خانواده حاکم بر عربستان همچنین تلاش کرد تا به نوعی مشکلات به وجود آمده در توزیع گوشت در ایران را بزرگ‌نمایی کرده و در ادامه سیاه‌نمایی‌های خود آن را در زمره تعطیلی شرکت‌های مختلف طی سال گذشته در ایران قرار داده و از مشکلات اقتصاد ایران سخن بگوید.

مصطفی زین، نویسنده این روزنامه نیز در مقاله‌ای تحت عنوان «از مصدق تا (امام) خمینی» به روند قیام‌های آزادیخواهانه در ایران پرداخت. در بخشی از این مقاله آمده است: ترامپ که برای خروج از خاورمیانه تقلا می‌کند، دیگر شاهی ندارد که بتواند ماموریت مقابله با روسیه را به او واگذار کند، روسیه ای که تهدید به همکاری با چین و چند کشور دیگر برای سامان دادن به نظم چندقطبی جهانی می‌کند، نظمی که ایران یکی از پایه‌های آن در خاورمیانه محسوب می‌شود.

زین در ادامه این مقاله نوشت: آنکارا هم که همراه با تهران سپر بازدارنده تغییرات ژئواستراتژیک منطقه بود نیز دیگر شرایط روزهای حکمرانی نظامیان را ندارد، پیمان ناتو هم چندان بر تصمیم‌گیری‌های آنکارا مؤثر نیست، سیاست‌های دولت ترکیه در سایه رهبری رجب طیب اردوغان و حزب اسلام‌گرایش بیشتر متمایل به تهران است تا لندن، پاریس یا برلین. حتی به همراه چند کشور دیگر از تحریم‌های آمریکا هم مستثنی شد و همچنان راه تقویت روابط تجاری و اقتصادی خویش را با تهران ادامه می‌دهد و با این کشور در سوریه و عراق برای مهار کردها که تهدیدی برای هر دو دولت هستند، همکاری می‌کند.

روزنامه الریاض هم در گزارشی به توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رسانه‌ای شده‌اند پرداخت و آرزوهای دشمنان انقلاب اسلامی را نیز به شکل گزارشی تحت عنوان بهار ایرانی شکل می‌گیرد منتشر کرد.

این در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار ، تیتر خود را از میان سخنان رهبر انقلاب اسلامی انتخاب کرده و نوشت: ما هم اگر تسلیم آمریکا شویم سرنوشت ما همانند سعودی‌ها خواهد بود.

روزنامه البناء دیگر روزنامه لبنانی هم از زبان رهبر انقلاب اسلامی توصیه عدم اعتماد به اروپایی‌ها را همانند آمریکایی‌ها منتشر کرد

.

شیخ عفیف النابلسی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، در این روزنامه از گذشت چهل بهار از انقلاب علیه بردگی و طغیان نوشت.

البناء در گزارشی تحلیلی به مناسبت سفر ظریف به لبنان هم اعلام کرد ایران جزو پنج کشوری است که قرار است مشکل امنیتی موجود در افغانستان با مشارکت آنها حل‌وفصل شود. در ادامه این گزارش ضمن پرداختن به نقش منطقه‌ای ایران آمده است: ایران علاوه بر آن در حل‌وفصل مشکل یمن هم مشارکت داشته و در عین حال توانسته است سازوکار مالی خود را با کشورهای اروپایی نیز پیش ببرد.

به اعتقاد این روزنامه در حالی شاهد پیشرفت تهران در پرونده‌های منطقه‌ای هستیم که در آن سوی معادله واشنگتن به طور مستمر در حال عقب‌نشینی است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران با توجه به پررنگی این حضور و ادامه پویایی‌اش در منطقه در جایگاه یک کشور ابرقدرت قرار دارد، در این شرایط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور به بیروت می‌آید تا تشکیل دولت جدید را تبریک گفته و آمادگی ایران را برای کمک در رفع نیازهای لبنان در تمامی بخش‌های دفاع و توسعه اعلام کند. او اولین وزیر خارجه‌ای است که بعد از تشکیل کابینه وارد لبنان می‌شود و روز دوشنبه نیز جلسات خود را با مسئولان لبنانی برگزار خواهد کرد.

البناء به نقل از منابع آگاه خبر داد ظریف در سفر خود مجددا به مسئولان لبنانی پیشنهاد حمایت از ارتش لبنان و تامین سامانه پدافند هوایی را خواهد داد، در حالی که آمادگی ایران برای کمک در بخش‌های بهداشتی، تامین دارو و تجهیزات بیمارستانی نیز به قوت خود باقی است.

این منابع تاکید کردند ظریف در این سفر با رئیس جمهور میشل عون، نبیه بری رئیس مجلس و جبران باسیل وزیر خارجه دیدار خواهد کرد اما به دلیل مصادف شدن این سفر با سفر سعد حریری به امارات متحده عربی او با نخست‌وزیر لبنان دیداری نخواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها