کد خبر: 269672
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۱:۲۳:۲۲
| |

اعتراض ژاپن به اظهارات رئیس پارلمان کره‌جنوبی علیه امپراتور این کشور

ژاپن امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد؛ بعد از آنکه یک قانونگذار کره‌جنوبی خواهان عذرخواهی امپراتور ژاپن بابت مساله‌ بردگی جنسی گروهی از زنان کره‌جنوبی از سوی ارتش ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم شد، شکایت رسمی خود را نزد سئول مطرح کرد و به نوبه‌ خود خواهان عذرخواهی کره‌جنوبی شد.

اعتراض ژاپن به اظهارات رئیس پارلمان کره‌جنوبی علیه امپراتور این کشور
کد خبر: 269672
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۱:۲۳:۲۲

اعتمادآنلاین| روابط میان ژاپن و کره‌جنوبی که هر دو از هم‌پیمانان آمریکا هستند، به دلیل اختلاف همچنان شدید آنها در خصوص تاریخ مربوط به جنگ جهانی دوم و اتفاقات رخ داده در آن زمان، تا حدی تیره باقی مانده است.

از جمله مسائل مورد اختلاف مسأله‌ اشغالگری ژاپن در سال‌های 1910-1945 در شبه‌جزیره کره استفاده از زنان برده جنسی کره‌جنوبی است که ژاپنی‌ها به آنها «زنان آسایش» می‌گفتند.

چند روز پیش مون هی سانگ، رئیس مجلس ملی کره‌جنوبی در مصاحبه با بلومبرگ گفت: امپراتور ژاپن، آکی هیتو از آنجا که پسر یکی از مجرمان اصلی جنایت جنگی است، باید قبل از آنکه در پایان ماه آوریل از امپراتوری کنار برود، از این زنان مجبور به بردگی جنسی عذرخواهی کند.

مون تاکید کرد: چنین اتفاقی دال بر این خواهد بود که توکیو به دنبال پایان دادن به این اختلاف طولانی‌مدت است. با این حال به دنبال صحبت‌های این قانونگذار کره‌جنوبی یوشیهیده سوگا دبیر کابینه ژاپن امرزو در کنفرانس خبری در شهر توکیو اظهار کرد: اظهارنظرهای مون شدیداً تأسف برانگیز هستند.

سوگا خاطرنشان کرد: ما شدیداً معترض شدیم چرا که اظهارات او محتوای به شدت نامناسب داشته و شدیداً تأسف‌برانگیز بودند.

وی افزود: همزمان ما خواهان عذرخواهی و پس گرفته شدن صحبت‌های وی هستیم.

سال گذشته میلادی یک دادگاه بلندپایه‌ کره جنوبی به نفع گروهی از شاکیان کره‌جنوبی که به دنبال دریافت غرامت از شرکت‌های ژاپنی به دلیل کار اجباری مربوط به زمان جنگ جهانی دوم بودند، رأی داد. این اتفاق عامل دیگری برای تیره شدن بیشتر روابط میان این دو کشور همسایه در شرق آسیا شد.

کره‌جنوبی همچنین بعد از آنکه یک هواپیمای گشت زنی ژاپنی به گفته‌ سئول اقدام به عبور «‌رعب‌آور» از روی یکی از کشتی‌های جنگی آن در ماه گذشته میلادی کرد از این موضع شکایت کرد و تنش‌ها بین دو کشور تشدید شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها