کد خبر: 271630
|
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۰۷:۴۵:۰۰
| |

ناتوانی اروپا و سران‌عرب در برقراری تعامل امنیتی

فقدان موارد مشخص از همکاری و نداشتن رویکرد یکسان به مسائل امنیتی، نشست‌های اتحادیه اروپا و سران عرب را در سطح عملکردی نمادین نگه داشته و دو طرف عاجز از پرداختن به موارد ملموس از تعامل امنیتی و یا استراتژیک دوجانبه هستند.

ناتوانی اروپا و سران‌عرب در برقراری تعامل امنیتی
کد خبر: 271630
|
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۰۷:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست‌های مکرر اتحادیه اروپا و سران عرب عمدتا برای نشان دادن تمایل به گسترش روابط بوده، اما کمتر موضوعی است که دو طرف رویکرد یکسانی به آن داشته باشند. از این رو نشت های اتحادیه اروپا با سران عرب در سطح نمادین باقی مانده است.


به گزارش تارنمای شورای روابط خارجی اروپا، بر این اساس، در آخرین مرحله از تحولات میان اتحادیه اروپا و سران اروپا، نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عربی و اتحادیه اروپا روز دوشنبه 15 بهمن 97 در بروکسل برگزار شد. این نشست به‌منظور دستیابی به توافقی درباره دستور جلسه نشست آتی سران اتحادیه اروپا و سران عرب در مصر 24 و 25 فوریه (5 و 6 اسفند) بود.


اتحادیه اروپا امیدوار است از رهگذر روابط با همسایه‌های عربی، سیاست‌های خود در زمینه‌هایی چون مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را پیش ببرد و در همین راستا خواستار تمرکز نشست ماه جاری میلادی بر مساله مهاجرت است و می‌خواهد کشورهای عربی در این زمینه مسئولیت کافی و یا تخصیص بودجه لازم را در نظر گیرند، اما دول عربی معتقدند که اغلب این کشورها درگیر مسائل جدی‌تری در داخل کشورهای خود هستند و آنها ناتوان از تخصیص بودجه ای در این زمینه هستند. با وصف ناکارآمدی اعراب در همکاری با اروپا پرسش اینجاست که اتحادیه چرا تمایل دارد که چنین نشست هایی ادامه یابد؟


بر اساس این گزارش، برای اروپا این نشست ها نوعی حرکت نمادین در وسعت بخشیدن به دیپلماسی و بهره گرفتن از ظرفیت همه بازیگران است، ولو اینکه این همکاری‌ها بیشتر صوری باشد تا تمرکز بر موضوع‌های ملموس سیاسی و امنیتی. اتحادیه اروپا با اجازه دادن به مصر برای میزبانی اجلاس آتی اتحادیه اروپا و سران عرب، وضعیت بین المللی السیسی را بهبود می بخشد. مصر نیز تنها می خواهد نقش خود در همکاری با اروپا را برجسته و از انجام عمل مشخصی در کنترل مهاجران عاجز است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها