کد خبر: 272659
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ شنبه ۲۳ فوریه ۲۰۱۹، ۴ اسفندماه ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

روزنامه‌های عربی امروز شنبه 23  فوریه 2019 (4 اسفند 1397) موضوع‌های مختلفی از ایران را دستمایه اخبار و گزارش‌های خود قرار دادند، در حالی که بیشترین تحلیل‌ها از سوی مخالفان عرب جمهوری اسلامی در محور عربستانی ـ اماراتی و همسو بود.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 272659
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه‌های عربی امروز شنبه 23 فوریه 2019 (4 اسفند 1397) موضوع‌های مختلفی از ایران را دستمایه اخبار و گزارش‌های خود قرار دادند، در حالی که بیشترین تحلیل‌ها از سوی مخالفان عرب جمهوری اسلامی در محور عربستانی ـ اماراتی و همسو بود.

روزنامه الشرق الاوسط خبر مهلت چهارماهه FATF را به ایران برای پایبندی به قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم در شماره امروز خود منتشر کرده است و در ادامه گزارش خود از افزایش نوسان در بازار ارز ایران و قول‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار خبر داده و به نقل از بانک مرکزی ایران نوشت: سازوکار مالی ویژه اروپایی پایین‌تر از سطح تعهدات کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای است.

این روزنامه فرامنطقه‌ای در پایان گزارش نیز به نقل از بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تعهد ایران به تمامی بندهای توافق امضا شده با قدرت‌های بزرگ (برجام) خبر داد و مدعی شد این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که برخی از محافل دیپلماتیک از عدم پایبندی ایران به برخی بندهای آن سخن می‌گویند.

روزنامه القدس العربی در یادداشتی به قلم «فیصل القاسم» مجری معروف شبکه الجزیره خطاب به عرب‌ها نوشت: «عرب‌ها، حتی خواب جنگ اسرائیلی ایرانی را هم نبینید.» او در این یادداشت خود ادعاهای مختلفی در رابطه با آنچه آن را چشم‌پوشی آمریکا در برابر حضور نظامی ایران در سوریه و منطقه توصیف کرده ارائه و تلاش کرد نظریه توطئه را از دیدگاه خود در آن به اثبات برساند.

در این حال روزنامه الوطن مصر هم در یادداشتی به قلم «عمادالدین ادیب» با اشاره به سخنرانی اخیر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه خبر داد این روزها ما شاهد تقابل اراده‌ها هستیم و روزهای آینده مشخص خواهد کرد که آیا ایران از توافق خارج شده یا بار دیگر جام زهر را همانند دو بار گذشته که در جنگ با عراق و امضای توافق هسته‌ای خورده بود برای بار سوم می‌نوشد و پای میز مذاکره می‌نشیند.

دکتر «هاله مصطفی» هم در روزنامه الاهرام مقاله‌ای را به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نوشت و با وجود دیدگاه انتقادی و حتی خصمانه‌ای که نسبت به انقلاب در این مقاله از خود نشان داد اعتراف کرد: انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های معاصر جهان است که این اهمیت را نه تنها به دلیل تغییرات ریشه‌ای که در سطح بین‌المللی و جامعه ایران به وجود آورد بلکه به دلیل تاثیرات فرامرزی خود به دست آورد، جایگاهی که آن را به یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های معاصر تبدیل کرده است.

به زعم این نویسنده انقلاب ابتدا مشروعیت خود را از اهداف ایده‌آل خود علیه استبداد رژیم شاهنشاهی محمدرضا پهلوی گرفت و توانست حول این محور تمامی طیف‌ها و جریان‌های جامعه را از دورترین طیف‌های راست تا دورترین جریان‌های چپ گرد هم آورد اما بر اساس ادعای این نویسنده بعد از آن این مهم حاصل نشد.

روزنامه الدستور اردن نیز در گزارشی از تمرین نظامی ایران برای شلیک موشک‌های دریایی در نزدیکی تنگه هرمز خبر داد و ادعا کرد ایران بعد از تنش و مشکل با آمریکا برگ برنده تنگه هرمز را رو می‌کند.

روزنامه الرای الیوم هم از تایید پایبندی ایران به بندهای توافق هسته‌ای توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نوشت و در خبر دیگری هم اعلام کرد مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و رئیس سابق اقلیم کردستان با سفیر ایران در عراق آخرین تحولات سیاسی و گام‌های برداشته شده برای تشکیل دولت و پارلمان اقلیم را مورد بحث و بررسی قرار داد.

مسئله تایید پایبندی ایران به بندهای برجام در روزنامه عراقی الزمان که در لندن به چاپ می‌رسد نیز بازتاب داشته است.

این در حالی است که روزنامه العرب دیگر روزنامه عرب‌زبان چاپ لندن که از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شود، در گزارشی از لبنان با اشاره به نصب تابلوی خیابان امام خمینی در ضاحیه جنوبی بیروت نوشت: مدت‌ها بود هر مسافری که از فرودگاه رفیق حریری خارج و عازم مرکز بیروت می‌شد با تصویر بزرگی از (امام) خمینی روبرو می‌شد اما بعد از آنکه این تصویر برداشته شد هم‌اکنون تابلوی خیابان امام خمینی را مقابل دیدگان خود می‌بیند. گفتنی است این هیاهو در حالی صورت می‌گیرد که تنها چند ماه از نامگذاری یکی از خیابان‌های بیروت به نام ملک سلمان می‌گذرد.

این روزنامه در یک تحلیل بسیار عجیب دیگری که به قلم یکی از بعثی‌های سابق عراق نوشته شده، اصولا هر نوع ارتباط تاریخی بین ایران وعرب‌ها را رد و ادعا کرد هیچ ارتباط تاریخی مشترک یا نزدیک نژادی و یا منافع همسو و یا حتی اهداف پیش روی مطابق بین ایران و عرب‌ها وجود ندارد. نویسنده در ادامه ثبت توهمات خود چنان پیش می‌رود که حتی ادعا می‌کند ایران اسلام خاص به خود را متفاوت با اسلام ما عرب‌ها دارد!

روزنامه المستقبل لبنان که چندی است به شکل الکترونیکی منتشر می‌شود در خبری به نقل از یک خبرگزاری ایتالیایی مدعی شد اسد یک پایگاه نظامی در دمشق را در اختیار محور مقاومت قرار داده و این نیروها با تمام تجهیزات خود در آن مستقر شده‌اند.

اللواء لبنان هم از شلیک موشک‌های کروز از زیردریایی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گزارش داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها