کد خبر: 273683
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ سه‌شنبه ۲۶ فوریه ۲۰۱۹، ۷ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

دو خبر غافلگیرکننده حضور بشار اسد در تهران و استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تقریبا در تمام روزنامه‌های عربی امروز، سه‌شنبه 26 فوریه 2019 (7 اسفند 1397) بازتاب داشت.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 273683
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دو خبر غافلگیرکننده حضور بشار اسد در تهران و استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تقریبا خبر مشترک اکثر روزنامه‌های عربی امروز سه‌شنبه 26 فوریه 2019 (7 اسفند 1397) بود.

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی در این رابطه مدعی شد وزیر امور خارجه ایران یک ماه پیش و با قوت گرفتن احتمال خروج ایران از توافق هسته‌ای استعفای خود را تقدیم کرد اما در آن زمان این خبر تکذیب شد، در حالی که با استعفای او احتمال خروج ایران از توافق هسته‌ای هم افزایش پیدا کرده است.

به نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای رهبر ایران هفته گذشته هم در پیامی هشداردهنده به ظریف خواستار عدم اعتماد به کشورهای اروپایی شده بود.

این در حالی است که روزنامه الیوم السابع مصر در چند خبر مختلف از چند منظر به این استعفا پرداخته و به نقل از حمید رسایی که از او به عنوان نماینده سابق پارلمان ایران نام برده استعفای ظریف را مقدمه‌ای برای فروپاشی دولت حسن روحانی توصیف کرد. به نوشته این روزنامه رسایی با حمله به ظریف از قوه قضائیه خواست تا او را ممنوع‌الخروج کند.

این روزنامه به نقل از شبکه العربیه هم ادعا کرد حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران استعفای وزیر خارجه ایران را پذیرفته است.

الیوم السابع در تفسیر دلایل استعفای ظریف نیز به نقل از پیام او به یک رسانه ایرانی مدعی شد: عدم حضور وزیر امور خارجه در ملاقات بشار اسد و روحانی نشان می‌دهد که جایگاه وزیر خارجه دیگر احترام خود را از دست داده است.

روزنامه الرای کویت نیز در تیتر خود در این باره نوشت: وزیر خارجه ایران از طریق اینستاگرام استعفایش را اعلام کرد

روزنامه عربستانی الریاض هم صرفا به خبر استعفای ظریف پرداخته واز ارائه تفسیری در مورد آن امتناع کرد.

روزنامه لبنانی اللواء از این استعفا به عنوان شوک تحریم‌ها نام برد و مدعی شد استعفای مهندس توافق هسته‌ای ایران با کشورهای جهان ، بیانگر شدت اختلافاتی است که بین دولت و برخی از جریان‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران به وجود آمده است.

اللواء در ادامه این گزارش تحلیلی از انتقادات حسن روحانی نسبت به ساختار اقتصادی کشور و تاکید او بر خواسته رهبر ایران جهت دور شدن نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی نوشت.

این در حالی است که روزنامه الاخبار لبنان استعفای ظریف را به پایان صبر آمدن وزیر امورخارجه ایران توصیف کرد و به نقل از نزدیکان به کابینه اعلام کرد ظریف از اینکه تمامی مراحل سفر رئیس‌جمهور بشار اسد بدون هماهنگی با او انجام شده است ناراحت بوده و دیگر صبرش تمام شده است.

این روزنامه همچنین به نقل از علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم نوشت: استعفای ظریف ثابت می‌کند خنجر مخالفان داخلی‌اش کارساز بوده است.

الاخبار به نقل از منابع آگاه در وزارت خارجه ایران هم خبر داد بن‌بست به وجود آمده در برجام و فشارهای داخلی مربوط به آن دلیل اصلی استعفای ظریف بود.

این روزنامه همچنین از پیام‌های سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران و دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی و در راس آنها رهبر انقلاب اسلامی سخن گفت و نوشت این سفر چند هفته بعد از امضای یادداشت‌های تفاهم راهبردی بین دو کشور انجام می شود. الاخبار به نقل از اسد هم نوشت: هویت مقاومت و قدرت آن بر هم‌پیمانی راهبردی سوریه و ایران استوار است.

الاخبار همچنین از حضور پررنگ (سردار) قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در دو دیدار انجام شده با رهبری و رئیس‌جمهور ایران نوشت و خبر داد این اولین سفر اسد به ایران از سال 2010 است که در یک زمانبندی حساس منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می شود.

روزنامه العرب لندن هم در خبری در این رابطه نوشت: اسد مراتب تشکر خود را از ایران ابراز داشت.

الجمهوریه لبنان هم انعکاس موضع وزارت خارجه آمریکا نسبت به سفر اسد به ایران را تیتر خبر خود در این رابطه کرد و اللواء دیگر روزنامه لبنانی نیز اولین سفر اسد بعد از هشت سال را در یکی از تیترهایش مورد توجه قرار داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها