کد خبر: 274000
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۰۹:۱۰:۰۰
| |

تحلیل واشنگتن‌پست از استعفای ظریف

استعفایی که فقط زمانش کوتاه شد/ ظریف در ماه‌های اخیر برای حفظ توازن میان ناخشنودی‌های موجود از توافق هسته‌ای در ایران و مذاکرات سازنده با اروپا تحت فشار بوده است/ غیاب ظریف می‌تواند سیاست خارجی ایران را واژگون کند

واشنگتن‌پست نوشت: غیاب ظریف در این مقطع بحرانی برای جمهوری اسلامی، که با تحریم‌های تجدید شده ایالات متحده پس از خروج دولت ترامپ از پیمان هسته‌ای سال پیش روبه‌روست، می‌تواند سیاست خارجی ایران را واژگون کند.

استعفایی که فقط زمانش کوتاه شد/ ظریف در ماه‌های اخیر برای حفظ توازن میان ناخشنودی‌های موجود از توافق هسته‌ای در ایران و مذاکرات سازنده با اروپا تحت فشار بوده است/ غیاب ظریف می‌تواند سیاست خارجی ایران را واژگون کند
کد خبر: 274000
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۰۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- ارین کانینگهام تحلیلگر روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به بررسی مساله استعفای ظریف می‌پردازد. به گزارش اعتمادآنلاین ، در این گزارش چنین آمده است:

وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف سه‌شنبه گفت که استعفای غیرمنتظره خود را برای «دفاع از تمامیت» وزارت امور خارجه تسلیم کرده است، حرکتی که بازار ایران را متلاطم کرده و قرارداد هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را مورد تهدید قرار داده است.

ظریف پس از اینکه تصمیمش را برای استعفا از طریق اینستاگرام در اواخر دوشنبه اعلام کرد در بیانیه‌ای به روزنامه‌های رسمی دولتی اعلام کرد «من شخصا احساس پشیمانی نمی‌کنم. نیازی ندارم کسی مرا تسلی دهد.»

ظریف که در سال‌های اخیر به چهره جهانی تلاش‌های ایران برای مشارکت با غرب تبدیل شده است، در پست اینستاگرامی پر ابهامی پیش از آنکه بگوید دیگر نمی‌تواند به عنوان وزیر امور خارجه به کار خود ادامه دهد از مردم ایران عذرخواهی کرد.

«از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت پوزش می‌خواهم» این را ظریفی می‌گوید که در ایالات متحده آمریکا تحصیل کرده است.

این عبارت ظریف روزی پر فراز و نشیب و به لحاظ سیاسی مسحور‌کننده را رقم زد به طوری که مقامات در پایتخت از او تقاضا کردند تا در سمت خود به عنوان وزیر امور خارجه باقی بماند. روشن نیست که آیا رئیس‌جمهور حسن روحانی، که به نسبت میانه‌رو و عملگراست، با این استعفا موافقت کرده است یا نه.

ظریف- که از معماران اصلی قرارداد هسته‌ای سال 2015 است و همین دستاورد اصلی او در زمینه سیاست خارجی، محسوب می‌شود- به طور رسمی علت استعفای خود را اعلام نکرده است.

سایت خبری اصلاح‌طلب انتخاب دوشنبه‌شب گزارش داد که ظریف از کنار گذاشته شدنش از دیدارهای سطح بالا با رئیس‌جمهور سوریه بشار اسد که با رهبری ایران و حسن روحانی دیدار داشته خشمگین است.

ایران از بشار اسد به لحاظ مالی و مستشاری حمایت کرده است. این دیدار اولین سفر اسد به ایران از زمان آغاز مناقشه سوریه در سال 2011 محسوب می‌شود.

به گزارش انتخاب، ظریف عنوان کرده است که پس از انتشار عکس‌های این ملاقات بدون حضور او «دیگر هیچ اعتباری برای او در جهان به عنوان وزیر امور خارجه باقی نمانده است.»

اما بعضی از تحلیلگران ابراز شک کرده‌اند که این ملاقات صرفا زمان استعفای ناگهانی ظریف را کوتاه کرده است.

بهنام بن طالب‌ لو تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن در این زمینه عنوان کرده است «باور کردنش دشوار است که ظریف تنها به این خاطر که در ملاقات با اسد در تهران مشارکت داده نشده استعفا داده باشد. دیربازی است که وزارت خارجه در چنین مذاکراتی نقش زینت را داشته است.»

این تحلیلگر ادعا می‌کند «کارگزار قدرت در سیاست امنیتی منطقه‌ای ایران همواره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است و نه وزرات امور خارجه.»

با این حال، ظریف دانش و مهارت دیپلماتیک وسیعی در این حوزه با خود به همراه آورد، غیاب او در این لحظه بحرانی برای جمهوری اسلامی، که با تحریم‌های تجدید شده ایالات متحده پس از خروج دولت ترامپ از پیمان هسته‌ای سال پیش روبه‌روست، می‌تواند سیاست خارجی ایران را واژگون کند.

قرارداد 2015 برنامه‌ی هسته‌ای ایران را در ازای رهایی از تحریم‌های گسترده مهار و کنترل کرد. اما خروج ایالات متحده از این قرارداد موجب شده است تندورها در ایران که دیرزمانی است در مورد این توافق دیدگاهی انتقادی داشته ا‌ند، در این باور تقویت شوند که ایران بیش از اندازه کوتاه آمده است و به طور کلی در با رابطه با غرب مخالفت کنند.

طالب‌لو اضافه کرد «استعفای ظریف بیش از هر چیز در مورد تقدیر قراردادهسته‌ای و میراث دولت روحانی اهمیت می‌یابد... اگر ظریف زمام دستگاه دیپلماسی ایران را در دست نداشته باشد، ممکن است که اوج گرفتن آشکار فعالیت‌های هسته‌ای ایران، توسط آنهایی که می‌خواهند تصمیمات ترامپ را در مورد ایران به چالش بکشند، مجدداً مطرح شود.»

ظریف، که به نحوی سلیس انگلیسی را صحبت می‌کند، در سانفرانسیسکو مدرسه خصوصی رفته است، از دانشگاه سانفرانسیسکو و دنور مدرک دانشگاهی‌اش را گرفته، برای «دیپلماسی لبخند» به شهرت رسید.

اسفندیار باتمانقلیچ بنیانگذار اتاق بازرگانی ایران و اروپا عنوان کرده است که در ماه‌های اخیر ظریف تحت فشار بسیار زیادی برای حفظ توازن میان ناخشنودی‌های موجود از توافق هسته‌ای در ایران و مذاکرات سازنده با اروپا، که علیرغم تحریم های ایالات متحده به این پیمان متعهد مانده، بوده است.

باتمانقلیچ در این زمینه می‌گوید «می دانیم که ظریف در مقاطعی در گذشته هم استعفای خود را اعلام کرده است... و این مسئولیت حتماً به عهده دولت است که یکی از تواناترین و محبوب‌ترین وزرا دیگر نمی تواند در سمت خود باقی بماند.»

به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، متحدان سیاسی ظریف در ایران روز سه‌شنبه بسیج شدند تا از استعفای او جلوگیری کنند، و بیش از 150 نماینده مجلس نیز نامه‌ای خطاب به روحانی را برای حفظ ظریف به عنوان وزیر امور خارجه به امضا رساندند.

رئیس‌دفتر روحانی، محمود واعظی عکسی مربوط به گذشته را منتشر که در آن ظریف و رئیس‌جمهور در کنار یکدیگر در هواپیما هستند.

واعظی در مورد پستی که وزیر امور خارجه منتشر کرد عنوان کرده بود که روحانی از ظریف «رضایت کامل» دارد.‌‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها