کد خبر: 275715
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۱۰:۴۲:۰۰
| |

قاسمی:

استعفای ظریف، یک بحث شخصی نبود/ یگان و پادگانی در سوریه نداریم

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود در مورد استعفای هفته گذشته ظریف و برخی از اظهارات مبنی بر اینکه این استعفا به خاطر اختلاف ظریف با رییس‌جمهور انجام شده است، با رد این موضوع گفت: این استعفا شخصی نبود و ربطی به رابطه وزارت امور خارجه و دولت و همچنین نحوه تعامل وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور نداشت.

استعفای ظریف، یک بحث شخصی نبود/ یگان و پادگانی در سوریه نداریم
کد خبر: 275715
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۱۰:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در موضوع توئیت یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص متن استعفای وزیر امور خارجه گفت: من در این مورد می‌توانم عرض کنم که تاکنون متن کامل و دقیق استعفای هفته گذشته وزیر امور خارجه که مورد پذیرش ریاست جمهوری قرار نگرفت، منتشر نشده است.

آنچه از هفته گذشته در برخی سایت‌ها منتشر شد، بخش‌های گزینشی و متنی دست‌کاری‌شده از قسمت‌هایی از متن استعفا بوده و فاقد اعتبار و صحت است و دور از همه واقعیت‌های مندرج در متن اصلی به حساب می‌آید.

قاسمی افزود: من در مورد اینکه این بخش‌های ناقص و دست‌کاری شده چگونه ساخته و پرداخته و در اختیار چند سایت قرار گرفته، هیچ گونه اطلاع و قضاوتی ندارم و اصولا فاقد تخصص لازم در این زمینه هستم؛ ولی تا این لحظه اطلاعات من نشان می‌دهد که متن کامل استعفای وزیر امور خارجه در اختیار هیچ رسانه‌ای قرار نگرفته است.

وی همچنین افزایش تنش بین هند و پاکستان را به نفع منطقه ندانست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گزارش الشرق‌الاوسط درباره شروط 4 کشور اروپایی را ناقص و نادرست خواند و گفت: کشورهای اروپایی می‌دانند ما کشوری شرط‌پذیر نیستیم و درباره سیاست‌های داخلی و خارجی از دیگران اجازه نمی‌گیریم.

وی همچنین گفت: چنین ذهنیتی نداریم که FATF همه مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند؛ البته پیوستن در شرایط کنونی بهتر از نپیوستن است.

قاسمی درباره سفر بشار اسد به تهران هم گفت: آنهایی که باید در جریان این سفر قرار می‌گرفتند در جریان قرار داشتند؛ چنین سفری نمی‌تواند از دید مقامات عالی کشور پنهان بماند و حاشیه‌سازی‌ها و تفاسیر و تحلیل‌هایی که در این خصوص در کشور دامن زده شده را نباید جدی تلقی کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد که ما یگان و پادگان در سوریه نداریم، حضور مستشاری در سوریه داشتیم و تا زمانی که دعوت سوریه برای ماندن باقی باشد در آن کشور خواهیم بود.

وی در واکنش به اظهارات عادل الجبیر که مدعی شده مسئولیت تداوم جنگ در یمن به عهده ایران است، گفت: وقتی اسم الجبیر می‌آید پاسخی ندارد، عادت دیرینه‌ای که در مقطعی ناچار شد آن را را ترک کند و کار خوبی بود، مجددا به آن عادت بازگشته و به سخنان بی‌ربط علیه ایران پرداخته است. فجایع توسط دولت متبوع ایشان رخ داد. این سخنان بی ربط و تکراری است و این فرافکنی‌ها مشکلات عربستان را نمی‌تواند حل کند و حقایق جهانی روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت‌شده ایران در بلژیک گفت که پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است ولی تحول خاصی رخ نداده است.

وی درباره اینستکس گفت: این سازوکار دیرهنگام ثبت شد. در داخل ایران دستگاهای ذیربط در حال تهیه سازوکار متناظر با این سازوکار هستند. طی هفته‌های گذشته رایزنی‌های خوبی داشتیم و در روزهای آینده نزدیک میزبان هیاتهای عالی‌رتبه کارشناسی، اقتصادی و فنی از اروپا که مسئولیت این سازوکار را دارند، خواهیم بود.

قاسمی همچنین درباره وضعیت مرزبانان ربوده شده گفت: موضوع در تهران و‌ پاکستان در دست پیگیری است.

وی گفت که مدیرکل آمریکای وزارت خارجه ایران درباره اوضاع ونزوئلا طی ساعات آینده به مسکو سفر می‌کند و افزود: ما با دولت قانونی ونزوئلا از طریق نمایندگی ایران در کاراکاس و همچنین با سایر کشورهایی که می‌توانند نقش موثری در وضعیت کنونی ونزوئلا ایفا کنند، در تماس هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاشهای ناکام امارات در نشست ابوظبی و طرح ادعاهای بی اساس علیه ایران به این کشور توصیه کرد به نقش کشور مستقلی برگردد که می تواند در پایتختش تصمیم بگیرد و دنباله روی دیگر کشورهایی نباشد که فکر می‌کنند آنها می‌توانند برایش امنیت تامین کنند. امارات نیازی به چشمداشت دیگران در منطقه و خارج منطقه ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها