کد خبر: 276656
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

آیا نتانیاهو به زندان خواهد رفت؟

با وجود آنکه شخصیت‌های عالیرتبه اسرائیلی کارنامه طویلی در رسوایی‌های اخلاقی و مالی، محاکمه و به تبع آن گذراندن مدتی از دوره زندگی‌شان بعد از پایان عمر سیاسی در زندان دارند اما رسوایی اخیر نتانیاهو شرایط جدید و بغرنج‌تری را برای او به عنوان یک سیاستمدار بلندپرواز به وجود آورده است.

آیا نتانیاهو به زندان خواهد رفت؟
کد خبر: 276656
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با وجود آنکه شخصیت‌های عالیرتبه اسرائیلی کارنامه طویلی در رسوایی‌های اخلاقی و مالی، محاکمه و به تبع آن گذراندن مدتی از دوره زندگی‌شان بعد از پایان عمر سیاسی در زندان دارند اما رسوایی اخیر نتانیاهو شرایط جدید و بغرنج‌تری را برای او به عنوان یک سیاستمدار بلندپرواز به وجود آورده است.

به گزارش گروه تحلیل اعتمادآنلاین ، بنیامین نتانیاهو که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی قرار دارد، با چالش بزرگی به نام ورود پرونده‌اش به مرحله دادرسی مواجه شده است، چالشی که نه تنها زمینه سقوط لیکود، حزب تحت رهبری او را فراهم می‌کند بلکه می‌تواند زنگ هشداری برای پایان حیات سیاسی‌اش محسوب شود.

به اعتقاد کارشناسان، امروز جامعه اسرائیل بیش از آنکه در انتظار برنامه‌های انتخاباتی و به تبع آن نتایج انتخابات پارلمانی‌اش باشد، پرونده تعقیب قضائی بنیامین نتانیاهو را دنبال می‌کند. به تعبیری واضح‌تر امروز جامعه اسرائیل بیش از آنکه در مورد حضور مجدد بنیامین نتانیاهو در دفتر نخست‌وزیری سخن بگوید، مسئله ورود او را به زندان پیگیری کرده و در انتظار تکرار سناریوی ایهود المرت نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی این بار برای نتانیاهو است.

افیخای مندلبیت، مشاور حقوقی دولت (جایگاهی شبیه به رئیس سازمان بازرسی کل کشور) نتانیاهو را در سه پرونده مختلف مستحق محاکمه اعلام کرده است. خیانت در امانت، کلاهبرداری و دریافت رشوه موضوع این سه پرونده است که مقرر شد نتانیاهو به موجب آن در دادگاه حاضر شود.

آنچه که در حال حاضر رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی را به خود مشغول کرده آن است که این شخصیت سیاسی که سودای حضور طولانی‌مدت در راس هرم قدرت اسرائیل را در سر می‌پروراند چگونه خواهد توانست در سایه پرونده‌های فساد خود در فعالیت‌های انتخاباتی شرکت کرده و مجددا اعتماد اسرائیلی‌ها را برای رأی دادن به حزبش کسب کند؟

به اعتقاد برخی از کارشناسان اسرائیلی، نتانیاهو بهترین راه فرار از حاضر شدن در دادگاه را حضور در کاخ نخست‌وزیری می‌داند، زیرا در چارچوب خوانش اسرائیلی از یک قانون فرانسوی، نخست‌وزیر تا زمانی که در قدرت حضور دارد از مصونیت قضایی بهره‌مند بوده و محاکمه نمی‌شود.

همین مسئله باعث شده تا نتانیاهو در پی هر نوع ائتلافی جهت تضمین ادامه نخست‌وزیری‌اش در دور بعدی باشد، چرا که بر این باور است تعامل با رقبای سیاسی هر قدر هم که تلخ باشد به دشواری حضور در جایگاه متهم در دادگاه و چالش با ساختار قضایی نخواهد بود.

با نگاهی به رسانه‌های عبری زبان شاهد آن هستیم که سناریوهای پیش روی نتانیاهو چندان آسان‌تر از زندان رفتن او نیست. او تنها تا 9 آوریل (22 فروردین) و زمان برگزاری انتخابات فرصت دارد تا رقبای سیاسی را از صحنه رقابت دور کرده یا آنها را تضعیف کند و گرنه مجبور خواهد شد سال‌ها در سلول خود در یکی از زندان‌های اسرائیل به دلیل اشتباهاتی که منجر به برملا شدن فسادهایش و به تبع آن شکست سیاسی‌اش شد، فکر کند، همانطور که المرت، کاتساب و دیگر اسلافش چنین سرنوشتی را پیدا کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها