کد خبر: 278718
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۶:۲۰:۰۰
| |

کاهش تنش میان هند و پاکستان با مذاکرات کرتارپور

در راستای حل تنش موجود میان هند و پاکستان ، قرار است فردا پنجشنبه 14 مارس مقامات این دو کشور در مرز واگاه در بخش هندی با یکدیگر دیدار کنند.

کاهش تنش میان هند و پاکستان با مذاکرات کرتارپور
کد خبر: 278718
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این اولین نشست دوجانبه میان دو کشور هند و پاکستان بعد از حمله تروریستی کشمیر و برای تعیین خطوط مرزی مشترک میان دو کشور است.


به گزارش شبکه خبری ویون، تیم مذاکره‌کننده هند در این مذاکرات، شامل مقامات وزارت کشور و وزارت خارجه دولت دهلی‌نو است. هدایت نمایندگان هندی قرار است بر عهده «آنیل مالک» دبیر مشترک امور خارجیان باشد.


از طرف دیگر نمایندگان پاکستانی حضور یافته در این مذاکرات از طرف وزارت خارجه، کشور و وزارت امور قانون و مذهب خواهد بود و هدایت تیم نیز بر عهده «محمد فیصل» دبیر کل آسیای جنوبی است.


بر اساس برنامه از قبل تعیین‌شده قرار است مذاکرات تنها در یک روز برگزار شود.به گفته کارشناسان منطقه ازآنجا که پیش‌ از این اخباری برای عدم تمایل دهلی‌نو برای میزبانی از هیئت پاکستانی گزارش‌شده بود، اما آغاز مذاکرات کرتارپور در بخش هندی و حضور تیم دهلی نشان می‌دهد که هند نیز خواهان کاهش تنش با پاکستان است.


پاکستان و هند پیشتر باهدف بهبود روابط دوجانبه، بر پیشبرد طرح احداث گذرگاه مرزی مشترک کرتارپور توافق کرده بودند.


گذرگاه مرزی «کـرتارپور» بین هند و پاکستان هفتم آذرماه امسال در مراسمی با حضور عمران خان نخست‌وزیر، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و جمعی از مقام‌های دو کشور گشایش یافت.


کریدور کرتارپور به طول چهار کیلومتر، سفر شهروندان سیک (به ویژه از هند) را به شهری با همین نام در شرق پاکستان که مقدس‌ترین مکان جامعه سیک های هند است را تسهیل می‌کند.


پیش‌تر دولت هند درخواستی را برای طرف پاکستانی ارسال کرد تا شهروندان هندی از جامعه سیک نیز آن سوی مرز بتوانند به معبد کرتارپور دسترسی داشته و با همین هدف دو کشور اقدام به ساخت یک جاده مخصوص برای تردد اتباع هندی کنند.


تقاضای طولانی مدت جامعه سیک هند برای ساخت این جاده درنهایت مورد موافقت دو کشور ازجمله دولت عمران خان قرار گرفت و دهلی‌نو و اسلام‌آباد توافق کردند که هر یک در طرف خود این جاده را احداث کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها