کد خبر: 281497
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

تحلیل اسرائیل از سرنوشت متحد جدید منطقه‌ای؛

عربستان از تل‌آویو چگونه دیده می‌شود؟

یک روزنامه اسرائیلی به تحلیل دورنمای جایگاه عربستان در منطقه و روابط تل‌آویو با ریاض پرداخته و نسبت به رفتارهای انفجاری محمد بن سلمان به مسئولان این رژیم هشدار داد.

عربستان از تل‌آویو چگونه دیده می‌شود؟
کد خبر: 281497
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک روزنامه اسرائیلی به تحلیل دورنمای جایگاه عربستان در منطقه و روابط تل‌آویو با ریاض پرداخته و نسبت به رفتارهای انفجاری محمد بن سلمان به مسئولان این رژیم هشدار داد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در پرونده‌ای که به شرایط عربستان اختصاص داده، نسبت به رفتارهای ماجراجویانه محمد بن سلمان هشدار داد و تاکید کرد باید این رفتار مایه نگرانی اسرائیل باشد، زیرا تجربه رفتار او با افرادی همچون حریری و خاشقجی بیانگر وجود چنین ظرفیتی است.

تحلیلگران این روزنامه در بخشی از این پرونده هشدار دادند مشکل تعامل با محمد بن سلمان آن است که او ظرفیت ماجراجویی بیشتری با اسرائیل دارد.

در بخش دیگری از این پرونده هم تاکید شده حفظ رابطه با ولیعهد عربستان برای اسرائیل یک مسئولیت راهبردی محسوب می‌شود، اما با این حال این مسئله باید همواره مد نظر باقی بماند که محمد بن سلمان یک شریک پرریسک برای تل‌آویو محسوب می‌شود.

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان روابط بین تل‌آویو و ریاض ظرفیت طی کردن یک تحول غافلگیرکننده را داراست. در بخش همکاری تل‌آویو ریاض هم فاش شد همکاری گسترده‌ای بین اسرائیل و عربستان در زمینه صنایع رایانه‌ای وجود دارد. این در حالی است که محمد بن سلمان با خرید سیستم تعقیب و شنود الکترونیکی پیشرفته‌ای از شرکت اسرائیلی «NSO» از این سیستم برای تعقیب و شنود مخالفان و منتقدانش استفاده کرد.

در پایان بخش مقدمه این پرونده که به قلم تسفی بارئیل تحلیلگر ارشد این روزنامه نوشته شده آمده است: آیا اگر بگوییم عربستان سعودی چیزی بیش از یک نفتکش غول‌پیکر نیست که باید تدابیر امنیتی شدیدی برای جلوگیری از انفجار آن به کار بست تا فرو نپاشد، سخن مبالغه‌آمیزی گفته‌ایم؟ آیا واقعا عربستان قادر است به نوک پیکان عربی بر علیه ایران تبدیل شود؟ یا آنکه صرفا کشوری وحشت‌زده است که در سایه کاهش تکیه جهانی به نفت عربستان، برای ادامه بقا دست‌وپا می‌زند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها