کد خبر: 284473
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۴:۰۱:۳۸
| |

آمریکا از مخالفت دادگاه کیفری بین‌المللی با تحقیقات درباره جنگ افغانستان استقبال کرد

در پی مخالفت قضات دادگاه کیفری بین‌المللی با درخواست یک دادستان برای تحقیقات در خصوص جنایات رخ‌داده به ویژه از سوی نیروهای آمریکایی در جنگ افغانستان، دولت آمریکا از این تصمیم استقبال و آن را تحسین کرد.

آمریکا از مخالفت دادگاه کیفری بین‌المللی با تحقیقات درباره جنگ افغانستان استقبال کرد
کد خبر: 284473
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۴:۰۱:۳۸

اعتمادآنلاین| دادگاه کیفری بین‌المللی اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرد: قضات این دادگاه با گشایش این تحقیقات درخواست‌شده از سوی یک دادستان درباره جنایت جنگی در افغانستان به صورت متفق‌القول مخالفت کردند.

بر اساس یک بیانیه‌ دادگاه کیفری بین‌المللی، قضات این دادگاه در خصوص مخالفتشان با گشودن این پرونده تحقیقات، معتقدند انجام این کار نفعی برای عدالت نخواهد داشت.

قضات دادگاه کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای به وجود مشکلاتی نظیر بی‌ثباتی در افغانستان و عدم وجود شانس همکاری با بازرسان در این کشور اشاره کرده و به همین دلیل مدعی شدند این «تحقیقات به منافع عدالت خدمت نخواهد کرد».

این در حالی است که یک هفته پیش آمریکا روادید مربوط به فاتو بنسودا، یک دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی را لغو کرد و گمان برده می‌شود این کار را در پاسخ به اقدام او در بررسی جنایات احتمالی نیروهای آمریکایی در افغانستان انجام داده است.

دادستان‌های دادگاه کیفری بین‌المللی بیش از یک دهه است که سواستفاده‌ها و جنایات ارتکابی از سوی همه طرف‌ها در جنگ افغانستان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

با وجود آنکه این دادگاه اعلام کرده بود «پایه و اساسی معقول» برای باور به وقوع این جنایات در افغانستان وجود دارد، اما قضات دادگاه گفتند وضعیت فعلی در افغانستان باعث محدود شدن شدید دورنمای موفقیت هر گونه تحقیقات و پیگرد قضایی می‌شود.

آنها همچنین گفتند که از زمان آغاز تحقیقات درباره جنگ افغانستان در دادگاه کیفری بین‌المللی از سال 2006 تاکنون، مدت زمانی طولانی سپری شده و این دادگاه نیاز دارد برای استفاده از منابعش فعالیت‌هایش را برحسب شانس بیشتر موفقیت اولویت بندی کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها