کد خبر: 288390
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۰۸:۴۷:۲۴
| |

سازمان ملل از خروج آمریکا از معاهده تجارت تسلیحاتی انتقاد کرد

سازمان ملل متحد از تصمیم دولت آمریکا برای خروج از معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحاتی انتقاد کرد.

سازمان ملل از خروج آمریکا از معاهده تجارت تسلیحاتی انتقاد کرد
کد خبر: 288390
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۰۸:۴۷:۲۴

اعتمادآنلاین| «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: معاهده تجارت تسلیحاتی (ATT) تنها ابزار در سطح جهان است که هدف آن، بهبود شفافیت و پیگیری تجارت بین‌المللی سلاح است.


در ادامه بیانیه آمده است: این معاهده یک دستاورد برجسته در زمینه تلاش برای تضمین مسؤولیت پذیری در خصوص انتقال سلاح در سطح جهان است.


سخنگوی «آنتونیو گوترش» تصریح کرد: معاهده تجارت سلاح در زمان کنونی که شاهد تنش‌های بین‌المللی روزافزونی هستیم و با توجه به عنایت زیاد کشور به گسترش سلاح و به‌روزرسانی آن، اهمیت ویژه‌ای یافته است.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در گردهمایی «انجمن ملی سلاح» در ایالت ایندیانا اعلام کرد که واشنگتن را از معاهده بین‌الملی فروش سلاح خارج می کند.


«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با وجود مخالفت‌ انجمن ملی سلاح و دیگر لابی های این عرصه، سال 2013 معاهده فروش سلاح را امضا کرد.


بر اساس بندهایی از این معاهده، کشورها پیش از فروش سلاح باید ارزیابی کنند؛ این سلاح ها در عملیات کشتار جمعی و جنایت‌های جنگی استفاده نشود و به دست تروریست‌ها و باندهای جرایم سازمان‌یافته و ناقضان حقوق بشر نیفتد.


معاهده تجارت سلاح تاکنون به امضای 130 کشور رسیده که 101 کشور تاکنون آن را به اجرا گذاشته‌اند و در عین حال 63 کشور دیگر نیز از امضای آن خودداری کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها