کد خبر: 314663
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ۱۴:۴۰:۰۰
| |

پیروز مجتهدزاده، کارشناس روابط بین‌الملل و مطالعات سیاسی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

برای سرنگونی متجاوز نباید درنگ کرد/ آمریکایی‌ها نباید حتی حریم‌ حساس‌برانگیز ایران را نقض کنند/ لازم است همه دستگاه‌های مرتبط با دیپلماسی با یکدیگر هماهنگ باشند

پیروز مجتهدزاده، کارشناس روابط بین‌الملل و مطالعات سیاسی، گفت: همه دستگاه‌هایی که در زمینه موضوعات مرتبط با نظام بین‌الملل فعالیت می‌کنند- که در رأس همه آنها وزارت‌ امور خارجه و بعد از آن نیروهای نظامی و وزارتخانه‌ها یا موسسه‌های اقتصادی‌ای هستند که با دنیا مناسبات اقتصادی دارند- باید در همه امور هماهنگ باشند و با یکدیگر هم‌اندیشی کنند.

برای سرنگونی متجاوز نباید درنگ کرد/ آمریکایی‌ها نباید حتی حریم‌ حساس‌برانگیز ایران را نقض کنند/ لازم است همه دستگاه‌های مرتبط با دیپلماسی با یکدیگر هماهنگ باشند
کد خبر: 314663
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پیروز مجتهدزاده، کارشناس روابط بین‌الملل و مطالعات سیاسی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، ضمن تایید حرکت سپاه در سرنگونی پهپاد آمریکایی، حتی ورود به حریم‌ حساس‌برانگیز جمهوری اسلامی- که خارج از مرزهاست- را رفتاری می‌داند که نیروهای دفاعی باید به‌ آن واکنش نشان دهند. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

آمریکایی‌ها نباید حتی حریم‌ حساس‌برانگیز ایران را هم نقض کنند

*سرنگونی پهپاد آمریکایی بحث اول جهان است. این اتفاق موضوعی تمام‌شده است یا تبعاتش همچمنان ادامه خواهد داشت؟

هما‌ن‌طور که اشاره کردید، این اتفاق با وجود اینکه پرسروصدا بود موضوعی است که تمام شده است. البته الان باید یک تشکیلات بین‌المللی با بررسی هر آنچه اتفاق افتاد رسماً اعلام رای کند که ادعای ما مبنی بر تجاوز پهپاد سرنگون‌شده به حریم هوایی ایران درست است یا اینکه حقیقت آن است که آمریکایی‌ها می‌گویند. اگر رای صادرشده ادعای ایران را تایید کند و مشخص شود که آمریکایی‌ها به طور غیرقانونی حریم ایران را نادیده گرفته‌اند، حق‌شان است که پاسخی به این محکمی دریافت کنند.

اگر هم معلوم شود پهپاد آمریکایی‌ها وارد حریم فضایی ایران نشده، آن زمان است که باید منتظر متحمل شدن هزینه‌هایی باشیم. البته ایران در این صورت باز می‌تواند مطرح کند که آمریکایی‌ها وارد «حریم حساسیت‌های استراتژیک» جمهوری‌ اسلامی شده‌اند، باز هم می‌توان به نیروهای دفاعی ایران این حق را داد که متجاوز را سر جایش بنشانند. به همین دلیل تاکید دارم آمریکایی‌ها نباید حتی حریم‌ حساس‌برانگیز ایران را هم نقض کنند.

*حتی در شرایطی که عزمی بین‌المللی برای ترمیم فضای مملو از تنش بین ایران و آمریکا تلاش می‌کرد؟

حتی در این شرایط هم باید جوابی قاطع و محکم به متجاوز داده می‌شد. اصلاً فضا هر طور باشد، مگر می‌توان در قبال ورود یک سلاح تهدید‌آمیز آمریکایی به مرزهای کشور بی‌تفاوت بود؟ این چه حرفی است که در این روزها بعضی‌ها می‌زنند؟ من اسم پهپاد را وسیله تجسسی می‌گذارم و به همین دلیل هیچ دلیلی را برای غلط دانستن سرنگونی‌اش نمی‌پذیرم. حتی اگر در نزدیکی حریم حساس‌برانگیز ایران هم باشد، تکلیف کاملاً روشن است و باید به او حمله شود. حتی در شرایطی که خود ترامپ هم در تهران با دست‌بوسی از ایران می‌خواست که او را ببخشند.

وقتی تجاوزی صورت می‌گیرد هیچ بهانه‌ای برای کوچک‌ترین درنگ قابل قبول نیست

*آیا لازم است چنین اقدام‌هایی با هماهنگی دولت باشد؟

مرزبانان که نمی‌توانند بگویند آقای پهپاد یک لحظه صبر کنید تا ما با آقای رئیس‌جمهور هماهنگ کنیم!

*منظورم این بود که آیا لازم است دستگاه‌هایی که به اشکال مختلف در دیپلماسی کشور فعالیت دارند، با هم هماهنگی داشته باشند؟

صد درصد!‌ همه دستگاه‌هایی که در زمینه موضوعات مرتبط با نظام بین‌الملل فعالیت می‌کنند- که در رأس همه آنها وزارت‌ امور خارجه و بعد از آن نیروهای نظامی و وزارتخانه‌ها یا موسسه‌های اقتصادی‌ای هستند که با دنیا مناسبات اقتصادی دارند- باید در همه امور هماهنگ باشند و با یکدیگر هم‌اندیشی کنند.

اما وقتی تجاوزی صورت می‌گیرد و کشوری به خودش اجازه نقض حریم می‌دهد، هیچ عذر و بهانه‌ای برای کوچک‌ترین درنگی قابل قبول نیست،‌ چون مهاجم منتظر نمی‌ماند تا شما برای واکنش نشان دادن فرصت بخواهید.

*سوال آخر؛ در چنین حالتی می‌توان گفت چالش بین‌ ایران و آمریکا شدیدتر شد؟

شما حرف‌های ترامپ را در هفته گذشته کنار هم بگذارید تا ببینید می‌توان تهدیدهای آمریکا را جدی گرفت یا نه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها