کد خبر: 326122
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۰:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌‌دهد:

انتخابات اسرائیل؛ وقتی همه از تمام ابزارها استفاده می‌کنند

برگزاری دوباره‌ انتخابات در یک ساختار پارلمانی، ظرف کمتر از یک سال، علاوه بر هزینه‌های گزاف، به طور حتم تلاش‌های رسانه‌ای طاقت‌فرسایی را هم طلب می‌کند.

انتخابات اسرائیل؛ وقتی همه از تمام ابزارها استفاده می‌کنند
کد خبر: 326122
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۰:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- برگزاری دوباره‌ انتخابات در یک ساختار پارلمانی، ظرف کمتر از یک سال، علاوه بر هزینه‌های گزاف به طور حتم تلاش‌های رسانه‌ای طاقت‌فرسایی را هم طلب می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان، وقتی در ساختار پارلمانی‌ای همچون رژیم صهیونیستی، همه در انتخابات چند ماه قبل هرچه را در چنته داشته‌اند رو کرده و رسوایی‌های طرف مقابل را هم علنی کرده‌اند، فراهم کردن توانمندی‌های جدید برای خود و دست‌وپا کردن رسوایی برای رقبا امر چندان آسانی نیست.

شکی وجود نداردکه حضور ایهود باراک یک هدیه آسمانی برای ماشین تبلیغاتی بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود محسوب می‌شود، اما با وجود این، نباید فراموش کرد پرونده فسادها و اختلاس‌های نتانیاهو هم آن‌قدر سنگین است که رقبایش چندان مشکلی برای ورق زدن و استفاده از آن علیه او در خود نمی‌بینند.

همین مساله باعث شده است نتانیاهو هرچه را که در چنته دارد رو کند. در همین راستا زمان سفر ولادیمیر پوتین به فلسطین اشغالی را یک هفته قبل از برگزاری انتخابات تعیین کرد که بتواند بیشترین بهره تبلیغاتی را از این حضور به نفع خود ببرد، در حالی که حزب لیکود هم بودجه برنامه تبلیغاتی خود را 2 برابر کرد تا شاید از این گرداب با کمترین تلفات خارج شود.

به گفته کارشناسان امور اسرائیل، امروز نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری خود را گرفتار مشکلاتی می‌یابد که شخص او عامل اصلی به وجود آمدن آن محسوب می‌شود.

نتانیاهو که چند ماه پیش در تشکیل کابینه ناکام ماند، اکنون در تجدید انتخابات- که موعد آن روز 18 سپتامبر، 27 شهریور، اعلام شده است- علاوه بر حزب آبی و سفید که ژنرال‌های بازنشسته ارتش صهیونیستی آن را برای شکست دادن نتانیاهو تشکیل داده‌اند، بلوک دموکراتیک به رهبری ایهود باراک را هم مقابل خود می‌بیند. در حالی که همچنان آویگدور لیبرمن روند تاثیرات تخریبی خود را بر جایگاه نتانیاهو حفظ کرده است.

بر اساس نظرسنجی انجام‌گرفته در 48 روز مانده به برگزاری انتخابات، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو عقب‌گرد قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

آمار

بر اساس داده‌های مرکز نظرسنجی اسرائیلی کیپا، اگر همان روز این انتخابات برگزار می‌شد، حزب آبی و سفید به رهبری بنی گانتس، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل، با 32 کرسی در صدر قرار می‌گرفت، در حالی که لیکود به رهبری نتانیاهو با یک عقب‌گرد قابل توجه نسبت به انتخابات سابق حداکثر 30 کرسی را کسب می‌کرد، بعد از آنها هم حزب دوباره احیاشده کار هشت کرسی را به دست می‌آورد و یک تا هفت کرسی بین احزاب و ائتلاف‌های دیگر تقسیم می‌شد.

این در حالی است که نخست‌وزیر برای تشکیل کابینه، باید دست‌کم 61 کرسی از 120 کرسی کنست را در اختیار داشته باشد.

کارشناسان اسرائیلی معتقدند انتخابات برای نتانیاهو که در حال وقت‌کشی برای دور کردن کابوس محاکمه و زندان است، اهمیتی دوچندان دارد؛ اینکه در انتخابات برنده شود یک بحث است، اما مهم‌تر از آن حضور مجدد در دفتر نخست‌وزیری است، زیرا در صورت شکست در این انتخابات نه تنها نخست‌وزیری را از دست می‌دهد بلکه باید خطر خروج از جهان سیاست را به بدترین شکل ممکن در مقابل چشم خود ببیند و با چالش بزرگ‌تر محاکمه و زندان نیز دست‌وپنجه نرم کند.

از این رو، نتانیاهو از هیچ کوششی، چه علنی و چه مخفیانه، برای جلوگیری از پیمودن راه گذشتگانش همچون اولمرت و کاتساف، فروگذار نمی‌کند. گرچه رقبایش از جمله ایهود باراک لحظه‌ها را برای آن روز باشکوه می‌‌شمارند و حتی در صفحه توییترشان تصویر سلفی ائتلاف خود را با پس‌زمینه سلول نتانیاهو منتشر می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها