کد خبر: 334083
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۱:۴۶:۱۰
| |

سناتورهای استرالیایی از پیوستن کانبرا به ائتلاف دریایی واشنگتن انتقاد کردند

برخی سناتورهای استرالیایی در جلسه‌ای با حضور «ماریس پاین» وزیر خارجه این کشور از تصمیم دولت برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خلیج‌فارس و تنگه هرمز انتقاد کردند.

سناتورهای استرالیایی از پیوستن کانبرا به ائتلاف دریایی واشنگتن انتقاد کردند
کد خبر: 334083
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۱:۴۶:۱۰

اعتمادآنلاین| اعلام پیوستن استرالیا به ائتلاف به رهبری آمریکا در خلیج فارس به مذاق برخی سناتورهای استرالیایی خوش نیامده و آنها به وزیر خارجه این کشور درباره احتمال کشیده شدن استرالیا به درگیری آمریکا با ایران هشدار دادند.

بنا بر گزارش پایگاه استرالیایی «ای‌بی‌سی نت»، برخی سناتورهای استرالیایی در جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه استرالیا، از تصمیم دولت برای پیوستن استرالیا به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای آنچه که هدفش «حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز» خوانده شده، به شدت انتقاد کردند.

«اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد، کانبرا به ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن که قرار است از کشتی‌ها و نفتکش‌های در حال عبور از خلیج فارس محافظت کنند، می‌پیوندد. وی ضمن اتهام‌زنی به ایران درباره انجام «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» گفته بود: «این رفتار بی‌ثبات‌کننده، تهدیدی علیه منافع استرالیا در منطقه است».

موریسون افزود: «همکاری با شریکان بین‌المللی و ایفای نقش (در ائتلاف تحت رهبری آمریکا) در راستای منافع ملی استرالیا است. همکاری ما، دامنه محدودی خواهد داشت و در یک چارچوب زمانی معین انجام خواهد گرفت».

«ماریس پاین» وزیر خارجه استرالیا در جلسه مجلس سنای این کشور در دفاع از تصمیم دولت برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی ادعا کرد که استرالیا با پیوستن به ائتلاف به درگیری گسترده‌تر با ایران کشیده نخواهد شد چرا که اینها دو موضوع جدا از هم هستند.

در این جلسه، برخی منتقدان اعلام کردند که آمریکا بعد از خروج دولت «دونالد ترامپ» از برجام، درصدد استفاده از این ائتلاف برای ایجاد یک نیروی نیابتی جهت اعمال فشار بیشتر بر ایران است.

پاین که هم وزیر خارجه و هم سناتور «نیو ساوت ولز» استرالیا است، ضمن رد ارتباط این دو موضوع با هم تاکید کرد که کشورش همچنان به حمایت ازر برجام ادامه می‌دهد.

او تصریح کرد: «مسائل (مربوط به خروج آمریکا از برجام و کارزار فشارش بر ایران) مسائلی مرتبط به خود ایالات متحده است اما ما داریم از منافع ملی خودمان حفاظت می‌کنیم و امنیت ملی خودمان را تقویت می‌کنیم همان کاری که مردم استرالیا از دولتشان توقع انجام آن را دارند. البته من این را نمی‌گویم که ما (با آمریکا) در تقابل هستیم (اما) هر کشوری تصمیماتش را خودش اتخاذ می‌کند».

وزیر خارجه استرالیا در این جلسه با سوالات صریح سناتورها درباره اینکه آیا ائتلاف به رهبری آمریکا به دنبال حمایت از «کارزار فشار حداکثری علیه ایران» است، مواجه شد.

او در پاسخ به این سوالات به قانونگذاران کشورش تاکید کرد که دولت استرالیا خواهان راه‌حل دیپلماتیک درباره تنش‌ها بین آمریکا و ایران است.

ویز خارجه استرالیا افزود: «ما رابطه کاری خیلی خوبی با ایرانی‌ها داریم. ما به طور مرتب با آنها صحبت می‌کنیم، ما در ایران سفارت داریم و این چیزی است که بسیاری از کشورها نمی‌توانند بگویند (که ما در ایران سفارت داریم)».

اظهارات این مقام استرالیایی در حالی مطرح شده که اسکات موریسون نخست‌وزیر این کشور به عنوان «ناظر»، به نشست سران «گروه 7» در شهر «بیاریتز» فرانسه دعوت شده است.

حضور نخست‌وزیر استرالیا در نشست سران گروه 7 در حالی صورت گرفته که طبق گزارش‌های رسانه‌ها و گفته مقام‌های ارشد غربی، موضوع ایران یکی از مسائل مهم مورد رایزنی سران شرکت کننده در این اجلاس است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها