کد خبر: 337680
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۶:۲۰:۰۰
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

گام سوم لازم است، کافی نیست/ باید به دنیا ثابت کنیم در شرایط تحریم هم می‌توانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم

حسن بهشتی‌پور گفت: بعد از برداشتن گام‌های اول و دوم توسط ایران کشورهای اروپایی‌ای چون فرانسه‌، آلمان و همچنین انگلیس به تکاپوی شدیدی افتادند و مجموعه اقداماتی هم انجام دادند.

گام سوم لازم است، کافی نیست/ باید به دنیا ثابت کنیم در شرایط تحریم هم می‌توانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم
کد خبر: 337680
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «گام سوم تصمیمی لازم است، کافی نیست؛ به این معنی که همزمان با تحرکات دیپلماتیک باید وضعیت اقتصاد داخلی را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا به دنیا ثابت کنیم در شرایط تحریم هم می‌توانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم.» حسن بهشتی‌پور، کارشناس بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این رابطه توضیح داد: نمی‌توان سایه همیشگی تحریم بر سر ایران را انکار کرد. به همین دلیل در کنار فعالیت‌هایی که دستگاه خارجی مجدانه انجام می‌دهد، باید در داخل هم برنامه‌هایی برای کاهش مشکلات تدوین شود تا آمریکا و متحدانش بدانند ایران با تحریم فلج نمی‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با اشاره به اهمیت شرایط اقتصادی گفت: حدود یک‌ سال و چند ماه است که مناسبات اقتصادی ایران تحت‌ تاثیر خروج ایالات‌ متحده از برجام با نوعی به‌هم‌ریختگی مواجه شده است. ما اگر دنبال احقاق حق‌مان در عرصه جهانی هستیم، باید با سازوکارهای لازم موانع اقتصادی را از پیش رو برداریم تا به طور مستقیم به ترامپ پیام دهیم که نمی‌تواند همیشه از ابزاری به نام تحریم برای اعمال فشار استفاده کند. در چنین حالتی، کاخ‌ سفید به این نتیجه خواهد رسید که رویارویی با جمهوری‌ اسلامی دیگر مانند گذشته راحت و در دسترس نیست.

بهشتی‌پور درباره گام‌ سوم توضیح داد: بعد از برداشتن گام‌های اول و دوم توسط ایران کشورهای اروپایی‌ای چون فرانسه‌، آلمان و همچنین انگلیس به تکاپوی شدیدی افتادند و مجموعه اقداماتی هم انجام دادند و اروپا از آن حالت رخوت و بی‌‌خیالی در قبال مشکلاتی که برای ایران به وجود آمده است خارج شد. بالاخره به دلیل پیچیدگی شرایط، دستگاه دیپماسی ایران، که تاکنون به خوبی توانسته فعالیت‌هایی اثرگذار در شرایط حساس فعلی انجام دهد،‌ باید همچنان با دیپلماسیِ رفت‌وبرگشت و رویکرد رایزنی‌های رودررو و همچنین اداره‌ی افکار عمومی،‌ ذهنیت نظام بین‌الملل را در پرونده هسته‌ای به نفع جمهوری‌ اسلامی مدیریت کند.

حسن بهشتی‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت:‌ باید با تغییر و اصلاح قانون‌های بانکی و مالیاتی شرایطی به وجود آوریم تا اقتصادمان به سامان برسد؛ مثلاً با رونق دادن به تولید و تلاش برای استفاده از فراوری‌های نفتی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم تا از این طریق تاثیر منفی تحریم را به کمترین حالت ممکن خود برسانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها