کد خبر: 341292
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۷:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در تونس

از صبح امروز به وقت محلی حوزه‌های رأی‌گیری در تونس پذیرای رای‌دهندگان برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور شدند.

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در تونس
کد خبر: 341292
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از صبح امروز به وقت محلی حوزه‌های رأی‌گیری در تونس پذیرای رای‌دهندگان برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور شدند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، از روز جمعه سکوت انتخاباتی تونس آغاز شد در حالی‌که فعالیت در فضای مجازی به شکل جسته و گریخته‌ای همچنان ادامه داشت و طرفداران هر یک از نامزدها به شکلی برای دور زدن این قانون تلاش می‌کردند.

به طور مثال در ساعات پایانی فعالیت‌های تبلیغاتی، راشد الغنوشی، رهبر حزب نهضت اسلامی، اعلام کرد در صدد تماس با المنصف المرزوقی، سیف‌الدین مخلوف و حمادی الجبالی، سه نامزد ریاست‌جمهوری برای کناره‌گیری به نفع عبدالفتاح مورو نامزد این جبهه است، امری که تا ساعات‌های متمادی بعد از پایان زمان انتخابات به خوراک رسانه‌های مختلف تبدیل و شایعات زیادی در این رابطه شکل گرفت.

همچنین ستادهای انتخاباتی برخی دیگر از نامزدها نیز با شایعه کردن مساله کناره‌گیری نامزد خود زمینه اظهار نظر مجدد الغنوشی حداقل در چارچوب رد این شایعه را فراهم کردند.

به اعتقاد کارشناسان با وجود تعدد نامزدهای تصدی پست ریاست‌جمهوری همه آنها را می‌توان در 3 جریان کلی میانه‌روی ترقی‌خواه، اسلام‌گرا و چپ خلاصه کرد به نحوی که حتی شخصیت‌هایی که خود را به عنوان مستقل معرفی می‌کنند نیز در شعارها، مسیر و برنامه‌هایشان به یکی از این سه جریان متصل می‌شوند.

ائتلاف مدنی برای دفاع از آزادی‌های فردی تونس به همراه دیده‌بان دفاع از حق اختلاف نظر با انتشار گزارشی ارزیابی خود را از نظرات و برنامه‌های نامزدهای مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری تونس اعلام کردند.

از نکات قابل توجه در این گزارش تاکید این دو سازمان مدنی بر وضوح و شفافیت سخنان نامزدها، چه موافق و چه مخالف آزادی‌های فردی و برابری جنسیتی، در مناظره‌ها و سخنان‌شان بود. این امر برای کشوری که تا قبل از بهار عربی دهه‌های متوالی یک رئیس‌جمهور مادام‌العمر یا همان دیکتاتور مطلق را به خود می‌دید امری بسیار قابل توجه است.

امروز در حالی انتخابات در تونس برگزار می‌شود که:

- از میان 26 نامزد رقیب فقط نام 2 زن دیده می‌شود.

- شمار واجدین شرایط در انتخابات ریاست‌جمهوری 7 میلیون و 74 هزار و 566 نفر است که در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم هم فقط این افراد حق رأی مجدد دارند.

- شمار رأی‌دهندگان در داخل تونس 6 میلیون و 688 هزار و 513 نفر است.

- 386 هزار و 53 تونسی در خارج از کشور رأی خواهند داد.

- 4567 مرکز رأی‌گیری امروز منتظر رأی‌دهندگان هستند.

- چند روز قبل تر تونسی‌های ساکن خارج آرای خود را به صندوق‌ها انداختند.

- بر اساس اطلاعات منتشرشده هر نامزد انتخابات در دور اول حدود 1 میلیارد و 700 میلیون دینار (هر دلار 2.86 دینار تونس است) برای این انتخابات هزینه کرده است.

- بر اساس قوانین هر نامزدی که بتواند 3 درصد از آرا را کسب کند مبلغی در حدود 176 میلیون دینار به عنوان کمک هزینه انتخابات از دولت دریافت می‌کند.

- نامزدها در صورت رسیدن به دور دوم 106 میلیون دینار دیگر هم دریافت خواهند کرد.

- همچنین بر اساس قانون انتخابات هر نامزد برای هر هزار رأی کسب‌شده 25 دینار دریافت می‌کند و 15 دینار هم برای همین تعداد در دوم دریافت می‌کند تا بخشی از هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها تامین شود.

.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها