کد خبر: 344906
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می دهد:

نتانیاهو؛ تشکیل کابینه با دست و پای چوبی

بنیامین نتانیاهو، که شامگاه چهارشنبه دوباره مامور تشکیل کابینه شد، برای جمع و جور کردن ائتلاف 61 نفره راهی به مراتب دشوارتر از دفعات گذشته پیش رو خواهد داشت.

نتانیاهو؛ تشکیل کابینه با دست و پای چوبی
کد خبر: 344906
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بنیامین نتانیاهو، که شامگاه چهارشنبه دوباره مامور تشکیل کابینه شد، برای جمع و جور کردن ائتلاف 61 نفره راهی به مراتب دشوارتر از دفعات گذشته پیش رو خواهد داشت.

در همین راستا، بنی گانتس رهبر حزب آبی و سفید، طی برگزاری چند دور گفت‌وگو با نتانیاهو که در منزل رئیس رژیم اسرائیل برگزار شد، لحظاتی بعد از مامور شدن نتانیاهو به نخست‌وزیری اعلام کرد با فردی که متهم به فساد است در یک دولت حضور پیدا نخواهد کرد تا بدین شکل به متحدان خود در این لیست در مورد عدم وقوع انشقاق در آن اطمینان داده باشد.

به اعتقاد کارشناسان، اعلام نام بنیامین نتانیاهو به عنوان مامور تشکیل کابینه توسط رووین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی، به معنای هموار شدن راه او در رسیدن به نخست‌وزیری نیست.

نتانیاهو در یارکشی‌های درون کنست هم‌اکنون 55 کرسی را در اختیار دارد و رقیبش بنی گانتس تنها 44 کرسی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که لیست مشترک عربی با وجود اعلام حمایت از گانتس، تاکید کرده در هیچ کابینه‌ای شرکت نمی‌کند.

باید گفت ماموریت برای تشکیل کابینه هدیه‌ای آسمانی برای نتانیاهو در این شرایط خاص محسوب می‌شود، زیرا به او تا زمان شکست این ماموریت مصونیت قضایی خواهد داد و می‌تواند از این طریق حکم بازداشتش را، که برای اکتبر آینده آماده شده، مدتی به تعویق بیندازد.

با وجود این، ریولین که نگران وقوع خلاء قدرت در رژیم صهیونیستی است، از نتانیاهو خواست تا از همین ابتدا برای خود قائم‌قامی معرفی کند، امری که بیانگر احتمال نزدیک شدن کابوسی است که نتانیاهو چند سالی است از آن فرار می‌کند.

شاید اگر مساله به شخص نتانیاهو مربوط بود او آمادگی داشت تا سخت‌ترین عقب‌نشینی‌ها را هم برای نخست‌وزیر باقی ماندن تقدیم کند، اما همان ساختارهایی که ائتلافش را قدرت بخشیده‌اند در عین حال بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برای تکمیل تعداد آن قلمداد می‌شوند.

به بیانی واضح‌تر، امروز لیست‌های تشکیل دهنده 2 ائتلاف نتانیاهو و گانتس اهداف و برنامه‌هایی در تضاد با یکدیگر دارند، به نحوی که ورود هر یک از لیست‌ها به جمع ائتلاف رقیب باید حتماً با یک عقب‌نشینی از سوی ائتلاف جدید صورت پذیرد و همین امر موجب اعتراض و خروج یکی از لیست‌های موجود در آن می‌شود.

به گفته کارشناسان، شاید امروز حتی برای نتانیاهو هم تشکیل کابینه باورپذیر نباشد، اما به هر روی می‌تواند کمی زمان بخرد تا شاید اختلاف در ائتلاف رقیب منجر به جدایی چند عضو و ورود به ائتلافش شود، مساله‌ای که باورپذیری آن کمتر از ورود نتانیاهو به زندان است، مگر آنکه در این میان جنگی رخ دهد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها