کد خبر: 355467
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

کمیته تدوین قانون اساسی سوریه کار خود را آغاز می‌کند

پس از کش‌وقوس‌های فراوان کمیته تدوین قانون اساسی سوریه از روز چهارشنبه کار خود را آغاز می‌کند.

کمیته تدوین قانون اساسی سوریه کار خود را آغاز می‌کند
کد خبر: 355467
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از کش‌وقوس‌های فراوان کمیته تدوین قانون اساسی سوریه از روز چهارشنبه کار خود را آغاز می‌کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های مختلف عربی خبر دادند کمیته تدوین قانون اساسی سوریه با حمایت جامعه بین‌الملل و با هدف نوشتن قانون اساسی جدید این کشور جلسات خود را در مقر سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد کرد.

برای مشخص شدن اعضای این کمیته که زمان تشکیل آن به ژانویه 2018 در نشست گفت‌وگوهای سوریه در سوچی روسیه باز می‌گردد حدود 2 سال زمان وقت صرف شده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز 23 سپتامبر گذشته با اشاره به مصوبات نشست سوچی و تصویب تشکیل این کمیته توسط روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح در این کشور، تکمیل اعضای کمیته تدوین قانون اساسی سوریه را اعلام کرد.

این کمیته 150 عضو دارد که 50 عضو آن از دولت رسمی سوریه، 50 عضو دیگر از مخالفان و یک سوم آخر را هم نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه از میان اندیشمندان و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد انتخاب کرده است.

از نکات قابل توجه این کمیته دارا بودن دو رئیس همزمان است که یکی از آنها از سوی دمشق و دیگری توسط مخالفان دولت منصوب شده و قرار است به طور همزمان اداره جلسات را به عهده بگیرند. گفته می‌شود این دو رئیس اختیارات مشابهی در مسائل اجرایی دارند.

کمیسیون کوچک‌تری هم که اعضای آن از پیش مشخص شده‌اند قرار است به عنوان زیرمجموعه این کمیته اقدام به نوشتن مواد جدید قانون اساسی کند، در حالی‌که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، قانون مصوب سال 2012 این کشور را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها