کد خبر: 370882
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۵:۵۰:۱۳
| |

جدیدترین گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل دولت جدید در لبنان

بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان برای تشکیل جلسه فردای پارلمان لبنان تردید دارند و پیش‌بینی کرده‌اند این جلسه برای سومین بار به تعویق بیفتد.

جدیدترین گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل دولت جدید در لبنان
کد خبر: 370882
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۵:۵۰:۱۳

اعتمادآنلاین| جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر 2 بار به تعویق افتاده است و قرار است پارلمان لبنان فردا (پنجشنبه) درهایش را روی رایزنی‌های الزام‌آور به این منظور باز کند.

برخی رسانه‌ها و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که جلسه فردا هم به تعویق خواهد افتاد.

در همین ارتباط، «غسان الریفی» در روزنامه لبنانی «سفیر الشمال» نوشت، هیچ نشانه مثبتی مبنی بر اینکه جلسه فردا تشکیل می‌شود، وجود ندارد خصوصا اینکه «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور بدون کسب رأی دو ائتلاف بزرگ مسیحی یعنی «التیار الوطنی الحر» و «القوات‌اللبنانیه» حاضر نمی‌شود مأمور تشکیل دولت شود و دنبال کسب بیش از هفتاد رأی در جلسه پارلمان است.

در ادامه این گزارش آمده، دو ائتلاف مسیحی مذکور دنبال آن هستند که الحریری را با شروط خود همراه کنند؛ التیار الوطنی خواستار دولتی تکنوسیاسی با مشارکت وزرای وابسته به خودش است و القوات اللبنانیه (سمیر جعجع) خواستار دولتی تکنوکرات بدون حضور چهره‌های سیاسی است و سعد الحریری در وضعیتی سخت قرار گرفته است.

غسان الریفی در ادامه پنج سناریو در رابطه با جلسه فردای پارلمان لبنان مطرح کرد:

اول: رئیس‌جمهور بر اجرای رایزنی‌های پارلمانی اصرار کند، الحریری آرای ضعیفی به دست آورد و از مأمور شدن به تشکیل دولت عذر بخواهد و در نهایت موعد دیگری برای رایزنی‌های جدید مشخص شود.

دوم: «نبیه بری» رئیس پارلمان مانند دوشنبه هفته جاری میانجیگری و رئیس‌جمهور را قانع به تعویق جلسه پارلمان برای سومین بار کند.

سوم: دوگانه شیعه یعنی حزب‌الله و امل با اعمال فشار بر الحریری و التیار الوطنی الحر آنها را ناچار به یک راه‌حل مشخص کنند که البته بعید است.

چهارم: در ساعت‌های کوتاه باقی مانده بر شخصیتی مورد رضایت سعد الحریری توافق شود که تا کنون زمزمه‌هایی درباره برخی اسامی مانند «خالد قبانی، ریا الحسن و بهیه الحریری» شنیده می‌شود.

پنجم: برخی ائتلاف‌های پارلمان مشارکت در جلسه پارلمان را تحریم کنند و رئیس‌جمهور ناچار به تعویق دوباره آن شود.

شبکه «الجزیره» در گزارشی در همین رابطه به نقل از یک روزنامه نگار به نام «صلاح تقی الدین» نوشت، نزدیک‌ترین سناریو در حال حاضر به تعویق افتادن رایزنی‌های پارلمانی در روز پنجشنبه است.

او پیش‌بینی کرد، سعد الحریری در ساعات آینده به دلیل عدم رأی دو ائتلاف التیار الوطنی و القوات به وی، از مأمور شدن برای نخست‌وزیری عذر بخواهد.

تقی‌الدین ادامه داد: اگر سعد الحریری 60 رأی از مجموع 128 رأی پارلمان را کسب کند برای نخست‌وزیر شدن کافی است اما این آرا برای رأی اعتماد به دولت وی کافی نخواهد بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها