کد خبر: 371853
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۱۳:۲۹:۵۶
| |

مهلت معرفی کاندیدای نخست‌وزیری عراق «امشب» پایان می‌یابد

امشب مهلت قانونی برای معرفی کاندیدای نخست‌وزیری عراق به اتمام می‌رسد؛ صدها نفر از معترضان در استان‌های جنوبی عراق علیه کاندیداتوری وزیر آموزش برای پست نخست‌وزیری تظاهرات کردند.

مهلت معرفی کاندیدای نخست‌وزیری عراق «امشب» پایان می‌یابد
کد خبر: 371853
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۱۳:۲۹:۵۶

اعتمادآنلاین| امجد العقابی، عضو فراکسیون سائرون (مورد حمایت مقتدی صدر) در پارلمان عراق به روزنامه الصباح گفت: رئیس‌جمهوری باید به میان مردم بیاید و اسامی کاندیداشده برای پست نخست‌وزیری را به مردم اعلام کند چراکه مردم منبع قدرت هستند و نخست‌وزیر برای تمامی عراقی‌هاست و منحصر به طرف سیاسی یا حزب مشخصی نیست. نام کاندیدای نخست‌وزیری باید قبل از اینکه به رئیس‌جمهوری داده شود یا در اتاق‌های بسته و پشت پرده درباره آن صحبت شود، به مردم اعلام شود.

او افزود: رئیس‌جمهوری شخصیت نخست‌وزیر را اعلام نخواهد کرد چراکه برخی فراکسیون‌های سیاسی اسامی را مطرح می‌کنند که مورد قبول مردم عراق نیستند.

قرار است دادگاه عالی فدرال عراق فراکسیون اکثریت پارلمانی را اعلام کند که انتخاب کاندیدای نخست وزیر برای تشکیل دولت به آن محول خواهد شد. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق درخواست معرفی فراکسیون اکثریت پارلمانی را به دادگاه ارائه کرده تا کاندیدای نخست وزیری را معرفی کند. تاکنون اکثر فراکسیون‌های پارلمانی در راس آن سائرون مورد حمایت صدر، جریان حکمت به ریاست عمار حکیم، ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی و فراکسیون‌های سنی دیگر با معرفی کاندیدا از سوی فراکسیون اکثریت مخالفت کرده‌اند.

همچنان مذاکرات میان فراکسیون‌ها و احزاب و نمایندگان معترضان برای راهکار نهایی بحران و انتخاب کاندیدا از بین بیش از 48 کاندیدا ادامه دارد.

در این راستا معترضان پل‌های اصلی استان ذی‌قار را بستند. استان الدیوانیه در جنوب عراق نیز شاهد اعتصاب سراسری نهادهای دولتی است. دولت محلی در استان ذی قار بعد از بسته شدن سه پل اصلی فعالیت نهادها را متوقف کرده و تنها نهادهای خدماتی و بانک‌ها به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

صدها تن از دانشجویان نیز برای شرکت در اعتراضات به محل تجمع رفتند.

اعتراضات در نزدیکی میدان نفتی مجنون در شمال بصره نیز ازسرگرفته شده و معترضان چادرهای تحصن را در آنجا برپا کردند. معترضان برخی مسیرهای این استان را نیز بستند.

صدها تن از معترضان در استان الدیوانیه مسیر بین‌المللی بین این استان و بغداد را با آتش زدن لاستیک‌ها مسدود کردند.

معترضان در استان میسان مسیرها و پل‌های منتهی به استان‌های جنوبی و مرکزی را بستند و تهدید کردند که اعتراضات گسترده‌تری را برگزار می‌کنند.

معترضان مخالفت خود را با نامزدی قصی السهیل، وزیر آموزش برای پست نخست‌وزیری اعلام کردند.

این تظاهرات در ادامه اعتراضات بغداد و سایر استان‌ها علیه وضعیت اقتصادی است. آنچه آتش اعتراضات را شعله‌ورتر کرد افشای هویت نامزد نخست‌وزیری توسط مقتدی صدر، رهبر جریان صدر است؛ کسی که انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری عراق امروز آن را معرفی کند. مقتدی صدر در توییتی نوشت: برادران در فراکسیون البناء و برادر قصی السهیل مانع ریختن خون عراقی‌ها شوید و به اوامر مرجعیت و اراده ملت احترام بگذارید، عزت خود را حفظ کنید، این برای شما و عراق و همه بهتر است. ملت بزرگترین فراکسیون است.

ائتلاف البناء در پارلمان عراق اعلام کرده بود که این ائتلاف فراکسیون اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد و نام نامزد خود را به رئیس‌جمهوری داده است.

این ائتلاف قصی السهیل را به عنوان نامزد خود معرفی و تأکید کرده که در این باره به رئیس دادگاه عالی و رئیس‌جمهوری مراجعه خواهد کرد.

غضنفر الطیخ، عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز به المیادین اعلام کرد که نامزدشان برای پست نخست‌وزیری 99 درصد نهایی شده و از سوی تمامی طرف‌ها مورد قبول است و اگر رد شود شخصیت‌های جایگزینی هم وجود دارند.

او گفت: آمریکا عراق را منطقه نفوذ خود می‌داند. واشنگتن اگر بداند که نخست‌وزیر مشخص شده به ایران نزدیک است با آن مخالفت می‌کند.

علی غانمی، نماینده ائتلاف دولت قانون نیز اعلام کرد دولت آتی موقت بوده و مأموریت آن انجام اصلاحات در قانون اساسی است.

از سوی دیگر، آیات مظفر، سخنگوی ائتلاف النصر اعلام کرد که قصی السهیل شخصیت مستقلی نیست و مردم عراق با او مخالفند.

ائتلاف البناء شامل ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، دولت قانون به رهبری نوری مالکی، بخشی از ائتلاف النصر به رهبری فالح الفیاض، القرار به رهبری خمیس الخنجر، الجماهیر به رهبری احمد الجبوری، الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و فراکسیون کوچک دیگری است.

مهلت ریاست‌جمهوری برای انتخاب کاندیدای نخست‌وزیری امشب به پایان می‌رسد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها