کد خبر: 378115
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ۱۲:۰۸:۴۷
| |

هند از عمران خان برای شرکت در شانگهای دعوت می‌کند

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که دهلی نو به دنبال دعوت از عمران خان نخست وزیر پاکستان جهت شرکت در نشست سالانه سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.

هند از عمران خان برای شرکت در شانگهای دعوت می‌کند
کد خبر: 378115
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ۱۲:۰۸:۴۷

اعتمادآنلاین| نشریه "تایمز او ایندیا" روز جمعه نوشت: راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: بر اساس قوانین و سنت های شناخته شده این سازمان، از تمام اعضای سازمان همکاری شانگهای، کشور های ناظر و همکاران مشاوره ای برای شرکت در نشست سالانه این سازمان در دهلی نو دعوت می شود.

وی افزود: این نشست در سطح نخست وزیران کشورها به صورت سالانه برگزار می شود و در آن برنامه های سازمان همکاری شانگهای و همچنین همکاری های تجاری و اقتصادی بررسی می شود.

این اولین بار است که هند میزبان نشست سران کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای است.

احتمال رد دعوت هند از سوی عمران خان

این درحالی است که مقامات هندی اعلام کردند در میان روابط سرد هند و پاکستان پس از تنش های سال گذشته در منطقه بالاکوت و همچنین تصمیم هند برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر، عمران خان نخست وزیر پاکستان احتمالا دعوت هند برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای را رد کرده و به جای خود وزیر امور خارجه پاکستان را به این نشست اعزام کند.

یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود گفت: با توجه به روابط سرد میان دو کشور پس از حمله هوایی هند در بالاکوت، پذیرفتن دعوت هند از سوی نخست وزیر پاکستان بسیار مشکل خواهد بود. وی در این نشست شرکت نخواهد کرد و به جای عمران خان وزیر امور خارجه این کشور به نشست سازمان همکاری شانگهای اعزام خواهد شد.

صلح با هند پس از حل مساله کشمیر میسر می شود

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در جریان اظهارات خود در آمریکا اعلام کرد که پاکستان بدون حل عادلانه مساله کشمیر حاضر به صلح با هند نخواهد شد.

وی افزود: دولت ما خواهان صلح در کشور های همسایه است. ما به صلح برای دستیابی به اهداف توسعه و اصلاحات اقتصادی احتیاج داریم. اما پاکستان حاضر نیست به هر قیمتی به این صلح دست یابد. صلح با هند قطعا بدون حل مساله کشمیر دست یافتنی نخواهد بود.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفند سال گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی چندماه پیش در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر و اعتراض پاکستان به این تصمیم، از جمله مواردی است که تنش های زیادی در روابط دهلی نو و اسلام آباد ایجاد کرده است.

هند خواهان مبارزه قطعی پاکستان با تروریسم است و اعلام کرده است که تروریسم و مذاکره نمی توانند با یکدیگر همراه شوند.

هند پاکستان را حامی تروریسم و گروه های شبه نظامی ضد هند می داند، اما پاکستان همواره نقش خود را در حملات تروریستی علیه هند رد کرده است.

از سوی دیگر پاکستان هند را به ایجاد ناآرامی در استان بلوچستان این کشور متهم کرده است.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند.

پذیرش چهار کشور مغولستان، ایران، هند و پاکستان در سال 2004 به عنوان اعضای ناظر از جمله اقدامات مهم این سازمان بود. حدود سه سال پیش هند و پاکستان هر دو به وزوایت دائم این سازمان درآمدند.

سازمان همکاری شانگهای ترکیبی از اهداف سیاسی، امنیتی و اقتصادی را به صورت توامان تعقیب می کند. مقابله با ایده جهان تک قطبی و مهار روند رو به گسترش حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای، به‌ویژه ناتو و ایالات متحده آمریکا در فضای اوراسیا از طریق موازنه نرم و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای، مقابله با سه عنصر جدایی‌طلبی، افراط‌گرایی و تروریسم و نیز گسترش همکارهای اقتصادی به‌ویژه در بخش انرژی، از جمله مهم‌ترین اهداف سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌رود. آنچه بر اهمیت اهداف و برنامه‌های این سازمان افزوده است، تحولاتی است که در طی سال‌های اخیر در فضای ژئوپلیتیک اوراسیا و مناطق پیرامونی آن روی داده است. تحولات مهمی چون امنیتی شدن فضای بین‌المللی پس از حادثه 11 سپتامبر، اشغال افغانستان، حضور مستقیم ناتو و ایالات متحده در منطقه آسیای مرکزی، گسترش فعالیت گروه‌های افراطی و تروریستی در افغانستان و پاکستان و مسائل مربوط به انتقال و امنیت انرژی، موجب توجه روز افزون جامعه جهانی به اهداف و برنامه‌های بازیگران سازمان همکاری شانگهای شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها