کد خبر: 410525
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۰:۵۵:۵۶
| |

تظاهرات ضدنژادپرستی در سرتاسر جهان

به دنبال کشته شدن جورج فلوید، سیاه پوست آفریقایی-آمریکایی به دست یک افسر پلیس سفیدپوست موجی از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس نه تنها در آمریکا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان به راه افتاده و این اعتراضات روز یکشنبه نیز ادامه داشت.

تظاهرات ضدنژادپرستی در سرتاسر جهان
کد خبر: 410525
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۰:۵۵:۵۶

اعتمادآنلاین| ‌‌ ده‌ها هزار تن از مردم انگلیس روز یکشنبه به خیابان‌های لندن آمده و برای دومین روز متوالی دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خشونت پلیس را محکوم کردند.

برخی از آنها ماسک‌هایی بر روی صورت داشتند که روی آنها شعار "نژادپرستی یک ویروس است" نوشته شده بود.

روز شنبه هزاران تن از مردم انگلیس در مرکز لندن دست به تظاهرات زدند؛ تظاهراتی که صلح‌آمیز بود اما نهایتا به چند مورد درگیری معترضین با نیروهای پلیس در نزدیکی محل سکونت بورس جانسون، نخست وزیر این کشور ختم شد.

رئیس پلیس لندن اعلام کرده که در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی هفته گذشته 27 افسر پلیس در حملاتی غیرمنتظره و کاملا غیرقابل قبول زخمی شدند که 14 تن از آنها تنها در اعتراضات روز شنبه زخمی شده‌اند.

مقامات انگلیس از معترضان خواستند تا به خاطر خطر شیوع ویروس کرونا روز یکشنبه مجددا در لندن تجمع نکنند. اما معترضان مجددا در مقابل سفارت آمریکا واقع در سواحل جنوبی رود تیمز تجمع کردند. آنها سپس به طرف پارلمان و دفتر نخست وزیری به راه افتاده و موانع را برچیدند. این معترضان بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود "انگلیس هم گناهکار است".

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی اعتراضاتی را در شهر بریستول واقع در غرب انگلیس نشان می‌داد که در آن معترضان مجسمه ادوارد کلستون، از برده‌داران قرن هفدهم را به پایین کشیده و آن را به داخل یک رودخانه انداختند.

اما در رم، معترضان به عنوان بخشی از جنبش جهانی مبارزه با نژادپرستی به خیابان‌ها آمده، مشت‌های گره کرده خود را به طرف آسمان گرفته و شعار "عدالت نباشد، صلح نیست" سر دادند. سخنرانان این راهپیمایی‌های اعتراضی نژادپرستی در ایتالیا، آمریکا و دیگر نقاط جهان را محکوم کردند.

در بلژیک، پلیس برای متفرق کردن حدود یک صد معترض در مرکز بروکسل که در آنجا فروشگاه‌ها و رستوران‌های آفریقایی بسیاری قرار دارد، متوسل به شلیک گاز اشک‌اور و استفاده از آب پرفشار شد. در این رویداد برخی از معترضان بازداشت شدند.

آنها بخشی از یک جمعیت 10 هزار نفری بودند که در مقابل "کاخ عدالت" تجمع کرده بودند، بسیاری از آنها ماسک به صورت داشتند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی‌ آنها نوشته شده بود "جان سیاه پوستان اهمیت دارد- بلژیک تا مینیاپولیس"، "نمی توانم نفس بکشم" و "کشتار سیاه پوستان را متوقف کنید".

تداوم این اعتراضات بیانگر عمق احساسات و تاثر جهانی نسبت به مرگ جورج فلوید است. اعتراضات بیشتری نیز در سراسر آمریکا برنامه‌ریزی شده است.

سفارتخانه‌های آمریکا مرکز اعتراضات در دیگر شهرهای اروپایی بودند به طوری که بیش از 10 هزار تن در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، صدها تن در بوداپست و هزاران تن در مادرید در مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند.

در تایلند به خاطر محدودیت‌های تحرک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم یک تجمع اعتراضی آنلاین برگزار کردند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها