کد خبر: 420747
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۰۵:۰۰:۰۰
| |

داوود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ویروس کرونا| زورگویان جهان از کرونا عبرت نگرفتند

داوود هرمیداس باوند گفت‌: کرونا با وجود تمام هزینه‌سازی‌هایش فرصتی برای تعامل جهانی است. البته به شرطی که تحریم و تهدیدکنندگان از سیاست‌های خود عقب بنشینند.

ویروس کرونا| زورگویان جهان از کرونا عبرت نگرفتند
کد خبر: 420747
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۰۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- ویروس کرونا در حالی همه جهان را گرفتار کرده است که یکسری از قدرت‌ها حتی در این شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا هم دست از سیاست‌های تحریمی‌شان برنمی‌دارند و از این رو مانع از اجماع جهانی برای رویارویی با ویروس کرونا می‌شوند.

داوود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: کرونا مشکل همه جهان است و تمام کشورها کم و بیش دچار این ویروس شده و گرفتاری‌های زیادی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل لازم است که نظام بین‌الملل دست‌کم در چنین وضعیت بحرانی‌ای قرار را بر تعامل بگذارند، بلکه این مشکل ضربه‌های کمتری به مردم جهان وارد کند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: مساله‌ای که هم جای تعجب دارد و هم جای تاسف، چیزی غیر از این نیست که برخی از کشورها به دلیل قرار گرفتن در حالت تحریم،‌ هم در تامین مایحتاج اصلی خود محدودیت دارند و هم‌ به لحاظ مدیریتی‌ دچار مشکل شده‌اند. به هر حال ناگفته پیداست، مشکلات اقتصادی ساختار کلی هر جامعه‌ای را به هم می‌ریزد و پدیده‌هایی چون بیکاری و تورم را به وجود می‌آورد.

او تصریح کرد: شرح شرایط کشورهای آسیب‌پذیر‌ این نکته را به یاد ما می‌آورد که زورگویان جهان حتی از کرونا عبرت نگرفتند. بنابراین به سادگی شرایط کرونایی را نادیده می‌گیرند و بر سیاست‌های تحدیدی خود اصرار می‌کنند تا دنیا به این نتیجه برسد که برخی کشورها در نظام بین‌الملل هیچ توجهی به شرایط نشان نمی‌دهند و برای منافع خود به راحتی منافع جهان را نادیده می‌گیرند.

باوند ادامه داد: این نوع تحرکات خرابکارانه در حالی صورت می‌گیرد که اگر خرد اجتماعی و سیاسی حاکم باشد و رفاه انسان برای تصمیم‌گیران کشورهای زورگو مهم باشد، بالطبع سیاست‌های محدودکننده باید تعدیل شوند. در این صورت همکاری اقتصادی و اجتماعی همه کشورها، جهان را تا حد زیادی از شر کرونا خلاص می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: اینکه کشوری یک کشور دیگر را تحریم می‌کند برخلاف منشورهای جامعه جهانی است چراکه تحریم تصمیم‌گیران یک نظام را با چالش روبه‌رو نخواهد کرد،‌ در واقع این مردم هستند که تحت‌ تاثیر تحریم‌ها روزبه‌روز با گره‌های کورتری در مناسبات مالی خود مواجه می‌شوند. با این حال نمی‌توان به کمرنگ شدن سیاست‌های توأم با تحریم و تهدید زورگویان جهانی امید داشت.

داوود هرمیداس باوند در پایان گفت: کرونا با وجود تمام هزینه‌سازی‌هایش فرصتی برای تعامل جهانی است. البته به شرطی که تحریم و تهدیدکنندگان از سیاست‌های خود عقب بنشینند.

چکیده گفت‌وگو با داوود هرمیداس باوند

-کرونا فرصتی برای تعامل جهانی است

-مشکلات اقتصادی ساختار کلی هر جامعه‌ای را به هم می‌ریزد.

برخی کشورها در نظام بین‌الملل هیچ توجهی به شرایط نشان نمی‌دهند.

سیاست‌های محدودکننده باید تعدیل شوند.

نمی‌توان به کمرنگ شدن سیاست‌های زورگویان جهانی امید داشت.

همکاری اقتصادی و اجتماعی همه کشورها، جهان را تا حد زیادی از شر کرونا خلاص می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها