کد خبر: 429652
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اعتراضات بلاروس| خشونت در سومین یکشنبه اعتراضات بلاروس

در یکشنبه سوم اعتراضات در بلاروس، صف‌های پلیس ضدشورش ورودی‌های میدان استقلال مینسک، جایی که قرار بود محل برگزاری اعتراضات باشد، را بسته بودند و ون‌های پلیس، اتوبوس‌هایی پر از نیرو و ماشین‌های مجهز به آب‌پاش در اطراف شهر به چشم می‌خورد. اما حضور سنگین نیروهای امنیتی مانع از حضور معترضان نشد.

اعتراضات بلاروس| خشونت در سومین یکشنبه اعتراضات بلاروس
کد خبر: 429652
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر از مردم بلاروس با وجود سرکوب شدید دولتی به خیابان‌های مینسک آمدند تا بار دیگر خواستار استعفای الکساندر لوکاشنکو شوند.

یکشنبه سوم

پس از 2 یکشنبه نسبتاً مسالمت‌آمیز، در هفته سوم این اعتراضات رئیس‌جمهور اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان با واکنش شدید پلیس روبه‌رو خواهند شد.

اعتراضات بلاروس

در یکشنبه سوم اعتراضات، صف‌های پلیس ضدشورش ورودی‌های میدان استقلال مینسک، جایی که قرار بود محل برگزاری اعتراضات باشد، را بسته بودند و ون‌های پلیس، اتوبوس‌هایی پر از نیرو و ماشین‌های مجهز به آب‌پاش در اطراف شهر به چشم می‌خورد. اما حضور سنگین نیروهای امنیتی مانع از حضور معترضان نشد.

طبق آمار غیررسمی، در حدود 100 هزار تظاهرات‌کننده با پرچم‌های قرمز و سفید- که به نماد معترضان تبدیل شده- در مرکز شهر مینسک تجمع کردند. دیگر شهرهای بلاروس نیز صحنه تجمع و اعتراض بودند.

اعتراضات بلاروس

برخورد با معترضان

در مینسک حدود 125 تظاهرات‌کننده تنها در 2 ساعت اول تجمع بازداشت شدند. بازداشت‌های اولیه بدون خشونت بود، اما پس از ساعتی، کتک زدن معترضان باعث بالا گرفتن تنش شد.

اعتراضات بلاروس

هر بار که پلیس می‌کوشید یکی از معترضان را بگیرد و دیگر معترضان به حمایت از او جلو می‌آمدند کشمکش و درگیری ایجاد می‌شد.

پلیس ضدشورش همچنین تلاش می‌کرد معترضان را از نقاط مهم شهر متفرق کند. در روزهای اخیر مینسک شاهد حضور ارتش و نیروهای نظامی در گوشه و کنار شهر بوده، اما این نیروها در روز یکشنبه به تجمعات اعزام نشدند.

«هدیه» تولد لوکاشنکو

روز یکشنبه شصت و ششمین سالگرد تولد لوکاشنکو نیز بود و برگزارکنندگان از مردم خواسته بودند برای او «هدیه» بیاورند. تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان نزدیک محل سکونت لوکاشنکو که توسط پلیس ضدشورش محافظت می‌شود جمع شده بودند و علیه او شعار می‌دادند. در دست معترضان تصاویر کسانی که به دست پلیس زخمی شده بودند به چشم می‌خورد.

روز یکشنبه ولادیمیر پوتین در تماسی تلفنی تولد لوکاشنکو را تبریک گفت. بر اساس اعلام کرملین، پوتین همچنین از لوکاشنکو دعوت کرده به مسکو سفر کند. کرملین مدت‌ها لوکاشنکو را شریکی ناامیدکننده می‌دانست، اما به نظر می‌رسد حالا حضور او در قدرت را به خواسته‌های معترضانی که در خیابان حضور دارند ترجیح می‌دهد.

اعتراضات بلاروس

پوتین هفته گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد گروهی از نیروهای نظامی روسیه آماده‌اند تا در صورتی که شرایط از کنترل خارج شود، سریعاً به مینسک اعزام شوند.

در اوایل این هفته نیز هواپیمای سرویس امنیتی FSB (سرویس امنیتی فدرال روسیه) برای دومین بار در کمتر از یک هفته به مینسک سفر کرد. جزئیاتی از مشخصات مسافران این پرواز و هدف آن منتشر نشده، اما چنین اقداماتی از جانب روسیه شبهات در مورد حمایت پوتین از لوکاشنکو و کمک به او را افزایش داده است.

پس از اعتراضات گسترده یکشنبه گذشته، تصاویری از لوکاشنکو منتشر شد که در آن با لباس مشکی و اسلحه در حیاط کاخ ریاست‌جمهوری قدم می‌زند. این یکشنبه نیز تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد لوکاشنکو در محل اقامتش حضور دارد.

سرکوب رسانه‌ها

در طول هفته گذشته مسئولان در مینسک تعداد معدودی از روزنامه‌نگاران مستقل این کشور را سرکوب کرده‌اند، اعتبارنامه روزنامه‌نگارانی که برای رسانه‌های خارجی کار می‌کردند باطل و چند روزنامه‌نگار روس دیپورت شده‌اند.

اعتراضات بلاروس

وزارت خارجه بلاروس ویزای روزنامه‌نگارانی را که در صدد ورود به کشور بودند رد کرده و به کسانی که قصد داشته‌اند به عنوان توریست وارد بلاروس شوند اجازه ورود نداده است. با وجود سرکوب گردش آزاد اطلاعات در بلاروس، شبکه دولتی روسیه امکان پخش زنده از مینسک را دارد.

وزیر امور خارجه لیتوانی روز شنبه در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: «اخراج روزنامه‌نگاران خارجی از بلاروس به عنوان نمایندگان رسانه‌های مستقل جهان شرم‌آور است. چنین اقدامی تنها ورشکستگی اخلاقی مسئولان بلاروس را بیش از پیش روشن می‌کند.»

سیتوانا تیخانوسکایا، کاندیدای اپوزیسیون بلاروس که با آغاز درگیری‌ها به لیتوانی رفت، نیز روز یکشنبه گفت: «سرکوب رسانه‌ها تنها نشانه‌ای دیگر از انحطاط اخلاقی این رژیم است.»

 سوتلانا تیخانوفسکایا

از سویی روز یکشنبه بیش از 360 ورزشکار بلاروسی نیز طی نامه‌ای خواستار برگزاری انتخابات آزاد شدند.

تیخانوسکایا اعلام کرده که آمادگی رهبری دولت انتقالی بلاروس تا برگزاری انتخابات مجدد را دارد. حامیان او نیز شورای هماهنگی‌ای برای انتقال قدرت تشکیل داده‌اند، اما دادستان دولت لوکاشنکو برای آنان پرونده جنایی باز کرده و رهبران اپوزیسیون را برای بازجویی فرا خوانده است.

در حالی که لوکاشنکو همچنان تحت حمایت پلیس ضدشورش و کرملین است، به نظر می‌رسد به طرز فزاینده‌ای مشروعیت خود را در بین مردم بلاروس از دست داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها