کد خبر: 437030
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۹:۱۷:۰۰
| |

سفرهای بایدن ادامه دارد، پنس جای خالی ترامپ را پر می‌کند

اگر اتفاق خاصی برای دونالد ترامپ رخ ندهد، او و جو بایدن باید تا سوم نوامبر بر سر حضور در اتاق بیضی شکل کاخ سفید با یکدیگر مبارزه کنند. همین موضوع باعث شده تا هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان در پی تداوم فعالیت‌های انتخاباتی خود باشند و اجازه ندهند تا مسائلی نظیر خطر ویروس کرونا، آنها را از پیروزی باز دارد.

سفرهای بایدن ادامه دارد، پنس جای خالی ترامپ را پر می‌کند
کد خبر: 437030
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۹:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بیماری رییس‌جمهور امریکا فضای رقابت‌های سیاسی در این کشور را تحت تاثیر قرار داده اما موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده هر روز نزدیک‌تر می‌شود و اگر اتفاق خاصی برای دونالد ترامپ رخ ندهد، او و جو بایدن باید تا سوم نوامبر بر سر حضور در اتاق بیضی شکل کاخ سفید با یکدیگر مبارزه کنند. همین موضوع باعث شده تا هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان در پی تداوم فعالیت‌های انتخاباتی خود باشند و اجازه ندهند تا مسائلی نظیر خطر ویروس کرونا، آنها را از پیروزی باز دارد.

جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در حالی که روزهای اخیر نگرانی‌های زیادی را پیرامون احتمال ابتلا به ویروس کرونا تجربه کرده پس از منفی شدن نتیجه تست کرونای خود و همسرش، تصمیم گرفته سفرهای انتخاباتی خود را از سر بگیرد. خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داده است که جو بایدن تصمیم دارد با کم کردن فاصله میان تست‌های کرونا به سفرهای خود ادامه دهد.

او قبل از هر سفری تست خواهد داد تا این اطمینان حاصل شود که سفرهای او خطری برای اطرافیان یا میزبانان نخواهد داشت. اندرو بیتس، سخنگوی کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها در این ‌باره می‌گوید:«جو بایدن به تمامی دستورالعمل‌هایی که از سوی متخصصان بهداشتی امریکا عنوان شده، عمل می‌کند. ما در برنامه‌های انتخاباتی ماسک می‌زنیم، فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنیم و به دستورات بهداشتی توجه داریم. جو بایدن نیز مرتبا تست می‌دهد و تلاش دارد تا هر نکته‌ای را برای حفظ سلامتی کارمندان و حاضران رعایت کند.» بایدن که روز شنبه برای حضور در جلساتی با مشاورانش به ویلمینگتون رفته بود، روز یکشنبه گفت که یک بار دیگر در این روز تست خواهد داد و پس از مشخص شدن نتیجه این تست به همراه همسرش، جیل روز دوشنبه عازم فلوریدای جنوبی خواهد شد. او همچنین روز پنجشنبه با همراهی کامالا هریس، معاون اول خود برای اولین ‌بار به آریزونا که یکی از مهم‌ترین ایالت‌های میدان نبرد به شمار می‌آید، سفر خواهد کرد. یک مقام آگاه از کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها به سی‌ان‌ان گفته اکنون هدف اصلی این کارزار این است که سوال «چه کسی می‌تواند شیوع ویروس کرونا در امریکا را کنترل کند؟» را به تعیین‌کننده‌ترین سوال در انتخابات سوم نوامبر تبدیل و شهروندان امریکایی را قانع کنند کسی که نمی‌تواند کرونا را کنترل کند، نخواهد توانست ثبات و پیشرفت را به اقتصاد ایالات متحده بازگرداند. به گفته او اگر این سوال برای شهروندان و رای‌دهندگان امریکایی اهمیت پیدا کند، آنگاه آنها بهتر می‌توانند درباره آینده و رایی که به صندوق می‌اندازند، تصمیم بگیرند.

جمهوری‌ خواهان و جای خالی ترامپ

همزمان با حضور دونالد ترامپ در بیمارستان، کارزار او نیز که نمی‌خواهد از غافله رقابت جا بماند، برنامه‌هایی را برای ادامه مسیر تدارک دیده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جمهوری‌خواهان تصمیمی برای تغییر شعارهای اصلی کارزار یا استراتژی تبلیغاتی خود ندارند؛ مدیر کارزار انتخاباتی رییس‌جمهور امریکا هر چند که خود نیز به ویروس کرونا مبتلا شده به اداره امور و برنامه‌ریزی می‌پردازد، مشاوران کار خود را ادامه می‌دهند و در چهره آنها نشانی از نگرانی به دلیل بیماری ترامپ دیده نمی‌شود. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌‌های اخیر دونالد ترامپ همچنان در ایالت‌های میدان نبرد از رقیب خود عقب است و فرصت زیادی برای جبران فاصله به وجود آمده، باقی نمانده است. تصمیم برای ادامه فعالیت‌های انتخاباتی از سوی کارزار جمهوری‌خواهان در حالی اتخاذ شده که تقریبا تمامی فعالیت‌های این کارزار حول محور دونالد ترامپ صورت می‌پذیرفت و او بیشترین زمان را در طول مراسم‌ انتخاباتی به خود اختصاص می‌داد. از زمان انتقال ترامپ به بیمارستان والتر رید در روزهای جمعه و شنبه برنامه‌های کارزار انتخاباتی او از جمله سفر به ویسکانسین لغو شد و در نتیجه مشکلاتی در جمع‌آوری کمک‌های مالی پدید آمد که در صورت ادامه‌دار شدن می‌تواند برای جمهوری‌خواهان بسیار آسیب زننده باشد از همین رو جمهوری‌خواهان آماده می‌شوند تا با چند تغییر تا زمان بازگشت ترامپ، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

مایک پنس می‌تواند کارزار را مدیریت کند؟

تغییر مد نظر جمهوری‌خواهان در حال حاضر این است که مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهور امریکا فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را افزایش دهد و سعی کند جای دونالد ترامپ را پر کند. بر همین اساس ساعت 4 بعدازظهر روز شنبه به وقت واشنگتن، پنس با کارمندان ارشد کارزار تماس گرفت و کوشید ضمن روحیه دادن به آنها، برنامه‌ریزی‌های لازم برای روزهای آینده را مدیریت کند. پنس طی این تماس تلفنی گفته است:«امریکا را دوباره بزرگ کنید» تنها یک شعار نیست بلکه ماموریتی است که بر دوش ما نهاده شده و باید با تمام توان این ماموریت را به سرانجام برسانیم. هر چند که تردیدهای زیادی درباره توان مدیریتی مایک پنس آن هم در این شرایط بحرانی مطرح می‌شود، مت گورمن، استراتژیست جمهوری‌خواه معتقد است فارغ از توان مدیریتی او و اینکه آیا می‌تواند یا نه باید همه فعالیت‌های انتخاباتی کارزار ادامه یابد. او می‌گوید:«رهبر اصلی این کارزار در حال حاضر در میدان نیست اما همچنان مردم رای می‌دهند و برخی دیگر تصمیم خود را برای رای دادن نهایی می‌کنند. در این شرایط تمام فعالیت‌های کارزار از جمله گفت‌وگوی رو‌در‌رو با مردم، رفتن به در خانه‌ها، تماس تلفنی و تشویق به حضور آنها در پای صندوق‌های رای باید ادامه یابد.

کارکنان کارزار و مدیران باید بدون توجه به مسائلی که در اختیارشان نیست به تلاش ادامه دهند.»

نقش خانواده ترامپ پررنگ‌تر می‌شود

روزنامه نیویورک تایمز خبر داده است که از جمله تصمیم‌های دیگر جمهوری‌خواهان، افزایش نقش خانواده و نزدیکان ترامپ در برگزاری مراسم‌های انتخاباتی و مدیریت وضع موجود است. به نوشته این روزنامه، روز شنبه در گفت‌وگوی مستقیم اریک ترامپ و لارا ترامپ با هواداران، آنها تلاش کردند تا ضمن امیدواری دادن در خصوص وضعیت جسمانی ترامپ، روایت رسانه‌ها از احتمال وخیم شدن حال ترامپ را «اغراق» بخوانند. لارا ترامپ، همسر اریک ترامپ در گفت‌وگو با هواداران نامزد جمهوری‌خواه‌ها در انتخابات پیش رو که خبرنگار نیویورک تایمز موفق به شنیدنش شده، گفته است:«رسانه‌ها از ایجاد ترس و وحشت پول درمی‌آورند. اگر جایی گزارشی در مورد حال بد رییس‌جمهور دیدید ناراحت نباشید و نگران نشوید.» او اضافه کرده رییس‌جمهور خیلی زود خوب خواهد شد، در اوج به میان هوادارانش باز خواهد گشت و به راحتی جو بایدن را در سوم نوامبر شکست می‌دهد. اریک ترامپ نیز حال پدرش را در بیمارستان «پرانرژی» توصیف کرد و گفت او به آسانی خواهد توانست از پس بیماری برآید.

کارزار انتخاباتی ترامپ قصد دارد، سفرهایی را برای فرزندان و اعضای خانواده ترامپ برنامه‌ریزی کند.

تمرکز این سفرها روی ایالت‌های میدان نبرد خواهد بود تا توان انتخاباتی جمهوری‌خواهان در این ایالت‌ها حفظ شود. با این حال اصلی‌ترین اولویت میان وظایف خانواده ترامپ، اطمینان دادن به حامیان او درباره سلامتی رییس‌جمهور است تا دلسرد نشوند.


ترامپ ویروس کرونا را جدی می‌گرفت مبتلا نمی‌شد

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی به بررسی آنچه در ماه‌های گذشته در کاخ سفید رخ داده پرداخته و نوشته است، فضایی که دونالد ترامپ در آنجا حاکم کرده بود یکی از اصلی‌ترین دلایل شیوع ویروس کرونا میان مسوولان ارشد کشور است. به نوشته این روزنامه امریکایی، رییس‌جمهور ایالات متحده ماسک را به عنوان نشانه ضعف می‌دانست و در جلسات کاخ سفید به کسانی که از ماسک استفاده می‌کردند، توصیه می‌کرد آن را از روی صورت‌شان بردارند. در این گزارش اشاره شده که تعداد معدودی از افراد حاضر در جلسه با ترامپ ماسک می‌زدند که از جمله آنها می‌توان به متیو پاتینگر، معاون مشاور امنیت ملی امریکا اشاره کرد که حاضران او را یک «هشدار‌دهنده» و «محافظه‌کار» می‌خواندند. یک منبع آگاه فضا را ‌طوری تشریح می‌کند که همه فکر می‌کردند «اگر می‌خواهید رییس خوشحال باشد» باید ماسک را در خانه بگذارید و به محل کار بیایید. در نظرسنجی ملی جدید انجام شده از سوی خبرگزاری رویترز و موسسه «ایپسوس» اغلب امریکایی‌ها درباره ویروس کرونا ابراز نگرانی کردند. 65 درصد رای‌دهندگان ثبت‌نامی شامل 9 نفر از هر 10 دموکرات و 5 نفر از هر 10 جمهوری‌خواه گفتند: «اگر رییس‌جمهور ویروس را جدی‌تر گرفته بود احتمالا به آن مبتلا نمی‌شد».

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها